Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Conan Exiles ⚔ (FUNCOM)

Nå er fyren som styrer det fondet veldig god på risiko. Og har man tro på at den nye ledelsen i Funcom skal klare å snu skuta er ikke risikoen så stor. Har man også sett produktet og gjerne fått prøve det og man har tro på det man har sett… så er risikoen enda lavere.

Tror ikke jeg ville definert funcom som high risk på nåværende pris.

1 Like

Storebrand har vel også de finansielle kreftene til å evt. redde Funcom hvis ting går litt halvveis med CE.

Nå er alle advart, la oss ringe inn det ny året med masse godbiter fra Funcom. Oppside er høyere enn nedsiden, nedsiden er maks 100% fall, oppside er vesentlig høyere :wink:

6 Likes

100k kan bli kanskje 50-60,surt men ikke farlig ? Kan også bli 200k++, kult!

har mindre enn det jeg er komfortabel med :wink:

men faktisk, jeg er ikke tungt lastet.

1 Like

Storebrand Vekst

Tap er surt. Er faktisk fortsatt såvidt i minus, bare 2-3 øre.

Tap er surt, misforstå meg rett :slight_smile: Vi bor i Norge, har alt vi trenger. Ett tap på 50% kan skje i Funcom neste årene, noe mer enn det ser jeg på som usannsynlig på nåværende tidspunkt. Jeg har fremdeles råd til alt jeg trenger pluss litt til om så skulle skje. Men, jeg er også veldig glad i penger, og liker og bruke de. For meg er en situasjon hvor Funcom lykkes og derigjen en høy aksjekurs og fortjeneste mye “bigger deal” enn om jeg taper halvparten jeg har investert, og i dag ser jeg muligheten til dette som stor. Min “situasjon” endres ikke hvis jeg taper dette, men den endrer seg hvis de lykkes, da jeg ser på flere hundre prosent de neste årene som større mulighet enn at aksjekurs halveres.

4 Likes

Fondets investeringer er basert på en grundig fundamentalanalyse, som blant annet innebærer vurdering av nøkkeltall, selskapets virksomhet, ledelse, framtidsutsikter og markedsposisjon.

Folk blir vel kanskje litt lei av at jeg skriver det med ujevne mellomrom, men jeg tror kursen til Funcom blir holdt veldig nede av at veldig mange er veldig redd for å være sistemann ut når de mange durkdrevne traderene man VET sitter med store aksjeposter plutselig er fornøyd og skal ta gevinst. Når dette kommer oppi den risikoen som er implisitt med å være innen spill, hvor noe så trivielt som ren flaks har en stor påvirkning på om man får en suksess eller ikke.

Det finnes ikke aktuelt for meg å ta en langsiktig posisjon i Funcom ihvertfall. :stuck_out_tongue:

Det store tiltrekningsspunktet for meg i dette caset er at Funcom sin soliditet nå er sånn noenlunde, og det neste hovedspillet virker lovende, også opp i mot konkurransen.

1 Like

Enig i alt du sier, tror mange er redde for top20 aksjene som skal ut.

1 Like

Det sagt. En vellykket lansering av CE vil nok bidra til å redefinere hele Funcom som investeringscase.

1 Like

Takker! :slight_smile:

På sikt har det ingen betydning for kursen hva eventuelt de som skal ut gjør nå før release. Da definerer salget videre retning

Ser vi kurs nærmere 2.40-3. kr før launch kommer jeg nok til å sikre litt gevinst. Gjorde desverre ikke det med LMO og det svei…

En annen grunn et at jeg har vært long Funcom siden LMO og har lyst å prøve andre innvesteringer. Men det er et vanskelig valg for jeg må jo innrømme potensialet er voldsomt om de lykkes, mcap er ekstremt lav sammenlignet med peers og kursen er veldig lav t.o.m ifht. mitt bear case scenario…

Spennende blir det uansett! :wink:

1 Like

Jeg vil ikke si de er redde, men tar det med i beregningen.

Ser reviews/salg i starten av EA dårlige ut, så tror jeg kursen slaktes (50% ned, til 80øre?) vesentlig kjappere med CE enn tilfellet var med AoC/TSW. Rett og slett fordi Steamspy m.fl. gir et bedre innblikk i hvor bra salget er enn tilfellet var med AoC/TSW. Det hele blir forsåvidt gjort mer komplisert av at vi får en Xbox release et par måneder etter Steam-releasen. Hvis ting fortsatt ser dårlige ut etter xbox-releasen, så tror jeg kursen kan falle 50% til (til 40øre?)

Vice versa, så vil godt Steam-salg indikere en vellykket xbox-release og en PS4-release i løpet av 2017 som burde kunne selges dyrere enn Steam-versjonen. Jeg vil tro at hvis vi ser indikasjoner på 250k solgte på steam i 2017 også vil indikerere 125k+125k solgte til xbox+ps4 i 2017 og en oppgang til 3-4kr. Dette er salg som Funcom mest sannsynlig kan leve med, sammen med inntektene fra de mindre spillene. Det vil også være en turn-around som nok vil økte optimismen. Salg over dette vil fort føre til eufori og noen ganske drøye kurser.

Spørsmålet mitt er hvor mye hype det blir før (EA) lanseringen denne gangen. Hvis man skal se på Dead by Daylight, så burde google trenden begynne å gå kraftig et par uker før lansering. Jeg tror vi trenger noe sånt for at kursen skal gå i forkant med det miljøet som er i aksjen nå.

3 Likes

Så, hvis google-trenden før lansering er bedre enn for f.eks Dead By Daylight som solgte en million, selger du på 3kr da? Det kan godt være jeg kjøper meg inn hvis det er tilfellet. :stuck_out_tongue:

2 Likes

Det er en ting, men det sier veldig lite. Hva er “dårlig salg”, og hvor tidlig kan vi konkludere med dette?

F.eks The Park kom inn på global top 20 såvidt jeg husker og har solgt ca 58k på ett år på steam. Hvis de ikke klarer global topp 10, så vil jeg si det ser mørkt ut. Det har jo endel med utvikling i salget å gjøre også. Starter det på 10. plass for så å synke med dårlige reviews, så er ikke det gode nyheter heller. (Det motsatte vil jeg se på som et godt tegn, dvs starte på under topp 10 og så komme inn på lista etterpå med gode reviews)

Det er vanskelig å lage en modell som kommer til å passe salget til CE, ettersom alle spill vil ha forskjellig utvikling, men jeg kommer til å lage en når vi har noe data. :slight_smile:

1 Like

Et trekk ved dårlig salg er om det får en bratt synkende trend. For da vil man fort tenke at jungeltelegrafen har gått om at det ikke er noe særlig. Mens et halvskuffende salg i starten som vedvarer og øker fort kan snues til noe positivt.

1 Like