Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Conan Exiles salgstall spekulering

Bra Christian,
jeg er nok uenig i den store rabatten du setter, husk at en Early Access på 30dollar er rabattert i utgangspunktet, ferdig utviklet ville man kunne tatt 50dollar for spillet. Det vil trolig ikke bli gitt store rabatter på denne før den lanseres fullt, da er spørsmålet hvor kjapt det skjer.

Nå skal det også legges til at jeg tror de fint kan selge 500k første kvartal, for så å dabbe av. Men er umulig å si før vi får mer info :slight_smile:

1 Like

10-30$ er den vanlige prisen for spill i denne sjangeren, så jeg har allerede tatt som utgangspunkt at Funcom får en “premium”-pris.

Hvis man kan preordere, så er det vanlig å kjøre 10% rabatt. Ref “The Park”. Hvis ikke, så husk at det er vanlig å kjøre en helg med 20-30% rabatt første 3mnd for å øke oppmerksomheten mot spillet. Jeg mener 10% rabatt i snitt første kvartall absolutt ikke er å ta i.

Sett gjerne opp det regnestykket du har tro på? Jeg har tre scenarioer første 12mnd for CE: 200k, 500k og 1000k solgte. Jeg synes det er vanskelig å spå hvordan et early release spill vil selge. Iflg @onns så er early release-releasen den eneste man får, som på mange måter høres riktig ut. I såfall, har Funcom bare en mulighet til å lykkes.

1 Like

Se på feks H1Z1 som nå har gjort en splitt på spillet, hvor de tar 140nok for survivalbiten, og 140nok for King of the Kill som det henter, som er en last man standing seanse i brettet. Men jeg er enig i at de får en release som de må treffe på, førsteinntrykket er viktig selv om kjøperne i noe større grad kan akseptere småfeil og mangler på visse området.

Hvor mye som selges avhenger også hvordan de skal markesføre spillet, derfor trengs penger, emisjonen må på plass, men kan de vente for å få den på høyere kurs så kanskje de klarer seg med halvparten av aksjene. Dayz har vel vært i early access i 2år, de tar fremdeles 229,- :slight_smile:

… og det har såvidt vært på salg ser jeg. Det er mot normalen for å si det sånn. :wink:

Dette er en mer typisk når det kommer til prising (trykk på Pricing history"-tabben)

2 Likes

… ja og med rabatt så selger de millioner , win-win :wink:

2 Likes

Hva tenker folk punktet for hvor Funcom går i null på CE salg i løpet av livstiden?
Jeg tror rundt 500k og 4,4MUSD i inntekter stemmer sånn passe bra. Det vil vel også si at Funcom kjører på noe AO lignende størrelse på teamet etter early access launchen.

Ser at jeg er litt motstridende med meg selv her, jeg har stemt på 200k, 500k og 1000k i salg, og kjøpte aksjer i dag. Fundamentalt litt på kanten, men men…

EDIT: Funcom svarer jo faktisk på dette i kvartalsrapporten:

estimated investment life time of between 4 and 10 Million USD, adjustable based on the reception and sales performance of the game to be measured starting with the Early Access release.

Jeg leser dette som at de ved launch vil ha brukt noe under 4MUSD på CE, og kommer til å kutte utviklingskostnadene kjapt hvis det ser dårlig ut. Med salgstall som f.eks Rust, på rundt 3millioner, så vil de ha dratt inn noe sånt som 36MUSD og brukt 10MUSD. Ca 200MNOK, eller dagens mcap.

Det er jo ganske klart hva Funcom ser for seg som mulig når det kommer til salget her, mellom 500k og 3000k.

2 Likes

Har jo ikke sett noe enda, men blir det slik jeg tror så går dette fint. Når vi får summet oss litt så blir det å se frem mot videos, info, nye spill. Alle skal få tilbake kronene sine, vi begynner med det. 500k solgte spill når vi ringer julen inn…

1 Like

Hvis de har solgt 500k til jul, så ser det rimelig lyst ut ja. Det jeg spekulerer i over er livstidssalget. :wink:

Kommer jo litt ann på hva prisen blir, men vi kom vel til at de går i omtrent null med CE ved 400K solgte til 30$.
(400k*50%*30$ = 6 MUSD)

Som sagt i innlegget, de 500k som jeg nevner er over livstiden, du får ikke solgt det til fullpris, så jeg har justert for det. Det du snakker om høres ut som launch-måned salget. Hvis de selger 400k der, så er det bare å sprette champagnen. :wink:

1 Like

Det jeg snakker om er at de sier selv 4-10 MUSD i kost for CE, og da går de ca i null ved 400k solgte totalt til 30$ stk (så må man jo justere for salg og rabatter)

Edit: og om de må selge 3,4 eller 500k for å gå i null kommer ann på prisen :wink:

Du er mer balansert enn meg :slight_smile: om jeg ikke får de store gevinstene kan det være for min del, da kan man jo bare putte alt i gambak fond så har man penger da man blir gammel.
80% har jeg i eiendom resten for kjøp salg. Om Funcom ikke innfrir så klarer jeg meg på samme måte som nå, innfrir slik jeg har tro på kan jeg kjøpe unødvendige ting. Måten fun driver på generelt sett synes jeg har vært god, selv om de feks ikke lyktes med lmo så var ideen god, i etterkant kan man jo dømme,men det blir litt for dumt.

Nå handler det om å klore til seg det man kan ha bundet opp så kommer oppgangen etterhvert utover.

2 Likes

En liten detalj men unreal engine skal tas på lik linje som steam fra brutto omsetning

Likee gravatar image Likee Jan 30 '16 at 2:03 PM
So, Gross revenue calculated before or after steam royality?

atypic gravatar image atypic STAFF Jan 30 '16 at 4:23 PM
Gross revenue is calculated before Steam royalty.

https://answers.unrealengine.com/questions/265252/5-royalties-by-epicgames.html

2 Likes

Så da blir det:
Funcom tjener i såfall 30$ * (1-30% steam+5%royalty unreal) * (1-25%/2 moms) * (1-0,15% royalty conan) = 30$ * 0,65*0,875 * 0,85 = 14,5$

Vil kanskje royaltyen til eierene av Conan IP-en beregnes fra brutto også?

hvis CE skulle selge like bra på konsoll som på PC i antall, vil den kalkylen trolig øke noe da jeg tror de på ett senere tidspunkt med mer utviklet og ferdig spill vil ta mer på konsoll.

Jeg har faktisk ikke tatt høyde for konsoll salg i det hele tatt. For de dårligste scenarioene så er det kanskje ikke så interessant ettersom en konsoll-release nok blir kansellert, men for de litt bedre scenarioene, så øker det nok oppsiden bra.

4 Likes

Hvor mye “koster det” å tilpasse spillet fra PC til konsoll?

Tviler på at det er så altfor store summer vi snakker om, de gjor/gjør jo det med småspillene…
Ikke at det kan sammenlignes helt men uansett…

Tror vi ser CE på konsoll uansett egentlig, hvis ikke skal det gå virkelig dårlig tror jeg :smiley:

1 Like

Siden UE 4 er støttet på ps4 og xbox er det ganske enkel prosess,

Fant en tråd på unreal forumet, finnes sikkert tyngre tråder med mer dokumentasjon.

https://forums.unrealengine.com/showthread.php?72917-Porting-finished-PC-game-created-in-unreal-engine-to-ps4-format

2 Likes

De brukte jo en stund på The Park men regner med det gikk litt ekstra tid siden det var første spillet.

2 Likes