Det er bullish at det er mange som diskuterer aksjen her og andre steder! Det gjør andre folk nysgjerrige og begynner å lese seg opp. Takk til dere. Jeg kjøpte litt for mye rett etter børsnoteringen så jeg har ikke noe imot en liten dupp før vi setter farten nordover.
Så vidt jeg forstår - fra prospectus - er ikke kompensasjon diskutert enda med Stockholm Exergi. Det skal de gjøre etter FID er tatt.
Dvs at de ikke har noe kontrakt enda?
MAO, her har de vært på senga samen, og det var gøy, men bryllupskontrakt er ikke skrevet?
Er ikke CapsolGo en mobile test unit i pilot skala? Lik som ACC har? 700t CO2 per år … 100-200k€ per måned …
Hei Trolli,
først bekreftelsen på kontrakten med Stockholm Exergi:
Som du ser er kontrakten bekreftet av selskapet og Stockholm Exergi. EU ga i tillegg støtte til Exergi pga den teknologiske løsning Capsol skal levere (ut fra hva jeg har forstått mye pga varmegjenvinningen, og mangelen på gifteige avfallsstoffer).
Forskjellene er nok som du sier små da de jobber med det samme, kun teknologien som er ulik (altså ikke aminobasert), og fangstprisene som er antatt å ligge lavere. Den største forskjellen mellom ACC og Capsol er kanskje heller at Capsol har en patentert utprøvet teknologi som er raffinert over en periode på 70 år. Det er altså ikke noe testfase vi snakker om, men ready-to-market. Mer informasjon på dette i den siste linken nedenfor (slide 3 i videoen).
Mer om CapsolGo finner du her:
https://newsweb.oslobors.no/message/551891
En god presentasjon av selskapet, historikk, og potensialet kan du finne her:
Måtte bare dele denne da dette lover godt for ACC / CAPSL:
Sitat fra artiikkelen:
– Nå er det action
“Det er bygget opp en meget høy stabel av klimaplaner de siste tiårene, som Veikart for grønn konkurransekraft og Klimakur. Men norske utslipp er ikke langt unna der de var i 1990. Nå skal Vestre kutte utslippene med 55 prosent på åtte år og samtidig skape haugevis med nye jobber”
55% kutt i ca. 50 millioner tonn Co2 gir i overkant av 25 millioner tonn pr. år, bare i Norge.
Mye tyder på at norske aktører vil få ansvaret for mye av fangsten da norsk næringsliv skal stimuleres inn i en ny tidsepoke.
Norge har 50 millioner tonn utslipp totalt
Industri giganten de har mou med har 100 million tonn alene. Dobbelt så mye som en nasjon som Norge… det er jo bare helt sykt
Hei LarsErik
Først må jeg presisere igjen at jeg ikke er negativt til Capsol. Men jeg prøver å forstå verdien.
Det du viser til har jeg lest flere ganger, og det står ingen sted at Capsol har fått noe kontrakt. Det står at Petrofac får en kontrakt for å gjennomføre en FEED basert på Capsol sin teknologi. Positivt, selv sagt. Men hvorfor skriver ikke Capsol at de har fått en kontrakt, hvis de har fått en?
Jeg tror ikke jeg har sagt ar det er bare små forskjell mellom ACC og Capsol. Bare å lese hva jeg skrev noen måneder siden (jeg skriver ikke mye, det er lett å finne igjen). Det jeg mener her er at å se på ACC sin kurs og konkludere at Capsol gjør det same bare bedre, ergo tilsvarende verdi … dette er tull.
Supert du spurte om marginer, takk. Lurer på omsetning også.
Hei Lars Erik
Jeg leser stadig at EU ga støtte til Stockholm Exergi. Derimot i børsmeldingen fra Capsol datert 29.12.2021 står det følgende: “had advanced to the last step in the selection process to receive support from the European Innovation Fund”.
De er med i siste runde, altså ikke noe garantert ennå.
Ikkje siste runde, men siste steg. Alle (7) bedriftene som får støtte er valgt og det er ikkje fleire “utslagsrunder”. Siste steg er:
“These successful projects are invited to start their grant agreement preparations with CINEA. Grants will be awarded in the first quarter of 2022.”
Vil sei det er så godt som garantert.
Jeg skriver ingen steder at jeg mener ACC og Capsl er / burde være like i mcap, tvert i mot mener jeg at CAPSL burde ha en høyere mcap, men da kanskje 2 til 4X av dagens ved bekreftede kontrakter.
Her må jeg bare støtte meg på presentasjon fra CAPSOL der dette presenteres. Dette er slik jeg forstår det penger til fordel Exergi, men da på grunn av teknologien som Exergi har valgt (Capsl), ergo en fjær i hatten når Capsl skal ut å selge til f.eks. shippingsektoren
, eller andre segmenter
Historien vil vise hvor stor forskjell det er på ACC og CAPSL. Jeg er for min del ikke veldig opptatt av hvor store forskjeller det er på to konkurrenter i samme segment annet enn å ønske begge disse norske aktørene lykke til.
bra med litt diskutioner och ulike synspunkter på ett ferskt sellskap på börs.
Noen tanker kring fortjenste og royalty med tanke på kostnad og co2 gebyrer.
