Lager en egen post for diskusjon rundt salgstall.
Den beste kilden til salgstall er http://steamspy.com/ Steamspy teller ikke faktisk salg men installasjoner. Som betyr at om noen får en kode til et spill gratis og installerer dette via steamspy vil antallet installasjoner øke.
Men steamspy har noen svakheter som jeg skal ta i første post her.
All info nedenfor er tatt direkte fra Steamspy.
Steam Spy pulls data every minute, but updates visializations only once a day at night (GMT+2)
Vi har notert oss at oppdateringen skjer mellom 0300 og 0500 norsk tid.
Salgstall
First day results for every game are often botched, so don’t pay them too much attention.
Og
The data is based on several days samples: from three days for individual apps to seven days for location-based info. It means that Steam Spy is competely unreliable for recently released games.
Så man kan allerede på dag 1 begynne å se tall, men disse vil ikke være nøyaktige, på dag 3 vil nøyaktigheten stige men man må helt til dag 7 før de begynner å bli bra. Det sies også at nøyaktigheten er lav så lenge det er solgt under 30.000 kopier. På en tittel som har vært i salg en stund vil nøyaktigheten være ±5%.
Så hvordan tolke Steamspy sine tall.
Under er rust brukt som eksempel
Vi kan se at Rust har solgt 4,968,837 kopier +. 62073 Som betyr at salgstallet ligger mellom 4,906,764 og 5,030,910
For å vise hvordan steamspy blir unøyaktig når volumet er lavt kan vi bruke CE som nå bare befolkes av funcomansatte, utvalgte venner og noen heldige youtubers streamers.
Siden det finnes under 30.000 installasjoner av spillet er usikkerheten veldig stor. Alt mellom -121 og 1995.
Håper dette er til hjelp for alle som sitter å lurer på hva som skjer. Kommer mer spennende info i denne posten etterhvert.