Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Conan Exiles ⚔ (FUNCOM)

Iknow nothing :wink:

For de med Funcom Forum konto.

gogogo :smiley:

1 Like

Hvordan begrunner du det?
Reviews siste uke har feks. 62% positive. Siste 2 uker knappe 66%.

Jeg begrunner ingenting, jeg ser på spillet sin Steam-side:

Som du sikkert vet er grensen 70 % for «mostly positive». Reviews har styrket seg siste tiden.

8 Likes

Tenker i samme bane med ny game mode for CE.

En lavthengende frukt for å få meg tilbake hadde vært om det fantes ikke-spiller-baser bygget av de materialene vi bygger med som jeg kunne ha bombet sønder å sammen med trebuchet og explovesive jars uten å starte en hel clan-krig på serveren :crossed_swords: En slik mulighet hadde invitert for samarbeid på tvers av klaner på serveren for å ta de helftigste basene, og gjerne proppet med nice gear og materialer :toolbox:

2 Likes

Hyggelig at CE ligger så godt an til å bli nummer 1 - mon tro om et visst forum i Norge har noe med saken å gjøre :sweat_smile:

2 Likes

CE ligger tett opp til mostly positive ja men hvis du ser på dataene så tilsier fordelingene av reviews tidsmessig at det blir en nedgang igjen så ser ikke ut som “Mostly positive” skal nås i denne omgang.

Dataene spriker. Prosenten har steget den siste tiden - sååå jeg forholder meg til den «trenden».

1 Like

Best å beholde mørkebrillene på i tilfelle vet du, å lese hva som blir sagt kommer i andre rekke :sweat_smile:

Ja den har steget og ser man kun på det så kan man jo selvsagt tro at den skal stige videre.
Ser man derimot litt nærmere på dataene somligger til grunn så ser man dog at de nyeste dataene ikke er like bra som de elste og at det derfor ligger an til en nedgang igjen etter hvert. Så min spådom/analyse er at vi dessverre ikke ser “Mostly positive” med det første.
Da må det i hvertfall veldig gode dager til med det første.

1 Like

Ja, jeg er ikke uenig i utgangspunktet. Kan godt hende det ikke “bikker over” i denne omgang. Mente bare at et 30-dagers perspektiv er smalt nok for meg, dag-til-dag analyse av timer og reviews anser jeg som mindre relevant i det større CE-bildet.

Og det bildet er at CE trenger nytt innhold og mer dybde for at vi får en langvarig økning i spillertall. Håper noen på noe annet, så blir de skuffet - om og om og om igjen. Som sagt er mounts, sorcery, nye biomes og eventuelt nye mods ting som vil kunne ha langvarig effekt (særlig de i uthevet skrift).

I mellomtiden selges det DLC til kjernen og oppdateringer som pets gir fine pulssalg inntil det kommer større oppdateringer.

At CE sliter litt teknisk (men det er - i følge samtlige jeg kjenner som spiller det - slett ikke verst!) er ikke noe nytt, og patchingen er alt annet enn optimal. Men det er spillets bane, i all den tid det aldri fikk oppleve pre-production og er en “billig” survival sandbox.

1 Like

Når du nevnte at den nærmet seg “Mostly positive” så ville tallnerden i meg sjekke om det lå an til å komme dit. Hadde jo vært litt fint men konklusjonen ble dessverre at dette ikke ser ut til å skje i kommende perioden. Var ikke verre enn det.

Noen mener jo selvsagt at det er å være svartsynt men det var bare en ren matematisk tilnærming til om “Mostly positive” var innenfor rekkevidde.

Ikke ta dette feil, men iblant kan det virke som at du fokuserer vel mye på variabler som utgjør en liten del av et totalbilde. Og når du - i utvekslinger omkring dem - ikke “anerkjenner” andres kanskje mer overordnede poenger blir det (tilsynelatende) dystert.

Hva gjelder patchingen til Funcom er jeg en av dem som har blitt kalt stygge ting her inne, fordi jeg har vært så forbannet på at de har rota til så godt som hver patch - er ikke det :wink:

1 Like

Utfordringen deres @h3nk1 og @Krafer er at antall nye likes og disslikes er så få at det er vanskelig å peke ut en ny trend.

Det er én ting, og helt korrekt. Jeg ville bare nevne at review-trenden var stigende hvis man så på tallet fra “recent reviews” på Steam. Det er jo et fast tall, med en 30 dagers intervall, så hvorfor ikke.

Jeg ønsket derimot å trekke diskusjonen opp på et nivå hvor CE sin tilstand vurderes på en hensiktsmessig måte per i dag, og for veien videre.

