Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Conan Unconquered (Petroglyph/Funcom)

For ikke å glemme at frostpunk kun er på PC men også kommer på konsoll i sommer. Så det virker rart å fastslå at halvparten av salget til frostpunk er omtrent hva MYZ har klart.

Det er ikke det at MYZ har solgt forferdelig dårlig, men Frostpunk er en kjempesuksess og har nok solgt og vil fortsette å selge mye, mye mer enn dobbelt så mye som MYZ.

Hva med Forged Batallion som har solgt vesentlig dårligere enn Grey Goo men er deres siste spill?

Reviews fra petroglyph sine siste spill er da altså:
Forged Batalion, 71% positive, 571 reviews. Utgitt i 2018. 45k-50k solgte på pc?
8 bit armies, 80% positive, 1388 reviews. Utgitt i 2016. 110k-120k solgte på pc?
Mytheon, 61% positive, 70 reviews. Utgitt i 2015. Kan ignoreres.
Grey Goo, 69% positive, 2065 reviews. Utgitt i 2015. 170k - 180k solgte på pc?

Det “eneste relevante” er altså det spillet som har solgt ganske suverent best av deres siste 4 spill, og også det eldste av dem?

Og Conan Unconquered skal “selvsagt” selge 5-10 ganger så mye som deres siste to spill fordi ett annet spill, fra ett annet studio, som var veldig originalt, solgte veldig bra, til en vesentlig lavere pris?

Potensialet til Conan Unconquered er høyt, men siden det er liten interesse per dags dato, og selskapets siste spill ikke har solgt ekstremt godt, så vil jeg nok avvente før jeg tror at det blir en kjempesuksess. Det er ikke det at dette ikke kan skje, men det er ikke det mest sannsynlige scenarioet i mine øyne.

4 Likes

Kommer jo også en del an på publisheren, hvor mye pr/hype, hva de har publisert før, etc.

Funcom når jo ut til x antall mange flere potensielle kunder en hva selskapet selv klarer. Vil si at under 100k første måned er dårlig, tipper 300k ila første 12mnd, om det pumpes en dlc/salg eller to.

Vi har jo også diskutert det før, de fleste salgene kommer første måned vs året.

3 Likes

Ja. Det eneste som i det hele tatt er i nærheten av å være fornuftig å sammenlikne med er Grey goo. Som skrevet, de andre spilla er jo slikt som kan snekres sammen på guttrommet til en ungdomsskole elev…

Selv Grey Goo er jo i seg selv lite relevant da CU kommer med kjent IP, bedre publisher etc…

Jeg er ganske sikker på at du ser dette, men utifra din posisjon (ute) så forstår jeg hvorfor du argumenterer som du gjør.

Jeg har heller ikke trua på noe braksuksess for CU. Tipper det selger som MYZ. Jeg har aldri hevdet det skal selge 5-10 ganger 50k? Kan være med på 4-5 ganger🙂

Jeg er ganske sikker på at du er enig med meg, men utifra din posisjon (inne) så forstår jeg hvorfor du argumenterer som du gjør.

Jeg føler dette hevet diskusjonen minst tre hakk :slight_smile:

Du føler altså at det er helt irrelevant at selskapets tre siste spill har solgt svært dårlig, men det er naturlig å sammenligne med selskapets fjerde siste spill?

Det er mer redelig å argumentere for at man skal se helt bort fra alt selskapet har gjort de siste ti årene siden Conan Unconquered ikke er ett tradisjonelt RTS spill, tilsvarende det selskapet har laget før, men noe som er mer moderne og passer den retningen genren utvikles. Det er ett helt logisk argument som kanskje også er riktig. Det får tiden vise.

Hvis de tre siste spillene til selskapet ser ut som noe som er snekret sammen på gutterommet til en ungdomsskoleelev… du forstår ikke hvorfor man kan være LITT skeptisk til at det plutselig skal være fantastisk bra på neste spill?

4 Likes

Enig i det, jeg tok det bare videre fordi DU dro inn utviklerens tidligere prosjekter🙂.

CU har nok endel å gå på i forhold til de.

Veldig kjekt at vi får “fasit” veldig snart.:+1:

Edit: Det at jeg skrev at du er uten aksjer mener jeg er relevant i alle sammenheng. Du må gjerne hevde motsatt, men jeg tror ikke noe på at folk er 100% objektive mtp posisjon. Jeg har aksjer jeg, men kunne hatt flere. Og til CU er jeg rimelig average i mine forventninger. Tror ikke det flytter kurs noe betydelig, men tror det blir nok en “sten” i en stadig mer solid grunnmur.

