Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Conan Exiles ⚔ (FUNCOM)

Absolut. Blir väldigt svårt att nå 70% pga shitstormen vid EA launch. Men jag hoppas de inte ger upp. Tids nog kan de nå den. Kanske inte i år men nästa. Får se.

1 Like

Det er først og fremst vanskelig fordi reviews siste 15 dager er under 70%. Som funcom da selv. Spillet er laget uten preprod. :stuck_out_tongue_closed_eyes:

1 Like

Et av problemene var jo at de pøste ut patcher etter ea launch slik at det egentlig ble flere og flere bugs. Hadde de hatt litt mer fokus på å fikse bugs før de kom med nytt innhold (som de gjør nå) så tror jeg både reviews og salg i EA perioden hadde vært bedre.

1 Like

Problemet var vel at det var så jææææævelig masse bugs i starten :stuck_out_tongue:

3 Likes

Ändå är spelet populärt trots dessa buggar.

Ja men jeg følte at de ofte fikset 1 bug og “laget” 2-3 nye med hver patch. Med litt mer testing av patchene hadde de unngått en del av de.

1 Like

Det var ikke sååå mye bugs med mindre du hadde en potetmaskin. Spilte det 200 timer og hadde lite feil og bugs

7 Likes

Ikke at det er en viktig grense men under under 1 mill spilte timer siste uke nå. Håpet mitt er at det denne gangen ikke kommer ned under 800k spilte timer for en uke før en ny opptur i forbindelse med en oppdatering.

1 Like

Hur långt tillbaka kan du se på spelade timmar?

På Steamchart ser man pr. dag siste 30 dager. Har tall i regneark for perioden 31.01.17 til 15.08.17 og 03.06.18 - d.d.
Mistet dessverre dataene imellom der :frowning:

Jeg har valgt å summere pr. uke da det gir bedre bilde av trender. Blir så veldig taggete graf om man tar hver dag da det jo er ganske stor forskjell på ukedager og helg.

2 Likes

Hur ser talen ut mellan 31/1-17 och 31/3-17?

1 Like

Synes heller ikke spillet var spesielt bugget, men litt var det jo, og det er jo ekstra sensitivt i et spill hvor man legger inn så mange timer i en persistent verden slik at konsekvensene oppleves fryktelig store hvis titalls timer med arbeid blir ødelagt.

Så Funcom har nok mye å vinne på å bli enda et hakk bedre på QA.

2 Likes

Grafen for spilte timer pr. dag i den perioden ser slik ut:

Her er ukesnivået:

2 Likes

Tack så mycket :slight_smile: kan man få en graf på Q1-18 med? :slight_smile:

Nei mangler data for 15.08.17 til 03.06.18 :flushed:
Greide å slette filen jeg oppdaterte og måtte finne frem en eldre versjon.

1 Like

Steamcharts har gjennomsnittlig antallet spillere online pr. måned da så du kan jo utlede litt av det.

https://steamcharts.com/app/440900#All

Det kommer ann på hva du legger i QA.
Om du tenker Quality Assurance som i hele processen fra ide, design, implementasjon, testing internt og externt, samt oppfølging og bugfixing så er jeg enig.
Om du (som mange) tenker QA som i en gjeng testere som får produktet etter at det er ferdig, og så får kjeft om de ikke finner alle feilene utviklerne har gjemt i produktet så er jeg ikke umiddelbart like enig.
Det er en uendelig jobb å teste alle mulige varianter og konfigurasjoner av setup, hardware, hvordan man spiller, etc. så man er helt avhengig av at utviklerne (helst i samarbeid med profesjonelle testere) tenker kvalitet og testing absolutt hele veien.

Tenker helheten her, men det vil da i noen grad bety begge deler. :slight_smile:

1 Like

Funcom har jo selv sagt at mye av problemet var at de ikke kjørte pre-production for Conan Exiles pga tidsnød og dette gjorde at kvaliteten ved lansering og senere ble lavere enn den burde være. Det er vanskelig å fikse en designfeil et år inne i full produksjon. De har pre-production på alle titlene de har under utvikling nå.

Når det kommer til “vanlig” QA, så lærte jo Funcom noe av Xbox-EA-releasen også angående hvordan du må gjøre testingen for å faktisk slippe et spill som ikke bugger på konsoll X, Y og Z (de er 99% like, men det holder ikke).

Dette er to ting som gjør at jeg har mer tro på at Funcom vil levere produkter av høyere kvalitet enn de tradisjonelt sett har gjort i framtiden. PS4-releasen av CE var faktisk rimelig grei, der har spillet 4/5 stjerner. Vestenlig bedre enn xbox-versjonen med 3/5 stjerner (2,8) i USA.

EDIT når jeg sjekket CE xbox reviews i USA, så ser problemet der ut til å være at spillet fortsatt bugger til en stor grad.

4 Likes

Apropos QA…

Dette er slike ting jeg liker å se. Virker som at det er svært bra kultur i Funcom for tiden.

7 Likes