På pc startet Streamere bare dagen før release. Det var meningen de skulle startet på fredagen, men funcom måtte utsette i siste liten. Det var kun en som streamet ulovlig som streamet fredag og lørdag.
Jepp en jente/ dame som begynte å streame kl Ca kl 16 fredag. Jeg så live og lastet opp 50 k ?ekstra aksjer. Tjente bra på stuntet til hun
Jeg syns det er flott å se at folk er blitt realistiske i anslagene nå. Jeg lurer på hva som er grunnen til det? Spillet ser jo bare bedre og bedre ut. Og i følge reaksjonene til siste stream mener de fleste det. Jeg tipper det er fraværet av hype.
Det er veldig bra, så kan vi heller bli positivt overrasket om det går så det suser
Jeg synes det er helt greit med 150k solgte første uken på pc+xbox
@Morti, ble du angrepet for det? Jøss.
Og her er jeg fornøyd med 50 - 100k til på PC og 200 - 300k til Xbox før jul - ikke første uken.
Særlig Xbox kan selge mer. Det blir ren bonus, gitt at Funcom bikker 100mnok i resultat med ovenstående “konservative” scenario.
Og hvor ligger den på global topsellers?
Du ser på norske listen, lenger ned på globale - typ 135:
http://store.steampowered.com/search/?filter=globaltopsellers&page=6&os=win
Det går også an å følge CE sin plassering på global topseller her: http://tools.garry.tv/steamchart/?show=440900
OBS: Er den utenfor topp 100, så lager chartet bare en strek mellom målinger som er innenfor topp 100, som kan bli litt villedende.
Ikke for å legge ut noen, men jeg bestemte meg den dagen at jeg skulle ta opp igjen dette temaet når vi nærmet oss lansering. Det er greit å se litt på hvordan forventninger har endret seg eller ikke. Det er også greit å se at folk som blir oppfattet som baisete kanskje bare er litt realistiske.
I første posten her sammenligner jeg med den største survival suksessen noen gang. Ikke en gjennomsnittlig suksess.
[edit: ser den kommer frem som svar til Paddy. Det var ikke meningen. Posten skulle stå på egne bein var meningen og ikke være svar til en spesifikk person.]
Ellers må jeg si at jeg gleder meg til kontaktene til @cirmes kommer gjennom med den analysen de visste om. På tide å komme med analysen nå. Hva skal man med en analyse når fasiten foreligger? skal de analysere selskapet når spillet er lansert og vi må vente et år til neste? Da blir de historikere, ikke analytikere. Vi trenger ikke historikere.
Godt jeg sa 200 - 300k tilbake i tid også
Ellers er det overmodent med en analyse fra…Pareto? Burde koste de veldig få kcalorier å få Stockholm kontoret til å hoste opp en sådan, gitt at de har laget analyser (mener jeg å huske at Myrseth sa) for svenske spillselskaper.
@Cirmes - noe nytt?
Det var vel strengt talt ingen av tallene i de postene du refererte over her som er uenige med
dine tall? Når du skriver 248k på en uke, så er vel 500k til en 1000k i løpet av en måned eller resten av 2017 som andre skriver ikke så far fetched?
Jeg fikk en del pepper for de tallene. Det ser du bl.a. i linkene over.
1 million solgte på en mnd er vel et eksempel. Man leser også av posten til Nofun at det i den tiden rundt da var flere som hadde trua på 1 millione solgte i et visst tidsspenn etter lansering på xbox. Man antar vel at en stor andel av salgene i så fall skjer de første par ukene etter lansering når hypen og markedsføringen er på det største. Er vel ingen som tror Lirik o.l. vil streame CE i månedsvis uansett.
Her hentet jeg frem litt av hva forskjellige folk trodde. Både de som trodde 1 million og noen som trodde 100k. Jeg ville jo vise at det var forskjellige meninger da også og ikke fremheve meg selv som noen bedreviter som var alene om å være realistisk. Det var jeg jo på ingen måte.
Litt av forskjellen ligger også i at jeg tror 100-150k, men at 250k må betraktes som en stor suksess, mens en del andre forventer salg på det eller over. CE er jo ikke blitt i nærheten av tilsvarende suksess som Ark. Da blir 250 000 solgte før H1 pres en stor overaskelse. Ting som trekker i andre retningen er jo at survival sjangeren har fått flere fans i mellomtiden og flere folk eier xbox.
Jeg har også funnet ut at man ikke trenger å være preview member for å spille CE. Det trekker også opp.
Så trekker det ned at det er veldig lite hype omkring CE - per nå.
Uansett, nå står vi her og vet mer enn vi gjorde da. Spillet forbedres hele tiden. Det utvides. Jeg ER imponert over fremdriften til funcom. EA spillere er ikke vant med så bra oppfølging og fremdrift. Knallbra faktisk. Jeg er mer optimistisk til spillet på lang sikt.
Jeg tror også at siden kursen (og ståa ellers) står her den står så vil folk som hadde planlagt å selge ved lansering av xbox nå i større grad sitte over lansering. For nå fremstår ikke kursen eller forventningene som overhypete før lansering, slik de fleste trodde på forhånd. Inkl. meg selv.
Støtter opp din siste setning her :)! Kan bare håpe folk kan rette øynene litt mer langsiktig enn en dag eller to…
Dette er spillaksjenes forbannelse:Jeg bruker å si at alle vil være med på hypen, men ikke ellers. Med en gang release har vært begynner mange av investorene å lete etter en passende salgsanledning. Sist så man det i Stillfront (SF), med en gang en god melding om hvordan lanseringen hadde gått begynte nedsalget.
Lignende mønster har jeg sett i Funcom, Starbreeze, Paradox og Stillfront.
Personlig har jeg etter hvert begynt å utnytte denne egenskapen ved spill-aksjer. Følge nøye med etter release og selge seg ned ved en passende anledning etter release. Akkurat nå har jeg flyttet kapital fra Stillfront til Funcom og Starbreeze.
Det er sikkert mange grunner til at det er slik i funcoms tilfelle tynger nok historien en del, men også at spillselskaper har ofte veldig ujevne inntekter. I Norge er det også mangel på kunnskap om bransjen hos større investorer.
Ja, husker du fikk i overkant med pepper av noen her på forumet. Er stort sett veldig enig i det du skriver. Jeg tror CE på sikt kommer til å selge bedre på Xbox enn på PC, siden konkurransen i sjangeren er forsvinnende liten i motsetning til Steam, som er oversvømt av EA survival spill av varierende kvalitet. Har tro på at Xbox vil selge bra periodevis ved salg i lang tid. Nå håper jeg bare på en smooth launch, gode reviews og bra dekning av store streamere
Et herlig tilbakeblikk @Morti
Var mange som var store i kjeften ikke klarte å skille sak og person den gang.
Litt sunt Norsk bondevett kommer man langt med!
Godt jeg vokste opp på en gård da