hvor mange spill må de selge for å klare 100mill overskudd?
Dersom nåværende portefølje og det nye EA spillet dekker årets kostnader, og Funcom tjener kr 100 pr CE eksemplar så må de selge 1 mill for ha et overskudd på 100 millioner.
I tillegg har selskapet over 130MUSD i framførbart overskudd, og slipper dermed å skatte av overskuddet i en god stund framover. Det hjelper godt på.
AOC, TSW, og DW er fullt ut avskrevet i regnskapet, og i så måte er det i stor grad CE som vil føre til avskrivninger framover, siden det skal avskrives over 5 år som de andre spillene. Og siden driftsregnskapet så å si går i null allerede, er det ikke mange kopiene av CE som skal selges før det går over til rene bunnlinjekroner.
Funcom kan ikke avskrive 130MUSD, tallet er langt lavere. Er skrevet om det tidligere her.
Så spillet er gratis å utvikle?
Det sa jeg ikke. Men de hadde 137MUSD i framførbart underskudd ved utgangen av 2015. De kan altså tjene over 137MUSD før de trenger å skatte av inntekten.
DET er fortsatt ganske mye penger og svært relevant å ta med i beregningen.
Nei. Min forutsetning er at eksisterende portefølje, utvidelser + nytt EA spill vil dekke Funcoms 2017 kostnader. Dersom det er tilfellet vil de trenge å selge 1 mill for å tjene 100 mill. Jeg mener også 50 mill overskudd vil kunne forsvare dagens kurs. Da vil 1 mill være nok, selv om selskapet skulle gå 50 millioner i minus med eksisterende portefølje, utvidelser og ny lansering av spill.
Dersom en ser enda nærmere og sammenligner så har vi starbreeze som har overskudd på SEK 27m fra q1-3. Med samme inntekt q4 blir det SEK 36 mill. De er verdsatt til 5 MRD. Selv om de er forskjellige selskaper og har mange grunner til å verdisettes forskjellig, så mener jeg det er godt argument for at et overskudd på 50-100 mill vil kunne forsvare dagens kurs med god margin.
At de må selge 10 mill for å forsvare dagens kurs er vel rimelig åpenbart at ikke stemmer. Selv om du setter det på spissen, så ser jeg ikke hvordan det er i nærheten.
Men vi vet ca 100% sikkert at CE er eneste spill de slipper i 2017. Eksisterende portis dekker heller ikke alle kostnader. Det er jo bare å sjekke regnskapet.
Som nevnt, la oss si de går -50 mill i muns før CE salgstall, så vil 1 mill salg fortsatt kunne forsvare selskapets verdi med god margin. Du må gjerne begrunne hvorfor du mener de må selge 10 mill.
Hm, hvor fant du info om at CE er enesete spill de lanserer i 2017? Jeg finner i plan for 2016-2017 at det står at de skal lanseres annet spill i EA, samt i q3 rapport informasjon om at de starter på spill etter CE Early access lansering på spil basert på Conan IP. Er det noe jeg ikke har fått med meg?
Plan for 2016-2017:
Utdrag fra games presentation fra Funcom q3:
Link til q3 games presentation:
http://cdn.funcom.com/investor/2016/Funcom3Q16Games_presentation.pdf
Får se om det dukker opp noe i early access. Det du har merket ut er jo en tittel som skal i pre produksjon, som er ganske langt unna lansering. :=)
Håper på at https://www.youtube.com/user/NeebsGaming plukker opp CE. De produserer videoer på kjempe høyt nivå med high end PCer og veldig bra editing/historie/humor.
Bare en liten selfie etter å ha lest Funcom-trådene på HO på vei til jobb. Helt grusomt!
Tok et gamblelodd på 3,7 på fredag. Hadde håpet på 10 øre før stenging, men det ble det ikke noe av. Kommer meg ut relativt tidlig i dag, satser på break even. Er redd luften går ut av ballongen. Har virkelig tro på spillet, noe jeg ikke har hatt i så stor grad tidligere. Synd den har gått så mye før release. Hadde den vært på 2,2-ish nå, kunne vi sett 5 før release. Kanskje
Denne uken tar det av med hypen. Vi er i gang. Jeg sammenligner med TSW for det er enklest å følge nivået på hypen der.
Hypen er på nivå med Planet Coaster, men litt etter DbD hvis man ser på 1 uke før release (men DbD kjørte beta en stund før).
Hehe HO har alltid rett, fordi de nevner absolutt alle tilfeller som kan skje Flatt, opp eller ned, alt kan skje ^^
Helt realistisk i dag tror jeg vi tester 3,40 i løpet av dagen før oppgangen fortsetter. Om vi starter opp tror jeg derimot at vi dunker oppi 4kr i løpet av dagen, og om 4,10 brytes går vi videre mot 5. Tror vi mest sannsynlig får en kjedelig dag med slutt rundt 3,50/3,60 og bunn rundt 3,35/3,40.
Når hadde ARK og Rust release?
Grafen over er irrelevant nå, relevant om noen måneder?