Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Conan Exiles ⚔ (FUNCOM)

Flertallet hadde tippet lavere, vi har iallefall blåst alle salgs estimater som ble laget før EA startet.

3 Likes

Konsollsalget har overrasket meg positivt, mens PC-salget etter lansering har skuffet meg. User reviews siste 30 dager før launch var på 85%, nå er det nede i 65% (var en kort periode nede i 64%). Derfor var jeg mer positiv til PC-salget. User reviews siste 30 dager ser ut til å være på rett vei igjen nå da.

1 Like

Tror vi må tenke litt tilbake og huske hvor svart det egentlig så ut. Ce har gjort det veldig bra i forhold til hva mange hadde trodd skulle bli ut av det spillet…

2 Likes

F K

Det totale spillertallet er jo ca 23k viss vi bruker mandags peaken i går. PS4,X-Box, PS lagt sammen.
Jeg bryr meg ikke så mye om hver enkelt plattform, jeg velger å fokusere på totalen. Det er summen av disse tre plattformene og inntektene fra hver enkelt av disse, som tilsammen synes på bunnlinjen til Funcom.
Vi kommer ganske så sikkert til å få en fin oppgang i spillertallene, når vi får Pets og Japanerene inn i CE også.

Funcom har flere kort i ermet de ennå ikke har brukt, for å øke interessen For CE.
Ett av disse er gratis weekend, Flere andre har brukt dette med suksess. Tror vi kan reine med att Funcom vil prøve dette etter att Pets er lagt til og kjører noenlunde stabilt.
Var jo flere her inne som før full release tippet 15-20k som max på spillertall rett etter release.
CE har reddet Funcom, uten tvil. Selskapet er gjeldfri, om noe over en uke vet vi ganske så nøyaktig hvor stor pengebingen er blitt. :moneybag::moneybag::moneybag:
Det som er morro er att salget hitill i Q3, viss en ser på reviews, tilsier att bingen ihvertfall ikke har krympet i Q3 heller.

Nesten det viktigste av alt er att CE har gitt Funcom handlefrihet og arbeidsro. Handlefrihet til å investere i prosjekter utenfor eget hus, som vil gi inntekt i nær fremtid. Samtidig så tikker å går Funcoms egen utvikleravdeling både i Norge og USA videre, uten å ha dette økonomi stresset hengende over seg.
Samtidig så vi i Q1 att det å holde utgiftene i sjakk, er noe Rui tar meget seriøst. Takk og lov for det.
Personlig må jeg si att CE har overgått mine villeste fantasier. Ledelsen i Funcom hadde ett “hårete” intærn mål for CE forut for release, nemmelig att CE skulle komme inn på topp 10 etter 12 mnd salg. Det var på den tiden ca. 480k salg som var det som skulle til for å kapre 10 plassen. Dette tallet er nå 4 doblet, riktignok på noe lengre tid men allikevel.
Mulig att Funcom gapte over litt mere enn de hadde utviklere til MEN, CE er en gigantisk kassasuksess og ett eventyr uten like.
Bare en liten setning om MYZ til slutt, det er med skrekkblandet fryd jeg ser på tilbakemeldingen dette spillet har fått fra en nesten samlet spillpresse. Er det mulig att det kan være så bra? dette spillet og dets tre hovedpersoner har virkelig truffet en nerve hos presse og potensielle spillere. Skulle tilbakemeldingene noenlunde stemme :moneybag::moneybag::moneybag::moneybag: :joy:

10 Likes

…så vinner jeg veddemålet :joy::joy:

2 Likes

Forstår ikke hvorfor det ikke er greit å kritisere Funcom for måten de håndterer performance og bug fixes. De patcher, trekker tilbake, sjekker virkelig ikke godt nok(selv om de selvfølgelig prøver sitt beste) osv. Syntes de burde endret strategien sin og ikke minst fått et større team på akkurat den delen.

Det har absolutt ingenting om at spillet reddet selskapet, er gjeldsfritt og blablablabla. Det er vi enige om, at fremtiden er lys er enige om, at andre updates blir bra er vi enige om, men jeg syntes ikke den delen er godt nok gjennomført. «Jammen Fun har ikke AAA- tittel da». Nei, men fra det holdet syntes jeg det er nevneverdig kritikk!

5 Likes

Virker nesten som de gjør det med vilje… Er det en mulighet? Jeg har forresten kritisert dem masse, sendt dem mail osv…

Jo, det er helt greit!

