Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Conan Exiles salgstall spekulering

Yep, mistenker at det bunner ned i hvor god optimalisering de ønsker, mulig å bruke lite tid, men få dårlig port. Bruke mer tid, få bedre port.

Så vidt jeg husker, så var det noen godkjenningsprosesser hos ps4 og xbox som gjorde at det tok lang tid å få ut The park. (jeg har ikke noen referanse på det nå, bare husker at jeg leste det).

Nå har fc gått opp løypa, og vet hva som skal til for å få et spill godkjent, så det burde gå greit å porte CE. Når vi sammenligner salgstall for pc og konsoll på The park, så er det nok lurt å lansere på konsoll uansett.

4 Likes

De brukte veldig lang tid på å porte Ark så vidt jeg husker.

1 Like

Men var det planlagt. Når de begynte å produsere Ark. At de skulle ut på konsoll. ?

Starbreeze gikk på en kjempesmell med multiplayeren til XB1 når de skulle slippe Payday 2. Jeg tror det som gjør at dette ikke bare er rett fram: det er et multiplayerspill.

Hvis man ser på tidsrammen fra The Park ble sluppet på PC til det ble sluppet på konsoll, så sier det ihvertfall for meg at det ikke er bare bare. Samtidig, det kan ha vært et veldig lite team som jobbet med det, og de hadde noen problemer med godkjenningsprosessen.

Spørsmålet er jo også når Funcom evt skal lage konsoll-releasen? De kommer vel til å vente til PC-releasen er ute av early access. I såfall tror jeg vi kan se mot slutten av 2017. Alt i alt, så har jeg troen på at konsoll-releasen, men alt avhenger jo av hvor bra PC-releasen er. Hvis den ikke kommer ut av early access før f.eks i slutten av 2017, så tror jeg konsoll-releasen først kommer i 2018.

The Park synes jeg ser ut til å ha solgt såpass bra på konsoll at jeg egentlig burde laget en ny estimering hvor jeg tar med konsoll-releasen i CE-estimatene mine. Hvis ikke noen med faktiske aksjer har lyst? Jeg pyset jo ut på astronomiske 1,15. :smiley:

1 Like

Finnes det andre survival spill som har blitt released til konsoll, og hvor lang tid tok det? Jeg vet ikke svaret, men det tok feks 5-6 år fra minecraft tok av til det endte opp på xbox one. Jeg tror heller ikke vi ser noe annet enn PC-release før i 2018 eller senere.

Problemet er ikke selve portingen, men at det forventes polerte produkter på konsoll, på en helt annen måte enn på en PC. Det er nemlig lettere å lete/google frem quickfixes, bugfixes, quickpatches og alternative løsninger for uferdige spill på PC, mens man spiller.

2 Likes

Spørsmålet er også hvor mye konsole hensyn man tar når man lager CE til PC, Jeg mistenker at de tar de hensynene de kan ta for å gjøre jobben lettere siden. The Park kan godt ha vært tenkt som et rent PC spill, men som de fant ut de ville porte fordi det solgte ok.

Bare en tanke.

Det er 2 scenarioer her i mitt hodet! Viss CE skulle bli en suksees på PC , antar jeg at de har svært god tid til og slippe det til konsoll. Sko mot alle odds (:stuck_out_tongue_winking_eye:) CE ikke bli noe særlig bra til PC og de flopper , så kan det være at de konverter i en helve… Fart til konsoll og håper de kan selge bedre der eller at de går tilbake og sier at det ikke blir release på konsoll!
I Funcom er absolutt alt mulig :wink: derfor den er så veldig morro og sitte i :clap:

Jeg tenker også, dersom CE blir en suksess til PC, så vil de jo forsette å utvikle det ( alla rust og ark), og da vil det jo være dumt å ta av folk på utviklingen fordi de skal porte det til Console.

1 Like

@Christian s utregning
Typisk utsalgspris: 20-30$. Vil gå ut i fra at Funcom kan kjøre 30$? Går ut fra at momsen blir snittet av 0% - 25% (usa - europa). Guestimater at Conan folka for 15% royalty. Funcom tjener i såfall 30$ * (1-30% steam) * (1-25%/2 moms) * (1-0,05% royalty unreal) * (1-0,15% royalty conan) = 30$ * 0,7*0,875 * 0,95 * 0,85 = 14,8$.

Nå er dette en sannhet med modifikasjoner. Det er rimelig vanlige med pre-order bonus, 30% - 50% rabatt og etterhvert også 75% rabatt. La oss si at Funcom i snitt får 60% av full utsalgspris, så 8,88$


Konsoll 50$ - samme utregning med 60% rabatt i snitt = 14,8$

Inntekter for Funcom blir da, ved de forskjellige salgstallene:
50k = 444 tusd
50k konsoll = 744 tusd
100k = 888 tusd
100k konsoll = 1483 tusd
200k = 1,8 musd
200k konsoll = 2,96musd
500k = 4,4 musd
500k konsoll = 7,41 musd

Tenker vi da at PS4 + XOne = PC i markedsandel så kan det være en spennende tid i møte - noe mange av oss er enige i. Noen er inne mtp hypen som kommer, andre har troen på konseptet og strategien til Funcom, de velger flere bein å stå på. Bevisst valg å fjerne salg over 500k, og tenker at tallene over med 500k som maks er det Funcom burde ha som target feks første 3 mnd av Early Access.

Med grafikkmotor og opp mot størrelse på data på 25GB for spillet så blir det spennende å se hva de koker sammen.

[quote=“Paddy80, post:71, topic:557”]
Konsoll 50$ - samme utregning med 60% rabatt i snitt = 14,8$
[/quote]Neppe, kanskje 10$ mer en PC!
Tviler egentlig på det også

1 Like

Tallene mine tar utgangspunkt i livstidssalg av spillet (eksluderende evt DLC-er). Hvis du regner på salget første 3mnd av Early Access, så vil det være mye mindre rabatter.

Konsoll-versjonen er også først planlagt når CE er ute av Early Access, og mest sannsynlig kun hvis de ser at salget av CE via Steam er bra. Jeg tror ikke vi ser noen konsollversjon hvis Steam-versjonen ikke selger 200k+, kanskje må salget være bedre. Jeg tror konsoll-versjonen av CE kan bli litt mer komplisert.

Jeg vet ikke hva slags problemer de kan støte på for å få persistant multiplayer til å fungere på konsoll. Noen som vet?

Hvis det er en suksess til PC, så ville det vært logisk å bemanne opp for å få spillet på konsoll. Ihvertfall hvis de har laget spillet med det i tankene (dvs at det fungerer å spille med håndkontroller).