Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Conan Exiles ⚔ (FUNCOM)

Har det noe med hvordan kursutvikling i forkant er? At det ikke svarer til forventning mener jeg?

En enda større avsporing: en handel vil alltid ha to vinnere, den som selger får minst den summen de ønsker eller mer (ellers ville de ikke solgt) og den som kjøper betaler alltid maksimalt det den vil betale eller mindre. Så for hver handel som gjennomføres skapes det merverdi for kjøper og selger (forskjellen mellom den faktiske prisen og det de er villig å handle for). Dette gjelder uansett hva som handles (aksjer, melk osv), og det gjelder så klart bare i øyeblikket handelen gjennomføres, man kan jo angre seg senere og dermed bli en taper.

4 Likes

hehe, takk for oppklaringer. I denne sammenheng tenkte jeg bare at den dagen (om i det hele tatt) Onns feks. skal selge SB fordi han mener det ikke er mere å hente der (noe jeg da ikke betviler, for han har satt seg godt inn i det), må jo han også finne den “neste idioten” … men han har da ikke like dårlig tid som en aksje som er blåst opp på hype. Ser den.

1 Like

La oss se på kurs isolert sett og si den er 1 krone noen uker før release. Skal man selge da fordi det er taktikken? Taktikken har fungert bra til nå, vil det si at hvis ett selskap har lyktes med 1 av 10 spill så har de kun 10% sjanse å lykkes, og det er dette man utelukkende baserer sin investeringstaktikk på?

Hvis kursen går til opp til 5 kroner så gir det en verdivurdering av selskapet som tilsvarer at de må selge veldig mange spill for å forsvare denne verdien. Man må jo selge når man mener spillet eller oljefeltet eller hva det måtte være ikke forsvarer verdsettelsen kursmessig, betyr det utelukkende at man alltid skal selge før resultatet foreligger?

Funcom er lett å prate nedlatende om, og i samme slengen dras aksjonærer i selskapet med. FUNCOM har ikke har klart det store gjennombruddet enda. @nofun følger opp onns kommentar “at neste gang”, det er vel nettopp neste spill som kan være det store? Eller er Funcom besatt av en gjeng inkompetente personer uten visjon som bedreviterne har gjennomskuet men som fler av oss andre ikke har sett enda? Skal jeg selge aksjene mine nå da det er 90% sjans for at Funcom failer statistisk sett?

2 Likes

Jeg tror uenigheten her kommer av hva man ser som oppsidescenarioet og hva man ser på som nedsidescenarioet. 5kr aksjen, når aksjen er fullt utvannet til ca 360m aksjer gir en pris på 1800mnok. For å være priset noe i nærheten av det, så må CE og de andre spillene dra inn noe sånt som 90 - 180 mnok i året i overskudd.

Hvis man tar utgangspunkt i beregningene fra denne tråden: Conan Exiles salgstall spekulering og man ser på et av suksess-scenarioene, hvor Funcom har investert 10musd, så må CE selge 1,1 - 2,2m kopier på et år for å dra inn 90mnok i overskudd. (Utfra hvor stor gjennomsnittlig rabatt som blir brukt)

Her må man huske på at f.eks 1m solgte kopier over levetiden, gir inntekter på 8,8musd, mest sannsynlig mer enn Funcom har investert. En suksess for Funcom, men forsvarer det dagens prising av Funcom? Neppe, de vil da fortsatt ha problemer med å betale den gjenstående gjelden.

Som jeg ser det, så er derfor risk/reward for høy i Funcom.

4 Likes

Jeg liker det engelske uttrykket bedre: “The greater fool”.