Det er vel og noe med måten kritikken blir fremmet på. Å si at CE er over normalen plaget med bugs er kanskje bedre å fremme som en personlig mening enn som et fact vi alle er enige om. Om man sammenligner ARK og CE 1.5 år etter EA så er Funcoms CE milevis forran hva ARK var teknisk sett. Disse komplekse sandboxspillene er bare veldig vanskelige å få til.

8 Likes

Funcom mangler litt på kvalitet på leveranser. De har blitt mye bedre enn de var første halvåret av ea. Da kom halvferdig funksjonalitet ut, og de ødela ofte mer enn de fikset ved patcher. Under EA må man forvente at kvaliteten ikke er topp. Vi hadde tross alt betalt for å få lov til å være testere.

Nå etter launch må kvaliteten på leveranser opp ett par hakk. Jeg synes stort sett det har vært bedre i det siste, men de har innført ett par virkelig stygge feil som burde vært fanget opp internt. Npc som ikke angriper burde aldri kommet ut. Den store 500-patchen burde de kjørt mye mer på internt og på testlive, og ikke rush-et ut rett før ferien.

Jeg tror og håper de har vært av de feilene og tilbakemeldingene de har fått. Jeg har tro på at de tar seg bedre tid neste gang.

1 Like

Hvem er det du sammenligner Funcom med, som har vært mye bedre når det gjelder bugs, optimalisering etc, i survivel sjangeren. Det er nå 3 mnd siden Full releasen.
Har sett enkelte kommentarer på fora som sier att CE har mindre bugs nå etter 3 mnd enn ARK som har vært ute i flere år? (den 500 patchen skulle nok ikke være sluppet før ferien)

Man kan ikke gi Funcom en “free pass” bare fordi andre selskaper i survival sjangeren slurver.

Funcom har over lengre tid bygget seg opp et rykte på å sleppe buggy spill (og patcher). De må rett og slett bli bedre.

Jeg har trua på MYZ kan bli bedre, primært fordi det er noen andre som utvikler det :slight_smile:

3 Likes

Enig med deg, det er mulig det er “umulig” å lage slike open world spill i sjangeren perfekt, iallefall uten en Blizzard stab. Det jeg har spilt av CE så synes jeg ting fungerer meget bra, så leter jeg heller ikke etter feil. Så begynte jeg også med dayz så er ikke bortskjemt fra starten av med velutviklet spill av denne typen

Det er ikke snakk om å gi Funcom free pass, viss du kjenner survivel sjangeren vet du att det er nesten umulig å lansere buggfritt. De har hatt 3 mnd på seg, 3 uker av dette har nesten hele staben hatt sommerferie. Gi dem noen uker til, de patcher jo for harde livet. Det kommer til å gi resultater.

3 Likes

Ikke fordi det er et singleplayerspill som dermed har en kompleksitet som er kanskje 10% så stor altså?

Funcom har gjort en sinnsyk jobb på tross av et lite budsjett. Det er også sant at de har mye å gå på, noe jeg tror får fullt utslag i neste spill fra Oslo. Da har de fått oppbemannet på de mest kritiske punktene.

4 Likes

De har ikke bare tjent penger, men høstet mye erfaring fra å kjøre et slik prosjekt som CE er. Håper de er flinke til å evaluere og ta lærdom av det de har vært igjennom nå.

1 Like

PS4- releasen var utrolig mye mer solid en xbox-releasen. Man ser det allerede der.

1 Like

Angående bugs og kvalitetssikring. Det er jo en ren økonomi/risk vurdering. Klart man kan lesse på med tid og ressurser for å gjøre hver patch og kodelinje feilfri, men det jo selvsagt ikke noen butikk i det. Det gjelder å finne balansen mellom kortest mulig tid på utvikling og testing og et visst nivå av bugs og patching/hotfixing som er levelig for community. Så kan man mene at den balansen burde justeres opp/ned…

Ressursbruken på å finne de siste bugsene pleier gjerne å vokse eksponentielt eller 90-10 tommelfingerregelen. 10% tid på å finne 90% av bugs, så 90% på å finne de siste 10%.

6 Likes

Da må det jo falle på en mer stabil hardware som betyr at mange som syter sitter på for dårlige maskiner?!

PS4 er nok lettere å utvikle for enn Xbox pga minnehierarkiet og litt vassere hardware, men hovedsakelig, så var det nok bedre QA med endel nye paramterere som de ikke visste om til Xbox-releasen som gjorde utslaget. :slight_smile:

1 Like