Synes ikke man trenger å holde det for seg selv. Kan gjerne skrive at man tror på 1000k solgte første året også.
Begge deler er i mine øyne ekstreme ytterpunkter, men noen er jo der og🙂
Synes ikke man trenger å holde det for seg selv. Kan gjerne skrive at man tror på 1000k solgte første året også.
Begge deler er i mine øyne ekstreme ytterpunkter, men noen er jo der og🙂
Tjah, @anon80503862 har sammenlignet med de 4 siste spillene fra samme utvikler og flere av disse har floppet. Spørsmålet her er jo også hva som er flopp for Funcom, hvis Funcom når break-even på 150k og de selger 50k første måned, så greit nok, det er en flopp, men ikke så stor og dette er jo en del av Funcom sin strategi med flere skudd på mål, det er ikke alle som kommer til å bli stang inn. Ikke at jeg er sikker på hvor CU kommer til å ende.
Google trenden for CU vs den for MYZ like lenge før launch er vesentlig dårligere, og MYZ solgte rundt 100k første måned. Nå hadde MYZ en veldig bra PR-kampanje, noe som jeg ikke synes CU har hatt. Jeg synes dog den siste videoen hevet kvaliteten et par hakk, men det har ikke blitt reflektert i særlig økt interesse som målt via google trend.
Hadde Funcom bare vært CU, så hadde jeg vært ute, men i Q2, så har de også MYZ switch lansering og MYZ DLC, begge to er jeg rimelig sikker på vil gi svært gode inntekter. Conan Exiles selger også rimelig bra nå etter free-weekend og PS4+ dealen, så alt i alt er jeg positiv til Q2. Hvis noen lurte, jeg er ca halvveis inne. Nedsalget kommer hovedsakelig av at jeg trenger penger nå før sommeren.
Synes vi har en tendens til å sammenligne spill Funcom kommer ut med kjempe suksessene fra sjangeren spillet gies ut i. Greit at det er der lista burde ligge, men det kan være med på å skape forventninger som ikke kan nåes/er veldig vanskelig å oppnå
Exiles mot Rust/Ark
MYZ mot UFO
og nå Conan Unconquered mot They are Billions
Heh, vel jeg brukte ikke Xcom som sammenligning for salgsforventning, og utfra polls her, så var det heller ikke konsensus. Det var mer mot de vellykkede AA-titler fra mindre studioer sammenligningen på salgstall ble gjort.
Nei, det var nok ikke konsensus på noen av spillene at de skulle selge opp mot sammenligningene. Men de ble tatt med i diskusjonen som ytterpunktene på den positive siden, så derfor er det bra at noen tar med spill fra den andre siden.
MYZ sin oppmerksomhet stammet fra en CGI-video som gikk viralt gjennom konsollkanalene på YouTube - ikke pga. PR-strategi som sådan.
CU er ikke et konsollspill, og nisjen er smal - selv for PC. Du får ikke tilsvarende oppmerksomhet whatsoever pre-launch. Funcom vil heller ikke blåse det begrensede PR-budsjettet før launch er et faktum.
Utover den virale videoen var det dødt også for MYZ. Spikes man ser stammer fra synligheten man fikk ved de anledningene nye videoer ble spredd gjennom Microsoft og Sony.
Salget til CU avhenger av kvalitet og fun-faktor. Og begge deler er tilsynelatende tilstede, hvorav særlig sistnevnte (trukket frem i pressen av de som har testet det) og Co-Op er nøkkelen.
Nisjen kjøper hvis det er morsom kvalitet. Jeg passer meg for å blande inn (veldig) mange flere variabler enn dét.
Vel 50k på ett år blir useriøst lite. Men på en mnd så er det helt greit som et bear scenario. Jeg trodde man snakket første år. Selv om jeg tror det blir en del høyere også første mnd.
Nylig salgsuksess i samme sjanger. Som forøvrig er en nokså ny sjanger. En slags blanding av RTS og tower defence som bare TAB er sammenlignbar med.
Conan merkevaret er ikke benyttet i Petro sine siste 4 spill såvidt jeg vet. For meg betyr det mer å vite hvor mange Conan spill som er solgt enn hvor mange spill Petro har solgt av helt andre merkevarer og med en annen publiser enn Funcom. Hva er det laveste antall solgte for et Conan spill siste 10 årene? Det er i hvertfall mer enn 50k.
Antar man at CU selger totalt 50k første året så bør man holde munn dersom man vanligvis trader Funcom inn og ut flere ganger i året.
