Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

CO2Capsol

Fremover vil det være spennende å se:

1. hva de har klart å signere av kontrakter i perioden frem mot kommende signalisert notering?
  2. vilkår i emisjon før kommende signalisert notering?
  3. tidspunkt for kommende signalisert notering?
  4. hvor noteres aksjen?
  5. hvem er hjørnestensinvestorer i eventuell emisjon før notering?
    (her har det bl.a. vært spekulert opp mot de nye styremedlemmene, og deres bakgrunn /
    hvor de kommer fra ). Når det er sagt så er det ikke kommet noen signaler rundt aktuelle
    investorer i den av mange antatte emisjonen før notering.

I mine øyne absolutt ett av de mest spennende selskapene, og holdt opp mot sammenlignbare selskap / faktiske kontrakter i lommen (Stockholm Exergi) ett av de mest underprisede. Dette er ikke ett investeringsråd, kun min personlige mening ut fra det jeg har lest meg opp på de siste 10 -16 mnd.

1 Like

Takk!

Har du sett disse “signalene” andre steder enn på diverse aksjeforum?

Jeg mener bestemt å ha lest dette i uttalelser fra selskapet, da i sammenheng med at dette er en beslutning som ligger hos aksjonærene / styret. Det er i mine øyne sannsynlig at selskapet noteres på en lettomsettelig børs da et liv på NOTC neppe er optimalt ut fra emisjoner / attraktivitet for aksjonærer.

Mulig jeg tar feil, det vil jo vise seg utover høst / vinter.

Vill prising av ACC, 15,5 MRD NOK

Kunne jeg ville jeg shortet :slight_smile:

4 Likes

Alltid interessant å følge med på hva ACC mener om markedet, potensialet, forretningsmodeller m.m. Biter meg spesielt merke i kommentaren om at det bare i Europa er 700 sterkt potensiell kunder.

På den generelle siden må jeg si at en ting skal de ha de i Aker-systemet, de er veldig gode på å få medieomtale :slight_smile:

Operational update kom i dag. De vurderer notering ganske snart :smiley:

Due to the high level of activity and the positive market in general the company has started the process for a possible listing on the Euronext Growth together with Sparebank1 Markets. The Board will take a decision in October for a listing in second half of Q4 2021.

5 Likes

Updaten på PDF.
Operational Update Sep 22, 2021.pdf (75,8 KB)

Veldig bra. Potensiell notering innen 2 måneder! :+1:

1 Like

Kort oppdatering på ACC, og kursmål kontra vår aksje, CO2Capsol

Pareto har kursmål på 33,- som priser ACC til viltre 19,9 MRD NOK. Dette priser ACC til 37,5 X verdien av CO2Capsol :slight_smile: Av disse selskapene gjetter jeg på at sistnevnte har desidert mest å gå på.

Presseklipp:

“Aker Carbon Capture er et av våre toppvalg, skriver meglerhuset.
Pareto skriver at selskapets aksje har hatt momentum de seneste månedene, men at det ventes enda sterkere momentum i tiden fremover. Dette både fordi det nærmer seg sentrale klimasamtaler i Glasgow i november – hvorav karbonfangst og -lagring trolig vil være en sentral del av løsningen, skriver Pareto, og fordi EU ETS-karbonprisen er stigende for tiden. Dermed er Aker Carbon Capture «en god case» i øyeblikket.
Pareto noterer at selskapets pipeline er sterk, og at det er økt sannsynlighet for at målet om å sikre kontrakter for å fange 10 millioner tonn CO2 årlig innen 2025 oppnås.
– Det ventes vekst i markedet for karbonfangst og -lagring fremover, skriver Pareto, og opprettholder kjøpsanbefaling på selskapet.”

1 Like

Veldig bra! Men skal man sammenligne de to bør man vel også ta med petrofac. Sammen med petrofac kan man sammenligne acc og Capsol. De kan levere samme totalpakke.

Det er flere selskaper på dette i Norge. ZEG og Aqualung Carbon Capture (som nok ikke er samme Aqualung som lager dykkeutstyr) blant annet. Vi forventer vel en overetablering av slike selskaper slik som for alle sektorer som har ubegrenset vekstpotensial.

Aqualung carbon capture baserer seg på membran utviklet ved NTNU. Membranteknologier, særlig MOF-er virker å være lovende mtp. virkningsgrad og effektivitet i forhold til størrelse.

Hei,

CO2Capsol representerer samme leveransepotensial som ACC i samarbeid med Petrofac ja. Dette er nok også den mest kostnadseffektive måten å levere produktet til markedet. CO2Capsol har, til forskjell fra ACC, en utprøvd og bekreftet teknologi uten avfallsstoff. Teknologien benytter i tillegg 75% mindre strøm sammenlignet med teknologien ACC benytter.

Aqualung har planer om å etablere en teknologi, og bearbeide markedet, men det er jo en startup som vil komme noe sent inn sammenlignet med de aktørene som nå forhandler / signerer avtaler. Når det er sagt så har jeg allerede vært frempå i forhold til å kjøpe aksjer i selskapet. Som du sier, Teiner, så er teknologien lovende, og nyskaping er å forvente også innen denne sektoren.

2 Likes

Flott igjen Lars Eirik.

Utrolig spennende. Kan hende vi får flere gode nyheter fra petrofac samarbeidet. En avtale til så smeller det godt. Så børsnotering. At ikke acc kjøper capsol forstår jeg ikke.

Acc har

Myye mer risk i Co2Capsol også da :wink:
ACC er 5-10 år framfor Co2Capsol på papiret? Men som @Fartin sier, tipper oppkjøp dersom det er overlegen tech i Co2Capsol. ACC har bare mye større rammeverk til å skalere dette raskere.

Har selv stusset på manglende utspill på oppkjøp, men samtidig så er jo ledelsen inne i en meget solid utvikling der de nok helst vil utvikle selskapet selv. Det er ikke krav om mye ekstra likviditet for den videre vekst, og det er da ikke mer enn de kan hente inn i emisjon ved notering.

Jeg tror vi vil se en noteringskurs over 40,-, men det er kun antagelser fra min side opp mot den kontrakt vi kjenner til, samt det som er uttalt av selskapet i siste oppdatering (her om dagen).

ACC vil nok jobbe videre med den teknologien de har i bunn (amino), og søke å jobbe denne inn som en løsning kombinert med deres plan om å levere CaaS (Cleaning as a service) til månedlige fixed fees / pr. tonn renset.

Jeg mener for min del at det er mer risk hos ACC da de har en teknologi og produktvinkling som ikke er fullt utprøvd. Når det er sagt regner jeg med at ACC vil lykkes, men er usikker på hvor mye oppside det er når de allerede er priset til 16 mrd i ett marked der det vil komme mange nye tilbydere fortløpende.
Er patriot på alt norsk næringsliv gjør, så jeg håper Røkke & co lykkes også med dette :slight_smile:

Hva mener du med at den ikke er utprøvd? 20 års erfaring fra norsk sektor og 2000 operative dager i div segment er ikke godt nok :thinking:

Er ikke dette en Co2 capsol tråd?