Salget blir ikke bedre på PC når det kommer ut av EA. Et spill får en sjanse til å lanseres på steam, det være EA eller full launch.
På konsoller vil jeg tro det blir bedre ved full launch, da retail eksemplarer i butikk selger bedre enn nedlastbare utgaver.
Prøvde å søke litt på nettet. ARK skal liksom være rett rundt hjørnet, med mindre det blir forsinket nok engang.
Men fant denne kommentaren da som jeg synes passet meget fint til survival sjangeren
“Waiting for them to be completed is the survival game.”
Det gjenstår vel å se, men skal bli gøy å få testet ut den teorien når de kjører rabatt på fullversjonen.
Er forresten ganske sikker på at Planet Coaster har solgt mer som fullversjon, da EA versjonen jeg kjøpte kostet 650 kr og må vel sies å være kun for spesielt interesserte
Helt klart ikke MS sin skyld, men å si at det er et QA problem blir ikke helt riktig. Greia er vel at Funcom har kuttet kraftig* i QA budsjettet sitt og heller kjører EA. De får ut spillet mye kjappere, får betalt mye kjappere, og får brukt tid på de tingene spillerene synes er viktige. Minuset er selvfølgelig lanseringer som dette. Hvis man ser på hvordan Funcom drev med lanseringer tidligere, så må jeg si jeg foretrekker denne måten. De leverer til tiden, ikke årevis på etterskudd.
*Spekulasjon fra min side
Er vel ganske spot on dette, Christian. Funcom kjører EA for å holde utgiftene nede - og med 5 (hvis det en gang er så mange) personer på QA skal du få kjørt deg med release av spill som selger ca. mest i verden på verdens største plattformer.
Lærdommene Funcom høster gjennom EA-kjøret er utrolig verdifulle. Og vi som aksjonærer må nok bare innse at der “lille” Funcom er i dag, så er ikke smooth launches praktisk mulig.
Mulig planet coaster er et av få unntak. De har jo også et litt annen approach, med dyr EA utgave og billigere retail utgave.
Fra Steamspy sjefen :
“For months Early Access was lauded by developers as having two launch events on Steam — one for an incomplete version of the game and the second one for the final version.
Well, I’ve got bad news for you: Every game still has only one launch event and if you’re going to release it in Early Access that date will it be.
Of course some games might be able to get the attention from the media and gamers alike the second time, but even heavy-hitters like Double Fine’s “Broken Age” often fail here.”
Kan ikke huske å ha sett at noen har linket til denne siden, men når man ser hvor heavy Ark har kjørt på med tilbud i EA-fasen, skal det bli spennende å se hva Funcom legger seg på etter full lansering.
http://steamsales.rhekua.com/view.php?steam_type=app&steam_id=346110
Poenget mitt er at det er få eller ingen EA survival spill som har kommet ut av EA enda, og kommentarer som “Waiting for them to be completed is the survival game.” sees over alt. At alle spill har bare en “launch” stemmer godt for andre sjangere, men jeg er ikke sikker mtp. EA survival. Tror også det har blitt flere og flere som venter etterhvert som årene har gått og at de har gått lei av å spille superbugga spill, slik at flere kjøpte f.eks ark, fordi at de ikke hadde opplevd EA helvette enda, men at de nå avventer Conan. Brent barn skyr ilden etc…
Det er helt riktig det. Om man er litt rolig og tenker seg om så er det en selvfølge. Men er denne beskrivelsen en god representasjon for den generelle publiken sådann?
Dessuten, Early Access er ikke det det var for 3-4 år siden og man forventer vel at spillet skal starte i det minste. Gjemme seg bak EA funker ikke så godt som det en gang gjorde og folk forventer mer nå enn de gjorde tilbake i 2012/2013.
@goliathus har kjempebra poeng i det han sier. Det er et lass av EA survival spill ute, selv om det er færre på Xbox betyr ikke at de er uten konkurranse. CE er langt nyere, men er det noen voldsom utvikling fra Ark egentlig? Hva er nytt? Litt pupper og noen folk du kan torturere i et spill som ikke funker. Litt sånn ubalanse i byttehandel (tror akkurat det nakenaspektet ble virkelig ikke det mange håpet i forhold til interesse).
@Konamixx akkurat det jeg sier og. En full launch etter et år på markedet er liksom ikke det samme som en fresh utgivelse.
Alle burde forvente massive bugs, men dersom spiller ikke starter/crasher konstant, så er det ikke godt nok.
Håper det først og fremst er “the vocal minority” som har problemer.
At de øker serverkapasitetet tyder jo på bra trykk så langt?
Her er ståa etter patchen:
4 og 5 stjerner er fortsatt 47%, så folk er like fornøyde og forbanna som før
Eneste er at det er finere tall på 5-stjerner når det øker haha
Til tross for kinamassakre, så er CE tilbake til “mixed” på Steam. Nesten utrolig mtp. den flommen av sinte, sinte kinamenn.
Developer dead family!
Kan være Steam har tatt affære. Skjer ofte ting i kullissene når det er aksjoner pågang.
CE på gamescon nå om 2min, 11000 som ser på Kjør på Jens Erik
Den var nede i 39% og er nå oppe i 40% og skillet går der, så er vel bare at shit-stormen er over for denne gang. Funcom har jo også økt antall asia-servere fra 2 til 8…