Solgt 92.781 pluss minus 10.552 i følge steamspy. Da er det nok solgt dobbelt så mye eller?
Det betyr at det er solgt mellom 82k og 102k.
Skjønner de tallene, men de er estimerte over 3 døgn. Ettersom jeg forstår så er ikke steamspy nøyaktig nok,spesielt ikke på nye spill. Uansett bra tall!
Nei tallene er grsbbet i sanntid, tar 3 døgn før steamspy er på det mest nøyaktige
Hvis vi har 100K etter to dager hvor mye selges det på ett år selv om takten avtar? Dette er jo knallsuksess!
Og Xbox One selger like mye som PC når det kommer om et par måneder? Skulle tro en reprising er rett rundt hjørnet. Og ikke denne dumpeleken som vi har hatt siste dagene.
Edit: Nå har jo Irathi og Evilfreud svart på hvor mye det selges første måneden ved sin sammenlignende snittmåling lenger oppe
Astroneer blev udgivet d. 15. december sidste år og havde d. 15 januar 500k owners ifølge steamspy. Det er også early access open world survival/exploration/base building, en lidt anden stil dog, men stadig meget sammenligneligt IMO. Peak CCU er 11,896 og CCU er faldet en del tilbage efter launch.
Nu vil jeg ikke jinxe det, men mon ikke CE kan nå en peak CCU på 4-5x Astroneer. Jeg tvivler på at det vil nu samme multiplier på owners, men i så fald betyder det jo 2-2,5 m owners efter en måned. Helt grotesk gode tal hvis det sker. Min tanke lige nu går på at de nok vil nå 1,5-2 m copies sold i løbet af Q1, til fuld pris. Det er stadig tidligt i launch-perioden og indikationerne kan jo hurtigt ændre sig, men det er i den retning pilen peger lige nu IMO.
Hvorfor? Hvis peak der var 11k spillere og vi har hatt 40k spillere så må man vel kunne si vi er på mange flere owners?
Astroneer er lidt billigere, hvilket nok gør at folk ikke føler at de behøver at spille helt lige så meget for stadig få noget for pengene. Derudover virker 2-2,5m copies på en måned bare næsten for godt til at være sandt, det er jo på niveau med de mest succesfulde releases nogensinde.
2-2.5 mill på en måned virker noe høyt men 1 mill. virker nå mer og mer realistisk! Og vi har ikke begynt på Xbox salg enda!!
ja, som sagt jeg tror på 1,5-2m copies her i Q1, dvs. på to måneder. I de efterfølgende kvartaler vil salget selvfølgelig fortsætte på steam omend på et lavere niveau og oven i det kommer xbox og senere PS4 og så kommer der jo også endnu en mindre Conan titel i år, som nok kan sælge rigtig mange copies pga. gode synergi-effekter med CE, men nok også til en lavere pris.
Ett meget relevant spørsmål man skal stille seg er hvordan expansions på andre spill selger og det faktum at Funcom gir dette ut gratis i form av nye biomes. Hvor fornøyde blir de eksisterende kundene når de plutselig får flere km2 og boltre seg uten merkost på med nye elementer, hvordan kan de markedsføre dette for å skape mer blest om spillet og hvor mye mediedekning klarer de på dette?
Det er EA all over again, selvfølgelig noe tonet ned, men med samme mf opplegget som ved EA.
Selger ARK expansions? Da vil Funcom selge flere Conan Exiles når spillet utvides. Det er etter hva de har sagt før ca 33km2 nå, skal bli 88 (correct me if im wrong). Ta en spørrerunde og dette vet ikke folk enda, hvordan slår dette ut på anmeldelsene?
Herregud, dette blir rått.
Ja Wildcard udgav en stor expansion sidste år til 20 USD, den er også på tilbud lige nu og ligger nr. 5 på global top sellers. De fik en rigtig stor shitstorm pga. at det stadig er i EA, så Funcom vil jeg nok omvendt blive rigtig populære når de udgiver det gratis.
53 square km har dem sagt på stream, stort
Det blir sinnsykt!
De estimerte også 2-3 ganger mer salg på xbox og ps4 enn Steam. Hvis vi antar et konservativt estimat på 3 mill. solgte ila. 2017 på Steam, snakker vi 6-9 mill. på Xbox og PS4…
Gleder meg til noen tallknekkere kan sette opp noen regnestykker på hva dette betyr for bunnlinjen i 2017…
Det virker for godt til å være sant, og jeg tror det ikke før jeg ser det…
Jeg trekker frem denne igjen fra 2016. Analysen fra Orion Securities. Den gir i hvert fall et bilde av hva som kan skje fremover. Følg linken i grønt. Vi er altså i høyre del av tabellen for anslått kursverdi (ser det ut som nå).
Tvivler på at det vil sælge så meget mere til konsol, men tror i hvert fald at det kan fordobles med xbone og PS4 sammenlagt. Nogle hurtige tanker angående hvad det kan give på bundlinjen:
Lad os antage at de i hvert fald kan få et nettobidrag på 125 NOK pr. copy her i udgivelseskvartalet. Lander salget i toppen af mit interval for Q1 så er det et nettobidrag på 250 mNOK, mon ikke det kan fordobles i løbet af året til 500 mNOK, med tanke på at der også kommer xbox release. Der kommer stadig indtægter fra deres gamle spil og det nye Conan spil kan nok bidrage med meget, måske samlet set nok til at dække deres løbende udgifter på nuværende niveau. Mao 500 mNOK på bundlinjen før skat hvis de ikke begynder at opskalere (hvilket de nok gør, og det medføre bare at vi kan regne med en højere P/E-værdi). De har underskud fra tidligere år på mere end en milliard NOK, som endnu ikke er udløbet, så der skal jo nok ikke betales meget i skat
I min verden ser det ekstremt lovende ud, men det er som sagt stadig meget tidligt i launch-perioden.
edit: hmm… baseret på ARK-tallene er 2m måske lidt optimistisk for Q1, men 1,5m burde nok kunne lade sig gøre og en fordobling over de efterfølgende tre kvartaler er nok ikke videre optimistisk, så måske 375 mNOK på bundlinjen i stedet for 500 mNOK
Meget god dette har vært opp i tidligere tråder, mener konklusjonen ble attX-box selger like opptil dobbelt så mye som PC, PS4 selger 2-3+ ganger PC. Ser flere som har linket til dette på HO også. Såher er det bare å sitte på toget å se pengene renne inn, ikke bare for oss men dette vil gi Funcom arbeidsro. Hadde jeg skrevet dette for en uke siden hadde dere kalt meg for galehalling,enda galere enn noen av dere synes jeg var som kom til å sitte over release. Jeg skriver: Funcom kommer til å være på break eaven etter to ukers salg med kostnadene sine på early axes for CE. Jeg klyper meg i armen og tror nesten ikke det jeg ser. Dette senarie så jeg ikke engang for meg i mine villeste drømmer. Vi er ikke der ennå men fy fader så godt vi er på vei.
Det lyder som AAA titler i så fald, ingen tvivl om at COD, battlefield, watch dogs, GTA osv. sælger mange mange gange mere på konsol end PC, men er CE også i den kategori?
Den her artikel taler måske for det https://gamerant.com/ark-survival-evolved-more-popular-xbox-one-steam/
men den her tyder på at PC er større end xbox http://www.gamespot.com/articles/dino-game-ark-passes-new-sales-milestone-on-xbox-o/1100-6439121/