Har brukt litt tid pÄ Ä sette meg inn i dette selskapet for Ä vurdere litt om dette kunne vÊre et spennende selskap. Nedenfor har jeg gjort et forsÞk pÄ Ä gjenformidle informasjon jeg har funnet om firmaet. Det er rimelig komplisert sÄ her garanteres det ikke 100% perfekt fremstilling . Har derimot forsÞkt Ä gjÞre det etter beste evne. Jeg har lagt ved et youtube videoklipp fra selskapet som inneholder i hovedsak alt jeg skriver om nedenfor. Klippet varer litt i overkant av 26 minutter. Jeg gjÞr likevel et lite forsÞk pÄ forklaring.
CombiGene utvikler medisin basert pÄ genterapi. De lager en sammensetning av gener som de injiserer i kroppen som skal deretter bruke kroppen til Ä behandle sykdommer.
Hoved genterapi behandlingen de utvikler pÄ nÄvÊrende tidspunkt er for Ä behandle Epilepsi.
Blant verdens befolkning sÄ er det mellom 0,7-1% som har Epilepsi. Blant disse igjen sÄ er det omkring 30% som er behandlingsresistente. Det vil si at de har vÊrt igjennom minimum to behandlinger/medisineringer og ingen av dem har hatt effekt. De blir da regnet som behandlingsresistente. Dette er fÞrste mÄlgruppen for CombiGene sin genterapi behandling for Epilepsi.
Hvordan oppstÄr epileptiske anfall:
Kort forklart, nĂ„r hjernecellene kommuniserer sĂ„ produseres det forskjellige stoffer. Et av stoffene er glutamate. I pasienter som fĂ„r epileptiske anfall, sĂ„ skjer det en massiv overproduksjon av dette stoffet. CombiGene sin lĂžsning pĂ„ dette er at har laget hva de kaller et âvirus vectorâ som hjelper hjernen Ă„ dempe overproduksjonen av glutamate. Denne injiseres direkte i hjerneregionen hvor overproduksjonen skjer. Denne type teknikk og metode benyttes av andre behandlinger av sykdommer og har vist seg Ă„ vĂŠre trygg. Denne type virus de bruker kan ikke replikere seg og blir defor kun vĂŠrende i den hjerneregionen hvor den er plassert.
En av fordelene med denne behandlingen er bivirkinger. I motsetning til andre eksisterende behandlinger, sÄ vil denne kun bli vÊrende i nÞyaktig hjerneregion hvor problemet oppstÄr. I andre medikamenter som hvor de finnes f.eks. i tablettform sÄ gÄr medikamentene gjennom hele kroppen, noe som gjÞr at stÞrre deler av kroppen er utsatt for medikamentet og derfor stÞrre og flere plasser hvor en blir utsatt for bivirkninger.
En annen fordel er at nÄr injeksjonen er utfÞrt, sÄ er det fullt mulig at personen er helbredet for sykdommen for resten av livet. Ingen flere behandlinger trengs.
Blant genterapi behandlinger CEO Jan Nilsson fra combigene kjente, sÄ nevnte han prislapp pÄ 2 av disse. Dette var for svÊrt sjeldne sykdommer. Disse kostet henholdsvis 1 million euro og 600k USD. Ettersom markedet de gÄr mot er svÊrt mye stÞrre sÄ vil de kunne levere behandling til lavere pris, men det indikerer likevel litt hvor store summer det er mulig Ä fÄ for denne type behandling.
NÄvÊrende status er at studiet er i pre-klinisk fase. Det er testet og fungerer for Ä hindre epileptiske anfall pÄ rotter. Neste del av prosessen i klinisk fase blir Ä optimalisere hvilken dose som skal brukes.
Selskapsverdien pÄ nÄvÊrende tidspunkt er pÄ 40MSEK. Selskapet har en medikament kandidat, men ettersom dette er i pre-klinisk fase sÄ mÄ en fort regne at denne behandlingen ikke er pÄ markedet fÞr pÄ veldig lang tid. Ren spekulasjon basert pÄ dette kan vÊre at produktet er pÄ markedet omkring 2027. AltsÄ, lang vei frem fÞr eventuelt produktet er pÄ markedet. Likevel, her er det mulig Ä vÊre tidlig ute, og dersom de lykkes sÄ er det liten tvil i at oppsiden kan vÊre svÊrt lukrativ.
I tillegg til at produktet de jobber med kan gi svÊrt bra avkastning, sÄ jobber de ogsÄ med andre medikamenter basert pÄ samme teknologi, da rettet mot andre sykdommer. Dette gjÞr at det ogsÄ kan komme frem en del nye spennde produkter fra selskapet underveis.
Det som kanskje kan veie litt imot er at genterapi er helt i startfasen og det finnes pÄ nÄvÊrende tidspunkt svÊrt fÄ behandlinger av denne typen. Derimot er det stor Þkning i antall medikamenter/behandlinger som nÄ gÄr inn i tidlige faser. Mulig dette kan vÊre en spennende invesetering for de som liker litt risiko hvor oppside potensialet er svÊrt stort.
Slik jeg tenker sÄ er lyttepost veldig aktuelt her. Underveis i prosessen selv om de ikke har noe behov for penger akkurat nÄ, sÄ kommer det nok en del emisjoner. Dersom ting ser lovende ut sÄ tenker jeg at det kan vÊre anledning til Ä eventuelt fylle pÄ. Da kan en fÞlge selskapet Ä ta vurderinger underveis. Personlig synes jeg selskapet virket veldig spennende og kommer derfor ogsÄ til Ä fÞlge med disse fremover for Ä se hvordan dette utarter seg.