På engelsk er uttrykket mer åpent og kan bety

  • vågal og dumdristig
  • lettsindig (ikke alvorlig)
  • naiv eller lettlurt
  • idiot
3 Likes

Gir bedre mening ja. :+1:

1 Like

Jeg tror noe av uenigheten kommer av at onns elsker å trolle Funcomeiere, og kommer til å fortsette å gjøre det så lenge noen gidder å la seg lokke med :smiley:
Etter at PD2 ugjenkallelig beviste at SB er eksperter på alt uansett sjanger, marked, og teknologi, trenger han ikke finne noen ‘neste idiot’. SB-kursen vil bare fortsette å stige (naturlig nok siden alt bare er gitt å bli til gull) og det blir bare et spørsmål om når han ikke gidder å få mere penger men heller kjøper fullt med hoteller på Rådhusplassen og Ullevål Hageby.

6 Likes

Hvor mange ganger har Funcom-kursen skutt i været etter at de la fram tall som viser salg over forventning? Hukommelsen min svikter litt…

Dead by Daylight har blitt en ganske pen suksess allerede, med godt over 400k solgte på bare noen uker.

Forskjellen er at det er mye mer fundamentalt bak kursstigningen i SB enn i Funcom. Starbreeze = stadig fler bein å stå på, Funcom = nye desperate forsøk i å holde hodet over vannet til neste emisjon. Filosofien til Funcom er mye “Vi har ikke greid det hittil, men neste gang…DA skal vi virkelig få det til”, og historien har gjentatt seg sånn siden Age of Conan.

Tommel opp :relaxed:

18 Likes

Hello!
My name is Jens Erik, and starting today I’m Funcom’s new community manager, working on Conan Exiles out of the Oslo offices.

I’m 28 year old gamer and pop culture enthusiast who’s really excited about starting this new job and working on the development side of video games. I’ve been a video game journalist for about five years, so this will definitely be both familiar and uncharted territory for me.

From today I’ll be running the game’s various social media feeds, organizing Q&As, hosting livestreams, moderating the Steam forums and several other things behind the scenes as well.
If I do my job right you’ll be seeing plenty of me in the future.

Hopefully I won’t be disappointing you.

Hehe, føler siste setning treffer som en bra jk mtp bildet han legger ut :laughing:

13 Likes

http://www.gamer.no/forfattere/272285

3 Likes

Burde gå opp til 2kr på den nyheten der? Og enda 2kr til hvis CGI-traileren er dramatisk!

1 Like

Hvis du syns det så håper jeg virkelig du er inne :wink: :wink:
For oss andre som ikke er så allergisk til order Funcom som deg, så er det kanskje greit å få med seg ting som skjer? :wink:


Ellers så ser det ut som at de på kontoret i Oslo har kost seg litt før helg.

3 Likes

Drit i onns, han skal bare trolle og onnse seg…

3 Likes

Tenkte jeg skulle selge meg helt ut når hypen deres nærmer seg toppen… Har en liten gamblingpott på noen tusen aksjer.

Men jeg er bare med for hypens skyld altså. Det er galskapen til folk her og på Hegnar-forumet som skal dra kursen opp. Ikke salgstallene eller Funcoms fantastisk talentfulle utviklere og ledelse.

This ain’t my first Funcom rodeo…

3 Likes

Blir gøy :slight_smile: føler penga mine er 80% sikra gevinst :blush:

2 Likes

Today we’re giving you a glimpse at the crossbow and the spear, two weapons featured in Conan Exiles.

Crossbows are easy to load and fire, and are great for blowing up explosive barrels or taking out enemies from a distance. The spear is a quick-jab, close combat weapon, for fast fighters who like to poke at their opponents and then retreat behind a shield.

We’ll be showing off more concept art during the next couple of weeks, so keep your eyes peeled, folks.

6 Likes

Noen som er tilbake på jobb i Funcom i hvertfall… :relaxed:

6 Likes

As you survive in the wasteland in ‪#‎ConanExiles‬ you’ll be crafting and discovering new tools that allow you to do various things.

The hammer is great for repairing broken structures and equipment, and can make for a decent makeshift weapon in case of emergencies. The pickaxe lets you very quickly break up big rocks so you can gather more resources.

Now the dagger is very special. This sacrificial knife is used to cut out the heart of your enemies so you can sacrifice it to Set, the serpent god.

CE/FB Post

8 Likes