Brutto til Fun er etter Steam og VAT
Steam, VAT, Conan og unreal vel?
Fair nok
Nei det er netto
Han Owen Spencer jobber i et selskap startet av bl.a. han her http://www.ungeaksjonaerer.no/analysevinner-med-telio/ Indep Research.
Yup, blir tullerusk å snakke om annet enn netto inntekt. Kan de ikke for en gangs skyld få det riktig i artiklene?
Jeg er ganske sikker på at de melder inntekter og utgifter hver for seg. Han nevner “inntekter”. Det Steam skal ha, samt mva/skatt, osv, vil vel bli ført som “utgifter” i regnskapet?
Steam sammler jo inn penger til VAT, så man får vel en sum penger fra steam fratrukket VAT og Steamgebyr
Nei, i det minste vet jeg at steam tar sitt + VAT før inntektene kommer til Funcom. Om du tenker på Funcom sitt regnskap da.
Nå vet ikke jeg hvordan det fungerer med Steam. Men det vil være rart å ikke føre kostnadene til Steam i regnskapet, for det er en kostnad.
Har ikke peiling derfor ejg spør
Det er litt morsomt å sitte på et forum fult av mer eller mindre amatører og pirker i stykker alle artiklene som kommer ut om Funcom. Oh well, det gjør ihvertfall det klart at jeg bare kan ignorere mainstream media for analyser av Funcom. De kan brukes til å spå hvordan markedet reagerer da.
Ja jeg synes analysen/artikkelen er positiv på feil grunnlag. Og det irriterer meg fordi caset er kjempe positivt etter min mening, men ikke av grunnene som blir nevnt her. Det er så mye annet som vekter mer og hadde vært mer presist. Vel, folk blir i allefall pekt i riktig retning. Håper bare vi ikke får for store svingninger når 500k brytes når vi er halveis inne i februar…
Jeg så ikke noe spørsmålstegn.
Jeg har ikke fakta på hvordan det gjøres med Steam, de tar nok pengene før de blir overført til Funcom, men mener det vil være rart om det ikke blir inntektsført full pris per spill, og så fratrukket kostnader til Steam og annet. Før netto overskudd.
Jeg synes ikke det er feil å snakke om rene inntekter på spillet i en slik artikkel, kostnadene vet vi egentlig ingenting om. Vi har fine estimater, men vet ingenting helt sikkert. Det diskuteres jo her om Steam skal ha 5% eller helt opp til 30%, hvordan royalties fordeles og hva Unreal koster per spill, da ville det være rart om en analytiker snakket om netto inntekt i en slik artikkel.
Så det ville vært mer presist å melde en “nettoinntekt” basert på antakelser, enn å melde inntekt basert på et antall spill solgt, og faktisk utsalgspris?
Det er feil, brutto omsetning for Funcom er hva de fakturer Valve, det vil si sin andel etter at Steam og VAT, samt chargebacks og andre avgifter er fratrukket.
Har du noen kilde på det?
Regnskap ABC?
Funcom har ikke tjent 11M, det framstilles det som i artikkelen. De har tjent mellom 5-7M
Funcom ligger ikke an til å selge 500k i februar, de ligger an til å selge 500k mellom 13. og 18. februar.
Spillet var på global bestselgerlisten fra dag 1, og har ikke kommet dit underveis som det kan leses som i artikkelen.
Suksessen trenger ikke å forsterkes, den må holde på momentum alene.
Hva anngår kursestimater kan jeg ikke kommentere med noe annet grunnlag enn erfaring i aksjen: Det virker alt for høyt med 6,85 ved 500k den 28. februar, men jeg tror 6,85 er for lavt om vi får 500k midt i februar.
Playstation er ikke i videreutvikling, den har ikke begynt enda og er ikke planlagt påbegynt før senere i 2017.
Forenklet veldig, men ok. Burde nevnt at 99% av Conan Exiles serverne er private, men at de offisielle serverne har større vekting i samme bilde på grunn av høyere aktivitet enn 1% av spillermassen. Og at poenget med EA er å prøve, feile og justere for å nå mange av brukernes forventninger, det er ikke feiling som blir problemet men sluttproduktet. Burde også nevnt at spillet allerede har flere features enn mange konkurrerende spill i markedet inkludert Rust som er en av deres største konkurrenter.
Resten ser greit ut etter min mening.