Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Conan Exiles salgstall spekulering

Hvor mye kommer CE til å selge? Hva tjener Funcom pr kopi?

Typiske salgstall:
10k - random crappy spill i early access med “mostly negative” reviews (26%)
50k
100k
200k
500k - Reign of Kings “mixed” (63%) launch 2015Q4
1000k
1500k
2000k
3000k ARK: Survival Evolved “mostly positive” (73%) launch 2015Q2, Rust “Very Positive” (82%) launch 2013
5000k
70000k Minecraft

Typisk utsalgspris: 20-30$. Vil gå ut i fra at Funcom kan kjøre 30$? Går ut fra at momsen blir snittet av 0% - 25% (usa - europa). Guestimater at Conan folka for 15% royalty. Funcom tjener i såfall 30$ * (1-30% steam) * (1-25%/2 moms) * (1-0,05% royalty unreal) * (1-0,15% royalty conan) = 30$ * 0,7*0,875 * 0,95 * 0,85 = 14,8$.

Nå er dette en sannhet med modifikasjoner. Det er rimelig vanlige med pre-order bonus, 30% - 50% rabatt og etterhvert også 75% rabatt. La oss si at Funcom i snitt får 60% av full utsalgspris, så 8,88$

Inntekter for Funcom blir da, ved de forskjellige salgstallene:
50k = 444 tusd
100k = 888 tusd
200k = 1,8 musd
500k = 4,4 musd
1000k = 8,8 musd
2000k = 17,6 musd
3000k = 35,6 musd

Funcom sine kostnader kommer nok til å skalere med inntektene her, så ved 50k solgte, så blir det ikke brukt en krone på markedsføring og utviklerstaben blir kuttet til benet. Utviklerstaben vil nok bli økt ved godt salg, og markedsføringsbudsjettet tilsvarende.

Den 31. desember 2014 hadde Funcom en Cash and cash equivalents på 3705TUSD, 31. desember 2015 var dette nede i 616TUSD, en nedgang på 3090TUSD. I 4. kvartal så var cashburnen nede i 500TUSD.

I 2015, så lanserte Funcom The Park og LMO for iOS/Android. Såvidt jeg vet, så er planen for 2016 Conan Exiles og The Park til Xbox One / PS4. Hvis man regner med at LMO ga null ekstra og konsoll-utgaven vil gi like mye som PC-versjonen av The Park og at AO/AoC/TSW gir tilsvarende resultat i 2016 som i 2015 må mao Conan Exiles dra inn ihvertfall 4x 500TUSD (cash burn i 2015Q4) = 2000 TUSD, eller litt over 220k solgte iflg beregningene over for at Funcom skal gå i null i 2016.

Hvor mange kopier vil Conan Exiles selge første året?

  • 10k
  • 50k
  • 100k
  • 200k
  • 500k
  • 1000k
  • 1500k
  • 2000k
  • 3000k
  • 5000k
  • 70000k

0 stemmegivere

15 Likes

Jeg setter et bet på 750’ i 2016!
K

1 Like

Flott innlegg @Christian :smile:

Kan @pdx lage en avstemning på de ulike alternativene?
Hadde vært artig og sett hva de enkelte her på forumet tror om utfallet av CE.

Selv så tror jeg CE vil legge seg midt på treet. Jeg prøvde Rust forleden som ikke Akkuratt var veldig kompliserte greier. Hvis Funcom kan klare ett middels spill så tror jeg det går veien. :smile:

5 Likes

Fikset det, og lagde den så man kan krysse av for opptil tre muligheter, så kan man stemme på det “området” man ser på som sannsynlig.

4 Likes

Mtp at The Park har ish 40k solgt, så vil jeg kalle Conan en flopp om vi ikke er over 100k… :slight_smile:
Tror forøvrigt vi skal legge oss i 250-750k i første omgang, håper selvfølgelig på mer!

1 Like

Vektet snitt er etter seks stemmegivere på 872k solgte kopier første år. Ble dratt godt opp av den ene stemmen på 3m :slight_smile:

Sorry @Christian, jeg la inn på 3m. Tenkte litt sånn min, mest sannsynlig og maks scenario. Du får stryke høyeste og laveste. Jeg kan godt endre til høyst trolig range

La den være. Jeg har ikke noen tro på 3m, men det er helt klart en mulighet i mine øyne. Hvorfor skulle ikke Funcom klare å lage noe like bra som ARK eller Rust? Jeg tror t.o.m. det er mer sannsynlig enn 50k solgte. :wink:

3 Likes

Det var litt det samme jeg tenkte. Dette kan bli veldig stort. Men de/vi skal være fornøyd om de klarer 500k.

