I Just dont see it. CE skulle også selge halvparten av Ark?
Det er veldig mange som har gode minner fra rts sjangeren fra C&C og eller age of empire spillene som ikke har spilt RTS spill på lenge. Det er mulig at CU kan treffe en nerve for alle som ikke har likt den ekstremt kompetitive spillestilen som har kommet med pvp og spill som starcraft 2. Om de treffer der og spillet gjør det bra på twitch tror jeg det kan selge veldig bra.
Ja nei, greit å ha lave forventninger til CU.
Men et salg på ~50k i løpet av et helt år, basert på det vi har sett hittil, omtale, salgspitch / konsept og sammenlignbare spill - det tenderer mot latterlig.
Vi snakker noen timer høyt på GTS og deretter ingen salg whatsoever.
Omformulert: en total, usminket og trist flopp.
Men la gå, flere svensker mener altså dette. Og enkelte her inne. Kjekt utgangspunkt det, egentlig.
50k er gjerne hva førsteplassen selger på et døgn. Andreplassen selger typisk mye dårligere.
Men under 50k på et år? Under 1k i uka?
I snitt 2/3 reviews pr dag?
Hva er ditt bear scenario?
Nå trur jeg ikke de har valgt sjanger helt i blinde. Greit at de fikk et spill i fanget og bruker Conan ip’en som skin, men håper å trur Rui og de som jobber med markedet ikke bare har kastet dart når denne avgjørelsen ble tatt. Er jo en del av strategien til FC å ta andeler der de store ikke syns det er penger nok og der de små ikke har ressurser til å levere.
Trur oppskriften her er “all good” med en sterk ip, en sjanger som ikke har så mye å velge i, pethro gjengen på laget med tilhørende kunnskap, troverdighet og kultstatus samt coop.
Når det kommer til antall salg har syns jeg at jeg ikke grunnlag til å kaste ut noe tall. Mine egne preferanser legges ikke til grunn for antall solgte, må få sett hvordan markedsføringen utvikler seg og om det blir noe hype i markedet. Ut i fra det jeg har sett til nå så føler jeg meg trygg på at det allefall ikke blir tapt penger på dette prosjektet.
Basert på litt forskjellige ting så bommet jeg grovt på Mutant Year Zero salget første måned. Jeg tippet for høyt salg. Absolutt fullt mulig jeg bommer grov denne gangen også, noe som i så fall vil være gledelig. Jeg har ingen fasit.
Dette er da bear scenario mitt (40k - 75k), og akkurat nå er jeg bear og har posisjonert meg deretter. 50k vil være innenfor. Det forutsetter at spillet ikke får noe særlig gratis når det kommer til promotering, dvs slår an hos noen større streamere som spiller det uten å få betalt over lengre tidsperioder, og ikke selger nok til at det er verdt å satse videre på med DLC / utvidelser slik at salget over tid blir dårlig. Altså ikke ulikt flere av Petroglyph sine prosjekter.
Per dags dato er det vanskelig å mene noe veldig fornuftig om spillets kvaliteter, eller hvor mye det vil selge. PR har ikke begynt ordentlig enda, og spillet er ikke testet eller vist fram endelig ett sted hvor jeg kan bedømme det selv. Jeg syntes å se forbedringer i animasjon osv når vi ser nye videoer, så min antagelse er at de har jobbet veldig mye med gameplay hittil og i sluttfasen forbedrer en rekke ting visuelt osv. Dette gjør at jeg tenker spillet når det lanseres muligens vil se vesentlig bedre ut enn det har gjort hittil. Det er da mitt mer optimistiske scenario, men jeg venter jo evnt på bekreftelse før jeg baserer meg på det.
Uansett har spillet svært liten hype nå (basert på gamevizz data, google trends, steam community, osv), og det lanseres også på ett tidspunkt jeg anser som relativt ugunstig (en uke etter total war: three kingdoms, og en uke før warhammer: chaosbane, begge spill som jeg mener er naturlige konkurrenter og som har svært sterke merkevarer.
Jeg er derfor for øyeblikket bear, men mest av alt er jeg avventende. Ting kan jo endre seg fort fram mot lansering.
Målet for CE var vel topp 10 survival noe som de klarte med glans. For MYZ var målet halvparten av salget til Frostpunk, som ikke er så veldig langt unna sannheten, da MYZ har solgt brukbart. Noe som vil fortsette med Nintendo Switch release og DLC.
