Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Conan Exiles salgsmodell- og pris-spekulering (FUNCOM)

Fra rapporten
"Intäkterna från förläggarverksamheten redovisas brutto före vinstdelning med berörda parter. Ersättningen till dessa parter tas upp som övrig extern kostnad."

Men kostnadene til royalties (partners) er i samme periode (samlet for Q2/Q3) 36,3MSEK. Får det ikke til å stemme.

Et annet viktig poeng er at dersom de kan skille ut denne kostnaden som en ekstern kostnad, så kan muligens Funcom også gjøre det med både Epic og Conan LLC.

Delingen 50/50 skjer først etter at Star tjente inn sin investering på 2musd

2 Likes

Hva mener du med det da, og hvordan vises dette i regnskapene? SB skriver jo netto omsetning på 90MSEK, og ikke brutto som du skriver over her.

Royalty utgifter var lavere i q2 fordi spillet ikke hadde tjent inn 2musd til Star enda, som var investeringen som ble betalt til behaviour som forskuddsbetaling.

Netto omsetning i resultatet (Dvs uten balanserte utgifter til spillutvikling som også føres som omsetning), men brutto fra spillet: “brutto före vinstdelning” som Star selv skriver.

1 Like

Det er mulig regnestykket ditt stemmer for DLD, og jeg kommer også helt ned i 11$ hvis jeg legger inn en inntekt på 19,99 til grunn for spillet. Men så solgte de jo DLD for $17,99 i hele forhåndssalgsperioden.

Men jeg får altså $17 netto med en utsalgspris på $29,99, i samme regneark.

Jeg har empirien på min side, men det er bare ett spill, så det kan svinge litt opp og ned sikkert, men jeg blir ofte overrasket over hvor lite som blir igjen. Det samme så vi med TP på konsoll. Det ble bare smuler igjen på tross av at de solgte 50k kopier. Jeg har måttet nedjustere mine estimater etter å ha lest regnskapene flere ganger etter å ha satt opp tilsvarende oppsett som du har.

Faktorer som er variable som vi så klart ikke vet nå

  • Hvor mye skiller prisen seg i forskjellige regioner
  • Hvor mye selges i de forskjellige landene
  • Hvor stor blir gjennomsnittlig rabatt
  • Andel som kjøper Collectors edition
  • Blir det solgt DLC eller annen omsetning utenom hovedspillet.
  • Andel mva (edit)
  • Andel royalties til eier av Conan IP.
  • Chargebacks
3 Likes

Og hvor stor andel går til mva?

1 Like

Og Conan royalties så klart.

1 Like

Hvis jeg legger inn 20% mva i snitt tror jeg at jeg nærmer meg for DLD.

Og da må vi opp i en gjennomsnittlig utsalgspris på CE på 40$.

Men dersom det regnes $20 netto og man ser bort fra andel til Conan og Epic, må man opp i en gjennomsnittlig utsalgspris på $35.

1 Like

Vi kan kalle det “Mva o.l” det kommer noen andre kostnader der f.eks selve betalingen på 2-3% og chargebacks

[quote]Q. Why do the sales on the secure partner site differ from the sales reported in the monthly Steam Sales Report?
A. The ad-hoc sales information on the secure partner site represents Gross Revenues and does not deduct for Applicable Adjustments such as returns, chargebacks and taxes. Your monthly Steam Sales Report shows Gross Revenues less Applicable Adjustments to get to Net Revenue which then is multiplied by the revenue share % resulting in the amount to be paid to you. Please refer to the Steam Distribution Agreement which you signed for further details on Revenue Share Payment.[/quote]

https://partner.steamgames.com/documentation/payment_info

2 Likes

Q. How does VAT work on Steam Sales?
A. We only collect VAT in the EU. In all other countries, we are selling cross-border and are not required to collect VAT. Steam pricing in Europe is VAT inclusive. On a periodic basis, Valve remits VAT collected on EU sales to the revenue authorities.

Q. What is the VAT rate on Steam Sales?
A. In the summer of 2012, we began doing business in the European Union through a new, wholly-owned Luxembourg subsidiary, Valve S.a.r.l. VAT rate is determined by where the seller is located (i.e. Valve S.a.r.l.) and therefore, we are using the Luxembourg’s VAT rate of 15% on all EU sales.

https://partner.steamgames.com/documentation/payment_info#Tax

Med 15% kommer vi ganske nært, også for DLD.

Konklusjonen er at Conan behøver en gjennomsnittlig bruttoinntekt på $38, selvfølgelig avhengig av royalties til Conan + eventuelle småutgifter utenom.

Utsalgspris $29,9 gir $16 netto Som jo også er veldig bra.

Så da er jeg ferdig med spammen for i kveld. :slight_smile:

3 Likes

Q. Will the VAT rates change effective January 1, 2015?
A. Effective January 1, 2015, VAT regulations will be changed such that the VAT rate will be determined by the location where the customers is based rather than where the seller is located (i.e. Valve S.a.r.l.). Therefore, EU country-specific VAT rates of where the customer is located will apply and we will no longer be able to use a flat 15% VAT rate on EU sales.

1 Like

Ah ok da er vi like langt der :slight_smile: Men det får bare være, blir bare spekulasjoner nå.

25-30% av kundene til DBD var fra Asia. Det kan kanskje delvis forklare en lav nettoinntekt. Også russerne gir en betydelig lavere inntekt pr. spill.

2 Likes

Der er du inne på noe viktig.

Bra de nevnte bare står for ett par 10%ere av totalen av steambrukere :wink:

Edit: Hvor sikre kan man være på royalties andelen til Conan LLC? Kan den være lav som en del av avtalen for å kickstarte samarbeidet som trolig vil vare i mange år?

TSW:

Veldig bra at de denne gangen kjører lokalisering i viktige land.

1 Like

CE interesse trends 7 siste dager (det er ikke søkt nok til å få få opp denne statistikken på lengere series). Her må man også huske på at Kina bruker ikke Google.

4 Likes

Btw, den anonyme infoen jeg fikk angående at Funcom siktet seg mot 20$ sa også at de kom til å kjøre B2P + mikrotransaksjoner. Siden de nå har gått ut og eksplisitt sagt at de ikke skal kjøre mikrotransaksjoner, så ser jeg på 20$ som ikke lenger veldig relevant info. Kan være jeg tolker det feil her, men jeg tror nå ikke det.

Som jeg sa i en annen tråd 8,8$ kan ha tatt i for hard på enkelte punkter, rabatt og royalty er vel de to punktene jeg muligens har tatt for mye i. Samtidig, @holmes har jo sett på hva f.eks Starbreeze sitter igjen med for DbD, og med det som sammenligningsgrunnlag var ikke estimatet så dårlig.

Der jeg nok bommer er der jeg setter ett snitt på hva de få inn netto. Jeg tror mellom 8$ - 15$ er mulig, eller mer sannsynlig, mellom 9-12$.

Btw, så ser jeg for meg at konsoll-versjonen kan ha en annen pris. Det ville ikke akkurat vært uvanlig. Det vil i såfall dra opp snittprisen ganske bra.

Jeg liker nå mulighetene til Funcom å ihvertfall klare break-even på CE i løpet av 2017, hvor 2018 kan bli et litt hyggeligere år med fortsatt salg av CE, evt expansion og noen småspill. Samtidig, de vil da ikke nødvendigvis ligge å svømme i cash, men ha nok til å fortsette for fullt.

EDIT: se kommentaren til @Morti, de har noen andre planer på hvordan man kan dra opp snittprisen.

2 Likes