1 Like

Med 17 stemmegivere så er det vektede snittet på 1,1 millioner. (Jeg ignorerte den som tror CE blir det neste Minecraft)

4 Likes

Eg dro nok snittet ned med min stemme :wink:

Synst foresten Funcom kan si hva dei forventer selv

1 Like

Den brant de seg på når det kom til TSW. De var informative når det kom til The Park da. Tror ikke vi får høre noe særlig.

2 Likes

Hører de på tilbakemeldinger fra early access og hva fans /miljøet vil ha så kan vel kanskje noe repareres frem mot konsoll lansering og full launch også?

Vi er uansett flere som tror på typen spill nå, både de som er inne og ute av aksjen, vi er da noen gamere som har øye for spill her. LMO virket som en god ide og kunne gjerne vært det hvis de hadde gjort som nå, laget byggemuligheter, men det var nok klare restriksjoner fra LEGO selv.

Når vi får info og gjerne gameplay videos, så kan man se stilen og hvor det bærer videre, det kan komme mer allerede til uken, så får vi se. Opp skal vi til uken uansett :slight_smile:

3 Likes

Når det kom til TSW så hadde Funcom 2 scenarier - $100 millioner eller $130 millioner i salg første året. De ventet for lenge med å informere investorene om at ingen av disse målene ikke ble nådd, for først måtte jo Aas og kompani kvitte seg med flesteparten av aksjene sine.

De er vel nødt til å ha en eller annen finansiell guiding, og jeg tipper de kommer med noen forventninger i neste kvartalsrapport. Er de langt unna å møte denne, trenger de bare å melde det til markedet (og gjerne før innsiderne selger).

4 Likes

Tror ikke det. De meldte aldri målene for LMO.

Jeg vil heller at de skal bli mer konkrete i rapportene og dele flere tall rundt performance enn at de skal begynne med luftige salgsmål igjen. Nå har de uansett gitt en Ballpark figure gjennom å samle og presentere steamspy sine estimerte salgstall til andre sammenlignbare spill (selv om dette er offentlig informasjon viser det jo mer eller mindre hva de sikter på)

4 Likes

Mangel på byggemuligheter hadde ingenting med Lego å gjøre. Jeg hadde en lang diskusjon med Ole Schreiner om dette :slight_smile: LMO hadde vært bra hvis de hadde hatt skikkelig bygging,pvp og minigames. PVP/minigames hadde nok Lego restriksjoner på.

7 Likes

Da var det bare funcom som tviholdt på standard grinding, mmo tullball (ikke fan av den tradisjonelle mmo sjangeren). Godt de fraviker noe fra dette i fremtiden.

Jeg tror det er nesten umulig å spå, men potensialet er veldig stort. En av grunnene til det er at mange av survivalspillene som finnes faktisk ikke er så veldig bra. I min krets av spillende venner har de fleste spilt to-tre forskjellige survival games uten at noen av dem virkelig har fanget interresse. Sjangeren er mao fortsatt ny.

Når det er sagt er det vanskelig å stikke seg ut. Selv tror jeg at Conan kan gjøre det veldig bra på PR og i pre release på grunn av en perfekt IP for et brutalt survivalspill. Men om det går videre derifra er vanskelig å spå.

Ny Conan film er veldig positivt for å holde interessen for IP oppe. Det vil nok gjøre at mange flere unge stream brukere lettere trekkes mot funcoms spill - under utvikling.

8 Likes

Her får vi vertfall ett salg :

http://paizo.com/threads/rzs2tk0t?Robert-E-Howards-Conan-RPG-Adventure-in-an

3 Likes

Veldig enig i det du skriver der Funcsjonaer!

De andre survivalspillene har dårlig combat og dårlige “mmo” systemer for chat/guild/trade etc. Survivalspill til nå har vært veldig kjekke å prove ut. Men blir raskt kjedsommelig. Hovedsaklig på grunn av dårlig combat. Combat må føles responsive. Så når lemmer skal fly så skal jeg “føle” at sverdet skjærer gjennom lemmene. Combat sammen med beveglighet er utrolig viktig i open world games. Make or break for min del.

1 Like