Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Conan Exiles salgstall (FUNCOM)

Som jeg har sagt hele tiden som noen ( blant annet du skjønner), helt normalt å falle tilbake etter en god åpning.

Synes det er noe merkelig at spillertall er såpass avtagende kontra totalt salgstall?

2 Likes

Hvordan burde det være da bullish?

Nå har jeg ikke gått så dypt inn i dette, men ville anta at høyere kundemasse ga tilsvarende høyere aktivitet. Legger merke til at salg pr.dag/spillere pr.dag beveger seg forholdsvis likt, men dette tilsier vel bare at folk spilte den dagen det ble kjøpt.

1 Like

Kan være at mange venter å spille som har kjøpt, at de ble lei lagget og tullet første par ukene. Spillet er ett helt annet spill nå. Tror vi får vente med melding om 500k litt til og heller ta det som en konsekvens skulle det komme. 11. Plass nå på mest solgte. Fremdeles for mange negative reviews til at det stiger, 69.3 positive totalt.

Høres logisk ut

Opp nesten 10.000 fra i går men da var det ingen økning fra forrige dag. Jeg skjønner meg ikke på SteamSpy. CE har solgt litt de siste dagene selv om listeplassering har falt. Om det meldes 450.000 eller 500.000 på tirsdag betyr mindre. Hva som guides og meldes fremover er det som betyr noe.

Owners: 434,304 ± 19,448
Players in the last 2 weeks: 272,893 ± 15,420 (62.83%)
Players total: 424,045 ± 19,218 (97.64%)
Peak concurrent players yesterday: 20,412
YouTube stats: 3,706,066 views and 14,983 comments for videos uploaded last week, over 50 new videos uploaded yesterday
Playtime in the last 2 weeks: 20:52 (average) 08:43 (median)
Playtime total: 27:50 (average) 12:01 (median)

3 Likes

Jeg boldet forklaringen for deg. :wink:

Steamspy scraper info fra noe sånt som 600.000 random kontoer hver dag, de tre siste dagene med data blir dyttet inn i en statistisk modell justert etter faktiske data (børsmeldinger om antall solgte osv). Dette gir et estimat, med en feilmargin.

I dette tilfellet er feilmarginen nesten 20k, dvs at Steamspy ikke vet om det er 414k solgte eller 454k solgte.

… Steamspy er også en laggy indikator, og den statistiske modellen er neppe perfekt. Dette gjør at avviket er enda litt større enn dette. Jeg mener å huske at når ARK annonserte 1m solgte, så viste steamspy litt over 900k, samtidig som feilmarginen ikke var så stor nok til å forklare avviket. (Og selv det at Steamspy er en laggy indikator, ref. modellbeskrivelsen ovenfor, det må være modellen som har noen svakheter).

Kort sagt. Når salget dag til dag er mindre avviket, så er dag-til-dag forskjellene verdiløse. Du må da se på den generelle trenden, f.eks på en uke-for-uke basis eller lignende. Du ser da det samme som vi ser ellers her, at salget ikke er så mange tusen i snitt pr dag.

Kort sagt: steamspy gir deg trender og et godt anslag på hvor mye som er solgt, men det har kjente avvik som det går an justere for i egne anslag.

Jepp. Av spesiell interesse er meldingen med datoer for xbox og ps4 versjonen, xbox-salget, ps4-salget og Funcom sin evne til å ta tilbake førsteplassen på Steams bestselgerliste når de kommer med store content-patcher (f.eks en ny Biome) og evt rabatt-helger.

Ark kunne ha hatt 900k owners og 1mill solgte samtidig. Owners er ikke helt det samme som antall solgte. Kontoer som er fjernet/bannet, chargebacks, keys uten steamkonto “buy for a friend” og liknende kommer ikke inn i “Owners” kategorien før brukeren har CE i sitt Library på Steam. Å si 1mill solgte med 100k chargebacks hadde vært litt frekt, men ARK har gjort drøyere ting enn det før :slight_smile:

Husk at ARK kjørte en relativt tidlig freeweekends, de ødelegger tallene for ettertiden.

Hvis mulig så kan Funcom kjøre en biome utvidelse og xbox først, å kjøre litt rabatt på påskesalget?

1 Like

Kan jo være så enkelt at mange kjøper det men ser alle bugsa og lar være å spille det? Egentlig det samme for Funcom på kort sikt da det ikke kommer betalte utvidelser, men kjipt på lengre sikt hvis de ikke klarer å holde på de som kjøper spillet. Word of mouth osv.

også er forventet salgstall alltid under totalt salg/dager som er gått, så lenge det ikke er noe veldig spesielt som skjer, i.e. 20%+ tilbud/stor content patch

Prøvde spillet selv nå, og det gjorde det mer opplagt ja.

1 Like

Tallene er sterkt ned igjen. Veldig spent på hva fasiten blir imorgen. Kan nesten virke som Steamspy ikke helt klarer å hente seg inn igjen etter nedetiden? Eller noen andre teorier?

Jeg har hele tiden ment at salget har falt mye ( 1k-4k) pr dag. Men det burde vise igjen bedre.

4 Likes

Oi det var jo veldig mye ned… Får fasit i morgne

1 Like

Shiiet klikka for steamspy as.
Håper bare ikke dette var en av de “riktigere” dagene.

Så spillet har altså solgt 80000 eks. Siden 07.02. til i dag? Og i den perioden på 20 dager holdt de 1. Plass i 6 dager ca. (om jeg ikke husker helt feil).

Det må da vere temmelig på bærtur??

1 Like

Nesten alle spill har gått ned i antall eiere. DOTA 2 har mistet 8 mill, så er nok en bug igjen.

2 Likes

Steam Spy @Steam_Spy
The decrease in owners for most games on Steam Spy is caused by a server outage two days ago. It will self-correct on Monday.