1 Like

Recent reviews har jo steget, og det er vel det som også ble sagt. Å dissekere enn sann påstand med mikromatte endrer ikke påstanden.

1 Like

Påstanden om at trenden tilsier at det sannsynligvis oppnås er ikke korrekt, fordi ettersom tiden går forsvinner tidlige reviews og nye kommer inn. Og de aller siste reviews tilsier ikke at det er ett stemningsskifte.

Det er alt som har blitt påpekt.

3 Likes

…men hva hvis det kommer et par blå-blå dager på review-fronten?! Får jeg “rett” da?`

Poenget er at den typen dag-til-dag data er for smalt, og at en 30-dagers intervall burde være innafor i en overordnet vurdering av “CE sin utvikling”.

Jesus kristus så jævlig uinteressant.

At antallet er få betyr selvsagt at ting fort kan endre seg igjen.
Men når det gjelder trenden på recent reviews så vil jo uansett den beregnes ut ifra avgitte stemmer. Og det er forsåvidt ikke noe problem å lese den ut ifra de avgitte stemmene.

@h3nk1 at jeg er detaljorientert er jeg helt enig i. At folk legger mer i det enn nødvendig ser jeg mer på som problemet enn at jeg er detaljorientert. Jeg greier å forholde meg til at visse ting er en veldlig liten del av totalbildet. At andre ikke greier det ser jeg egenltig på som deres problem :joy:

Jeg har ikke bestridt at den har vært stigende.
Påstanden var:

Jeg tok meg dessverre tid til å sjekke om den faktisk var i ferd med å bli det og fant ut at det ikke var tilfelle. At folk skal lage så mye bråk ut av det er helt utrolig.

Hadde jeg kunnet konkludere med at recent reviews om 4 dager sannsynligvis kom til å vise 71% positive hadde jeg sikkert fått masse likes for akkurat det samme.

6 Likes

Det gjør vel de fleste her inne?

Man bruker tiden sin på det som er viktig, og omvendt. Jeg liker begge deler, men når alt du bidrar med er detaljer (i dette enkelttilfellet), og konsekvent ikke legger til en bisetning om at det overordnede bildet er XYZ, så blir det enerverende.

Jeg anerkjenner det du skriver, anerkjenner du hva andre skriver? Det virker nemlig ikke slik - og dét er et ganske viktig element i en konstruktiv utveksling.

Er noen enig eller uenig i det jeg skriver der?

Dét kunne vært interessant å vite.

1 Like

For å løfte diskusjonen da.

Jeg mener at man skal være veldig fornøyd med Conan Exiles. Salget nærmer seg vel 2 millioner, om enn ikke med stormskritt, jeg forventer kanskje ett salg mellom 90k og 100k i Q4 2018, og det ville kanskje ikke være unaturlig å tro at spillet selger 150k - 200k i 2019 (mesteparten på tilbud). Det bør da være veldig godkjent?

Funcom kommer nok til å supportere spillet lenge, det ligger i deres DNA. De driver vel Anarchy Online fortsatt en 17 år etter lansering, og det gir vel fortsatt nok inntekter til at de ikke legger det ned.

For å få nytt liv i spillet så må de ha mer innhold, og det vil si en større type content. Man kan selvsagt spekulere i hva det skulle være … skip, øyer, pirater? Høyre siden av vulkanen, ett nytt is og fjell området?

Min personlige mening, som jeg har sagt før, er at Conan Exiles vil trenge sesonger for å holde på interessen over lang tid. Det vil si at spillet får en hard reset med jevne mellomrom (3-6 måneder), og at det kommer nytt innhold til hver sesong. Og at det er achievements osv som du bare får hvis du spillet gjennom i løpet av en sesong. Jeg tror egentlig null på at dette vil skje, fordi jeg tror Funcom fornuftig nok har gått videre. De vil ha fokus på andre prosjekter framover, og planen er ikke å leve av Conan Exiles i evig tid.

Funcom som selskap hadde før en strategi om å lage ett storspill som de skulle bli rike av over mange år etter lansering. Det er ikke lenger selskapets strategi.

Så min mening er at det kommer mer gratis innhold, det kommer kanskje en ordentlig utvidelse (det er det plass til på kartet), og kanskje er det gratis, kanskje må man betale for det … og dette vil skje før Conan Single Player går inn i full produksjon, men så kommer det ikke til å bli lagd noe særlig nytt innhold til spillet. Fordi Funcom har fornuftig nok gått videre til sine neste prosjekter.

Og alt selskapet har lært av Conan Exiles vil selvsagt bli verdifullt når selskapet starter på sitt neste online multiplayer spill, som kommer til neste generasjon konsoll (ps5 og xbox two, ikke dagens generasjon).

6 Likes