Her kan man dra paralleler til Funcom, hva de produserer nå kontra før. Himmel vs helvete. (endrer ikke det faktum at jeg ser på CU som begrenset potensiale gitt sjanger og “snever” målgruppe).

Jeg ser på spillet som sådan, herunder konsept, funksjonalitet (Co-Op), målgruppe (lite konkurrenter, høy kjøpsvilje), budsjett, IP, og omtale. Det tilsier salg i helt andre ligaer enn det Petroglyph har sluppet de siste par årene. PR og denslags kommer helt opptil launch - er spillet bra vil det gå break-even i løpet av maks et par måneder.

Tror heller ikke på noen blockbuster, men at det som MYZ blir et nytt fint tilskudd av høy kvalitet i publishingsporet til Funcom.

Edit:

Apropos ute eller inne perspektivet, så er jo ovenstående vurdering én av flere grunner til at jeg ønsker å være (relativt) tungt inne i Funcom - også i 2019.

5 Likes

Agree

Hva tror folket vi selger av CU første måned og etter ett år? Ser at man sammenligner med Myz salg, er det myz kun for pc eller myz for alle platformer?

Her er estimatet for MYZ på alle platformer før release, der det viste seg at vi endte nærmere minimum estimat:
image

1 Like

2700 reviews på steam + 2600 fra andre steder + konsoll. Er vi ikke snart rundt 300k solgte nå da? Var jo “gratis” på Xbox så blir jo ikke så mange solgte der antar jeg.

Ville ikke forundre meg at det kommer noe free pass også etterhvert mtp. Hvor bra Exiles har blitt tatt imot.

CU har mye bedre twitch appeal en mutant da det har større replaybillity og co-OP. Antar dette kommer til å booste salget en del og har derfor større forhåpninger til dette en jeg hadde til Mutant (som jeg forsåvidt er ganske fornøyd med salgsmessig so far om tallene mine stemmer).

2 Likes

Selvsagt er ingen 100% objektive. Men alle er farget av sin posisjon, og det er jo da underlig at dette argumentet bare skal trekkes fram når man er klar på at man er ute. Samtidig får ekstrem positiv innstilling, til dels basert på argumentasjon som er beviselig feilaktig stå uimotsagt. Fordi da er det ikke viktig hva posisjoneringen er?

Ser jo dette i mange aksjer her på forumet, men for all del, hvis stemningen er slik at det foretrekkes å la direkte feilaktige påstander stå uimotsagt så kan jeg alltid la være å rette på haussingen.

10 Likes

At Funcom kom til å gi ut MYZ på Xbox pass var jo ikke med i beregningen. Hvor mange spill det utgjør vet vi ikke. Men flere hundre tusen var det nok ikke.

Med DLC i sommer og tilhørende salgspuls for hovedspillet tror jeg fremdeles vi vil komme nærmere trolig-estimatet enn bear-estimatet. Enda lenge igjen til ett år etter spillslipp.

Da er vi nok ganske enige. Beviselig feilaktig info, enten positivt eller negativt bør selvsagt argumenteres mot. Finner ikke noe av det i dine poster her nå, og det tror jeg ikke jeg har noe av heller :slightly_smiling_face:

Vi får en pekepinn på hvor det bærer hen veldig snart mtp CU. Jeg tror 50k passeres ganske lett.

Hvor mange reviews bør vi ha for å annslå ca 40k solgte første måned? Ca 500?

Faktisk så sa Rui at Xbox Game pass nedlastninger blåste ALLE estimater. Dette hadde blitt en supergod story og MS var meget meget happy med hvordan motagelsen var.

Som lover godt når det kommer DLC :wink:

11 Likes

Korreksjon av feilaktig haussing er noe av det viktigste man kan gjøre på et forum. :grin: Er generelt alt for mye urealistisk positivitet som får stått uimotsagt da folk ikke ønsker å legge en demper på positivitet (de fleste som diskuterer en aksje er jo inne).
Så stå på! Jeg synes i hvertfall du er en av de som bidrar mest til god informasjon.

12 Likes

Hvilke påstander sikter du til, kilde?

Jeg er enig i at både du og Jcp med flere er flinke til det. Men å tro at Funcom selger kun 50k av CU blir alt for negativt. Hvis man tror på det helt ærlig, bør man holde det for seg selv. Uansett hvordan man argumenterer så antar man gigaflopp uten grunn. Jeg tipper forresten at google trenden viste rimelig flatt utvikling før lansering av mange spill som solgte hundretusen eksemplarer i fjor.

Man bør ikke undervurdere Conan navnet. Og heller ikke Funcoms erfaring med Myz. Sjangeren egner seg svært godt for Steam platformen også.

4 Likes

Hvorfor det ?

4 Likes