Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Conan Exiles salgstall (FUNCOM)

Hvis man hadde sagt, hver eneste time de første 24 dagene vil Conan Exiles selge bedre enn både Ark og Rust målt i omsetning ville man trolig bli satt i fengsel for haussing. Spennende å se hvor lenge dette holder seg. Det er jo ganske spesielt at de kjører på med fullpris, men jeg synes det er riktig. Det er et svært godt kort de har på hånden fremover.

13 Likes

Tipper Funcom sier over 450k på mandagen, ikke over 500k.
Har sett flere plasser at Steamspy får mye tyn for å ha unøyaktige tall, selv når historikken til tjenesten sier at det har relativt korrekte tall. Har og sett flere estimerer basert på steamanmeldelser, som er et relativt usikkert estimat i seg selv. Ser noen multipliserer med 60. Jeg brukte selv 57,7 da det var tallet jeg fant når de presenterte 320k.
Ark, i samme sjanger, har et forhåndstall på 37, Rust har 30.
Av de 50 mest solgte spillene på steam i 2014 var gjennomsnittet 70, ref: http://greyaliengames.com/blog/how-to-estimate-how-many-sales-a-steam-game-has-made/

Alle tall her er jo hentet med grunnlag i salgstall fra Steamspy.

Spent på om et tall under 500k på mandag vil resultere i en negativ kursutvikling. Det ville jo egentlig være helt idiotisk, for uansett om det meldes 400,450 eller 500k så er jo mottakelsen langt langt over forventning.

5 Likes

Et av argumentene til owen var jo at steamspy viste 380 k da funcom meldte 420 k. Men det har nada å si nå i forhold til den gangen.

1 Like

Steamspy lå akkuratt 3 dager bak når funcom meldte 320k. Men salget nå er jo falt til under 4k pr dag. Så det betyr at aviket nok ikke er over 15k. Fortsatt langt igjen til 500

2 Likes

Ja, jag tror inte det är så enkelt att man kan säga att steamspy ligger ett visst antal dagar bakom eller ett visst antal tusen enheter. Ju mer data Steamspy får -ju mer precisa blir talen de redovisar.

1 Like

Forståelig argument når han sikkert ikke har brukt en kalori på å sette deg inn i hvordan Steamspy estimerer tallene sine.
Steamspy estimerer salg basert på 3 dagers analyse av brukere på Steam. La oss si at Conan solgte 40k pr dag i perioden. 40+40+40= 120k. Steamspy estimerer over de tre dagene: (40+80+120)/3 = 80k. Avvik på 40k.
Når salget faller til 5k pr dag. 3 dagers periode = 15k salg. Steamspy : (5+10+15)/3= 10, avvik på 5k.

5 Likes

I natt: Owners: 424,705. 70 færre eksemplarer enn det var i går. Tror nok en trenger en korrigering og oppdaring fra steamspy før en kan lese noe utifra tallene som kommer ifra den kanten.

Vi får oppdatering på mandag, mistenker at tallene ikke er så off så mange tror og håper.

Egentlig ikke? Det stemmer godt med at salget har falt såpass at feilmarginen på ±15000 gjør at det er umulig å se hvor mye som har blitt solgt på dag-til-dag basis. Du kan heller se på tallet i dag vs tallet for en uke siden. Oki, ikke en uke siden, ettersom det var en av de to-tre dagene hvor en av steamspy sine scraping-servere var nede.

Her er plasseringen på bestselgerlisten siste måned som jeg mener understøtter at CE selger relativt få kopier nå:

Alt utenfor topp 10, spesielt nå i februar, gir et rimelig labert salg.

Nå skal det sies at jeg tror Steamspy fint kan bomme med rundt 10% på totalsalget, men trenden den viser er korrekt, om salgsbanen kan være noe for lav.

2 Likes

Total tallet kan være i nærheten, men tror ikke salgstallet totalt de siste 4 dagene er på 1256. Det tilsvarer snitt på 314 eksemplarer solgt pr. dag. Tror mer det liggerpå et snitt rundt 1-3k pr. dag.

1 Like

Da er vi nok rimelig enige. :thumbsup:

1 Like

Februar er den nest dårligste måneden i året for Steam. Vi vet at alt utenfor top3 er dårlig, og alt utenfor top10 er ca null.

Jeg har nevnt flere ganger at jeg anser salget som mellom 1 og 4k pr dag.

4 Likes

Noen som vet over hvor lang tid global top seller tallene gjelder for? Altså er det salg over de siste 24 timer, 48 etc.

Oppdateres fortløpende. Sånn hvert 10minutt, men den bruker nok et snitt over flere timer som utgangspunkt. Sånn at du ikke får ekstreme svingninger.

1 Like

Ja, 10% ± dog av 314 eksemplarer får den ikke opp i 1k. Jeg tror fortsatt det er noe som ikke er helt som det skal med steamspy og registreringen av tallene. Men vi får så, kommer sikkert videre info.

Du leser den feil, er totalen. ikke daily.

Owners: 424,705 ± 19,315

Aviket er 20k opp eller ned.

Så de kan ha solgt 444k. eller 402k.

2 Likes

14k spillere nå VS 21k spillere på samme tid forrige uke.
Dvs 2/3 færre spillere

Får håpe funcom bruker tiden på finpuss nå sånn at alt er klart til storinnrykk når content/rabatt kommer.

Nå er 450k solgte spill som jeg tror de vil melde på mandag veldig bra.
Men markedet virker å mene at 500k burde vært minimum.

Polering polering polering. Etterfulgt av en liten bombe av en content patch med en biome og litt rabatt. så glemmer markedet fort dager med dårlig salg.

6 Likes

Er det noe krav til at de melder salg i det hele tatt? Skjønner at folk forventer at de gjør det, og at de antageligvis gjør det, men kan jo hende de finter og heller sier at salget går over all forventning. Capische?

1 Like

Jepp! Interessant å sammenligne med f.eks Payday 2:

Først fikk man launch-spiken og så en fallende trend helt til de kjørte på med DLC, rabatt, osv under sommersalget 2014 hvor de igjen tok 1. plassen på Steams bestselgerliste.

2 Likes