Salgsmålet for CU bør være halvparten av TAB, da TAB er ett Indie spill, i tillegg ser CU allerede mye bedre ut både spillemessig og at det har mere innhold enn They Are Billions…
CU
- Känt IP - Conan!
-Följer upp populär genre TaB - spelarbas som vill ”ha mer”! - Coop / Multiplayer!
- Erfaret team som uppfann RTS-genren!
- Funcom som publisher!
De kaster definitivt ikke dart. Sjangre de velger er der de har størst kjangs / potensial for å lykkes. Det er en grunn til at det ikke har kommet et Grand Theft Conan
Ja, jeg mente at det ligger høyt på GTS i veldig kort tid, og selger 1 kopi her og der på sin 12 måneders lange reise ned i avgrunnen - aka. ~50k solgte og en ubetinget stor flopp.
50k er knapt et «bear» scenario, det er «hvis alt vi har sett er feil og Funcom slipper et katastrofalt dårlig produkt» scenario. Det forutsetter at spillet er av svært lav kvalitet og slaktes av både pressen og spillere.
Det er et sett variabler som gjør det mulig å være (relativt) sikker på et OK salg for CU:
- Kopi av den sentrale formelen fra TAB
- Legg til Co-Op (som altså kommer før den kommer i TAB)
- Legg til et større budsjett enn konkurrentene
- Legg til mer RTS-dybde
- Legg til Petroglyph / nostalgi
- Legg til Conan IP
Videre kan vi lese hva flere i pressen har skrevet om spillet etter de har prøvet det. De er generelt (svært) positive, men viktigst vil jeg si at de alle sammen sier at spillet har høy fun-factor - særlig i Co-Op.
Jeg anser CU som en flopp dersom det selger det firedoble / 200k på ett år (dvs. pluss-minus break-even).
Er ikke 50k The Park scenario? Skal altså knapt selge som en techdemo
Stemmer det.
Spurte brødrene mine i går hva de tenker om Conan Unconquered. Begge to gamer ganske mye, alle typer spill, mest PC men også litt PS4. Han ene spiller stort sett WoW og CS, samt en del andre spill innimellom. Han andre foretrekker strategi-spill (litt usikker på hvilke, men han elsker å spille på ultra hard difficulty).
Dommen fra begge to etter den siste gameplay-videoen: Spillet ser kult ut, men litt usikker på om de vil bruke 300 kr på det, da det er mange andre kule og billigere spill der ute.
PS!
Ingen av de hadde hørt om Conan Unconquered før jeg nevnte det i går.
Ja det var Funcoms mål, jeg snakker om forummål. Jeg er enig i at TAB er en grei pekepinn, men dette er jo en liten sjanger i det hele. MYZ er ett spill som alle burde prøvd og fått glede av, men dagens Adhd generasjoner spiller vel lite slike spill? Så når CU kommer bør det være såpass annerledes enn TAB at de som har spilt dette får en aha opplevelse og velger å bruke nye xx timer i “samme” spill.
Hvor mye har MYZ solgt nå? Også en snever kategori, har ett veddemål hvorvidt det selger 1 mill første året, tror jeg tar den. Når det er sagt, 500k på ett år er vel ok det, men at dette skal selge 7 sifret tror jeg ikke. Men om det går kjapt i 0 og bidrar til en liten pluss etterpå så er jeg happy som aksjonær. Mine preferanser i spill er ganske mainsteam, så det er først coop jeg er spent på.
Kilde? Dette virker noe urealistisk og ett godt stykke unna sannheten.
Frostpunk hadde en ratio på x62 på steam i fjor. Det vil antyde et salg på ca. 1.3mill pr. dags dato. 10 ganger flere reviews enn MYZ. Tror nok ikke vi er helt halvveis i mål der enda dessverre.
Det eneste relevante(i senere år) å sammenlikne med fra utvikler er vel grey goo, og det har vel solgt rundt ditt estimat første år?
Conan IPen , TAB sammenlikningen de kommer til å nyte godt av, bedre publisher og det jeg tror blir et bedre overal spill, tilsier at salget bør bli vesentlig bedre.
Du kan jo ikke sammenlikne med det rælet de har laga som koster 1500$ å lage?
Det var ett salgsmål på forumet her, tror det var @Christian eller @h3nk1 som hadde dette som en peikepinn, med salgsmål på ca 4-500 000 totalt det første året for MYZ…
Det kan nok stemme, men det er på tre plattformer, og opp mot rundt 900k solgte på det tidspunktet. Tror også Google trend indikatoren var på ca 33% rundt lansering.