Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Conan Exiles ⚔ (FUNCOM)

Famitsu, ansett som det mest leste og respekterte spillmagasinet i Japan, har i denne ukesutgaven (kommer i butikken i overmorgen?) en innføring i Conan Outcasts.

image

De har også nylig twitret til sine 609k følgere på Twitter

21 Likes

Trist utvikling av spillertall på pc. Aktive spillere er omtrent halvert på en måned, og trenden vedvarer. Skulle gjerne sett at det ble kjørt free weekends etc for å få opp aktivitet og interesse rundt spillet. Dlc vil jo ikke kunne generere inntekter om ikke denne trenden snus. Kan være aktivitetsnivå er høyere og mer stabil på andre plattformer, men pc er definitivt den viktigste.

Spillet er også perfekt for en battleground modus, alt ligger til rette for det og kunne blitt enormt.

1 Like

bilde

———

For øvrig: slutt gjerne å være (påtatt) overrasket over utviklingen av spillertall. Spill som dette både selger og spilles ved pulser rundt nytt innhold. Og spillertallet vil skyte i været igjen når nåværende build med pets++ slippes ut av testlive.

Relativt til salgstall ligger CE helt fint an hva gjelder aktiv spillerbase. Og relativt til EA-launch er situasjonen veldig, veldig mye bedre.

Det er heller ingen grunn til å kjøre free-weekends enda. De to (rent kosmetiske) DLC-ene som har blitt sluppet var begge oppom toppen av GTS, noe som demonstrerer godt potensial for fremtidig innhold og utvidelser.

Frafallet av aktive spillere er riktignok unødig raskt mellom pulsene i all den tid Funcom ikke lykkes godt nok med patching og stabilitet. Der er det absolutt mer å hente. Samtidig, tar man et edruelig blikk på sjangeren survival-sandbox og konkurrenter, så er det jammen ikke mye å skryte av på den fronten hos de andre heller.

Når de endelig måtte ha en mer stabil build, vel, da kanskje man kan vurdere en free-weekend eller to. Inntil videre er det aldeles ingen grunn til å stresse.

11 Likes

Er ikke overrasket, forventet tilsvarende trend som ved ea, men likevel kjedelig. Da avventer jeg til pets er lansert og ser spillertallene skyte i været.

Enig i at utviklingen har vært dårlig men halvering siste måneden ser jeg ikke helt i mine tall. Ser man på spilte timer siste uke så må man ca 2 måneder tilbake for å kunne hevde en halvering.
Men så har det tross alt vært sommersalg, humble bundle, mother of all patches og et par DLC’er i den perioden så det er uansett veldig svakt.
Antall spilte timer har gjort et lite stup de siste drøye 2 ukene da og er faktisk en nedgang på over 25% siste 18-19 dager. Ser heldigvis ut som fallet er i ferd med å brems litt opp nå.

Ja men sammenlignbare spill har såvidt jeg kan se ikke så stort frafall mellom pulsene. I hvertfall ikke de man øsnker å kunne sammenligne seg med (de med en viss suksess over tid),

Tja i hvor stor grad har du da tatt hensyn til tiden siden launch?

Spillertallene er en del høyere nå ja men de er jo absolutt ikke impoenerende mye høyere når man tar hva som skjedde i samme periode i EA og hva som har skjedd i samme periode etter FL.
Flere måter å se det på men i april hadde CE i snitt 3,653 spillere aktive til enhver tid, Siste uke har det i snitt vært 6213 aktive spillere til enhver tid. En økning på bare 2560 spillere.
Ved EA hadde man jo ingen spillerbase å bygge på og etter en fabelaktig februar stupte aktive spillere til enhver tid ned til 3,910 i april og 2,126 i mai. Økningen fra pre full launch til nå er jo forsåvidt i det sjiktet det også.
Og i samme periode i EA så hadde man ikke noe Humble bundle og sommersalg.

Alt tatt i betrakning så synes jeg faktisk man bør ha lov til å være overrasket over at utviklingen i spillertall har vært såpass svak som den har vært,

2 Likes

I lys av din klokketro på Funcom 2.0, skulle man tro du var overrasket selv :wink:

CE reddet Funcom. Nå er de loaded og himmelen skyfri. Følg med på MYZ og CE pets oppgradering. Steam kommer vel til å gi CE featuring ved denne oppdateringen?

1 Like

De har jo demonstrert hele jævla veien at de sliter med build. Er liksom ganske mange andre variabler utover CCU (som enkelte fokuserer religiøst på) som avgjør hvorvidt «2.0» skal stå bak selskapsnavnet.

2 Likes

Mange skriver de vil komme tilbake til Ce på div youtube videoer nå, om snart muligheten av temming av dyr. Kult hvordan de utvikler spillet :sunglasses:

5 Likes

Funcom har virkelig gjort hjemmeleksen sin når det kommer til markedsføringen i Japan. Fantastisk jobb i forhold til hva jeg har sett fra selskapet tidligere. Lønner seg visst å få ekstern hjelp. Kan bli bra det her.


19 Likes

Slettet en del upassende innlegg her nå… back on topic pls.

6 Likes

Eller hemmeleksen når det gjelder å velge partner i tilfelle. Er det ikke naturlig at Spike Chunsoft står for det meste av dette?

Og her er promo nr. 3 :jp: :v:

7 Likes

Det er kun Spike Chunsoft som står for dette - tror @koe mente at de nettopp har valgt riktig partner (også publisher for ARK), og ikke at det er Erling som har lært seg japansk, leiet hybel i Shibuya og skremt japanere siste par månedene :joy:

6 Likes

Tror alle skjønte det, bortset fra noen meget få individer.

Er vel noen få individer som sikkert mener at det er best å skrive det man faktisk mener da :slight_smile:

Det sto jo der ganske klart, bare at du valgte å utelate det fra sitatet ditt.

Funcom har virkelig gjort hjemmeleksen sin når det kommer til markedsføringen i Japan. Fantastisk jobb i forhold til hva jeg har sett fra selskapet tidligere. Lønner seg visst å få ekstern hjelp.

2 Likes

Mye digresjoner og krangling bare for å krangle her nå. Foreslår at alle legger godvilja til i alle innlegg, så får vi heller diskutere sak.

Enig med @koe, virker som veldig bra valg av partner. Så blir det spennende å se hvorvidt det som for oss virker som god markedsføring gir utslag i form av salg av spill og klingende mynt i kassa.

Noen som har gjort seg noen tanker rundt hvordan man kan tracke retailsalget i Japan?

7 Likes

Nå har jeg ikke gjort mye research så skyter bare blindt ut, men det å finne en PC kjede lignende Sør-Korea kafee’ne så kan man vel luke ut noe metadata fra brukerne :speak_no_evil: ?