Dersom gebyrene ligger opp mot 100€ og kostnaden med capsols lösning er runt 30€ så er det jo en no brainer for alle å bara starte opp med capsols lösning helst forrige uke å hove in penger! Med tanke på royalty så tenker jag (uten att jag har noen kunskap eller bakgrund i denna type bussiness), så er det ikke gitt att en royalty kun er en del av kostnaden. Royaltyn kan i principp lika gjerne vara 50€ da det vil uansett vara rimeligere än å betala 100€ för å slippe ut co2. Nå overdriver jag selvsagt, jag tror ikke capsol tjener 50€ (partners ska en del av kaken og installajonskosten må betales ned etc), men å tenke att capsol har 1% av 30€ i fortjenste i royalty, er vel kanske lika “ille” regnet andra veien :).
Uansett, jag har ikke peiling på hva fortjensten er eller hva royaltyn er, men att capsol har en rimeliegere å bettre lösning än konkurrentene vet vi. Så får vi se hva det innebärer. Att ting kommer ta tid, er det nok ikke tvil om. Capsol er ett litet företag og trenger partners för å bistå med å öke bussiness caset og volymet. Uansett meget intressant å fölge, jag har stor tro på att denna sektorn blir enormt viktigt i fremtiden og att Capsol har en teknologi som er ledande i dette, så för mig må dette bli veldigt bra på LANG sikt :).
Som sagt, dette er bara ment som tanke kors og inspill i diskutionen og er på ingen måte finansiellt råd eller mina tankar på hva fortjensten er eller hva capsol er verdt, da det er vel kun capsol som vet dette og litt usikker om de vill fortelle det til markede, da det kan like gjerne vara forrettnignshemmelig informasjon som ikke bör vara kjennt når de forhandler om priser med kunder?
Uansett, bra med ulike vinkler og synspunkter slik att man får med sig mest mulig informasjon på om man bör gå in, öke, holde eller selge sig ut. Jag för min del var inne tidigt på OTC listan og er ikke stresset, även om jag selvsagt syns det er synd att 50% av verdin er borte sedan toppen.
Rejlers bidrar när Stockholm Exergi bygger anläggning för infångning av koldioxid
Sedan 2019 driver Stockholm Exergi en forskningsanläggning för miljö- och energiteknik vid biokraftvärmeverket i Värtan i Stockholm. Nu pågår planeringen för att också bygga en fullskalig anläggning för infångning av koldioxid i området, en plats där man värnar om hållbar utveckling på många plan.
Geosigma, Rejlers division med expertis bland annat inom mark och miljö, har anlitats för att utreda grundläggningsförutsättningarna för den planerade anläggningen avseende markmiljö och geoteknik. Geosigma kommer också att utföra en miljöinventering av befintliga byggnader och cisterner på området.
- Det är ett intressant uppdrag ur ett geotekniskt perspektiv samtidigt som det är beläget i ett område som ska vara ledande i utvecklingen av nästa generations hållbara stadsdelar, säger Erik Westerberg, geotekniker på divisionen Geosigma.
Det finns i dagsläget metoder för att hindra koldioxid från ett kraftvärmeverks utsläpp att nå atmosfären. Tekniken kallas BECCS/bio-CCS (Bio Energy Carbon Capture and Storage) och innebär att man efter förbränningen av biobränslen i värmeverket fångar in koldioxiden ur rökgaserna. Koldioxiden komprimeras sedan till flytande form för att lagras och brytas ned i berggrunden.
För ytterligare information kontakta:
Per Aspemar, divisionschef Geosigma, 072-573 73 77, per.aspemar@rejlers.se
Malin Sparf Rydberg, kommunikationschef, 070-477 17 00, malin.rydberg@rejlers.se
Om Rejlers
Rejlers är en av Nordens ledande teknikkonsulter. Med spetskompetens hjälper vi företag, myndigheter och andra organisationer att möta morgondagens samhällsutmaningar. Våra tjänster är viktiga byggstenar för att uppnå ett hållbart samhälle. Sedan bolaget grundades 1942, har Rejlers framgång byggts på förmågan att ständigt lära nytt. Vår vision “Home of the learning minds” vägleder oss till kontinuerligt lärande, utveckling och tillväxt. Med verksamhet i Sverige, Finland, Norge och Förenade Arabemiraten har Rejlers 2500 experter inom teknikområden som energi, industri, infrastruktur och fastigheter. År 2021 omsatte bolaget 2,9 miljarder kronor och B-aktien är noterad på Mid Cap, Nasdaq Stockholm. www.rejlers.com
Dette ble postet på Facebook i dag. Er det noen som har mer informasjon om dette? Har Capsol mistet avtalen sin?
Nei, slik jeg leser dette skal Geosigma gjøre grunnundersøkelser som forberedelse til byggingen av anlegget. Det har ingenting med Capsol’s renseteknologi å gjære.
402 aksjer omsatt i dag…
Virker jo ganske trygt å kjøpe på disse nivåene når ingen vil selge på lavere kurser selv på en blodrød børs. Jeg har bud på 14,3. Ser dårlig ut.
Ser ut til at det er boter som beveger kursen rundt 15. Noen som vet hvilke hensikt de har?
Har fått tilbakemelding fra Jan Kielland om at denne avtalen er en del av fremtidsplanen som er i avtalen mellom Stockholm Exergi og Capsol.
Han la til at Capsol er fornøyd med at Stockholm Exergi følger fremdriftsplan mot produksjonsstart i 2025.
Hvis capsol’s løsning koster 30€/t, og Capsol tar en «royalty» på 50€ …. Da koster Capsol sin løsning plutselig 80€ ….
Da har kunden betalt 80€ BARE for å FANGE CO2.
Men så må kunden selv sagt betale andre aktører for å frakte og lagre CO2en … og det koster rundt 50€.