Akkurat dette tenker det har null å si. Men bevares, hvis resultatet hadde vært liten interesse etter en stor markedsføringskampanje med annonser i trykte media og på TV så hadde de vært dårlig. Jeg har skjønt for lenge siden at du bruker søketerm aktivt. Jeg tar ikke hensyn til det i det hele tatt. Både fordi det lett kan manipuleres og fordi jeg er usikker på hvor mye salg opphyping av et spill fører til. TSW solgte dårlig. Selv om spillet var topp hypet på forhånd. Apex legends solgte veldig mye umiddelbart etter lansering uten hype i det hele tatt. Folk må gjerne bruke det som en styresnor for sine investeringer om de vil, jeg bare sier at det betyr absolutt null og niks for meg.
Godt for deg at Funcom har flere ben å stå på da, CU er tross alt Conan da. Jeg er positiv til spillet fordi jeg selv liker sjangeren da. Det er ikke noe mer vitenskapelig enn din metode akkurat. Så ikke ta ting som kritikk.
Men jeg merker jo godt hvem som er inne og hvem som er ute med traderpotten. Men mange av dere er flinke til å kamuflere det litt. Det setter jeg pris på. Å skrive om man er ute eller inne er også noe jeg setter pris på. Men antar man 50k solgte første året samtidig som man trader aksjen og er ute når man skriver det så kan du være sikker på at det ikke kommer til uttrykk mens man er inne.
Jeg mener man skal kunne skrive det samme om man er inne eller ute med traderpotten.
Vel, det er faktisk TSW som er grunnen til at jeg tar google trends på alvor, min oppfatning av spillet og interesse stemte IKKE med google trenden som var relativt dårlig. Det gjorde derimot salget, dessverre.
Btw, at google trend er lett å manipulere er noe jeg godt kunne tenke meg å se kilder på. Ren spekulering fra min side, men søk og tilhørende ad words er Google sin core business, så rart hvis det var lett å manipulere.
For fem til ti år siden var det enklere å hype et spill til godt salg gjennom tradisjonell reklame og pr. Det virker ikke i dag like godt. Har med mye å gjøre. Flere spillanseringer, mer kvalitetsbevisste gamere, sosiale medier, ratings, oppfostring av indie generasjon, tidligere gigantflopper og mye mye mer å gjøre.
I dag er det èn ting som teller mer enn merkevarenavn, og det er kvalitet. Har man et skikkelig godt spill kan man i dag være sikker på at en lansering på Steam vil gi salgene også. Før var man mye mer avhengig av en skikkelig god logistikk og et godt salgsapparat for å få et høyt antall salg.
Nå er ikke google sin corebusiness å undersøke manipulering av google trends, men heller å tilby relevante svar på folks søk etter ting på nettet. Jeg har trolig folk fra 50 land på vennelista mi på Facebook. Hvis jeg kontaktet dem og ba de sende request til kun sine famieliemedlemmer (ikke hele lista) og be alle søke på “Conan Unconquered” en gang hver dag i hjemmet sitt, på jobb og mens man tar trikken i en uke før lansering så hadde jeg sikkert fått en del til å gjøre det.
Nå gjør jeg ikke det for jeg har ikke nok investert til å holde på med lugubre forsøk som dette bare for å bevise et poeng, men du hadde sett det på Google Trends for å si det slik.
Denne typen tjenester kan man kjøpe. Beklager at jeg ikke linker deg en
Også jobber google med å filtrere ut den slags shit, ettersom de lever av å kunne vise reklame utfra søkeord til relevante personer.
Jeg tror ikke de sover fullstendig i timen, men de er nok mer opptatt av å fakturere og drive inntekter enn hva de er av å stoppe kreative sideshows som dette er. Det er tross alt ikke så stort problem for Google om noen tradere i Norge taper bitte litt på en “invistering” basert på hvor populært et spill er før det er lansert.
Så, teorien din er at google trends ikke kan brukes for at tallene jeg ser for CU og sammenligningsgrunnlaget er manipulert?
Eh nai???
Jeg sa bare at det kan lett manipuleres og derfor velger jeg å se helt bort fra det. Jeg kunne fremprovosert en tydelig spike i den grafen der om jeg ville. Og det kunne nok en som trader med 50 ganger høyere beløp om han ville. Man kan altså lage den grafen man ønsker, om man vil og har nok kapital investert til å gidde det. Det er også slik at børslanserte spillselskap som Funcom og Starbreeze med høy traderandel er mer utsatt for slik manipulering av søk enn mange andre ting folk søker etter på Google. Og Google kan nok selge annonser med god samvittighet hva angår 99% av det folk søker etter, selv om en og annen manipulering foregår en mnd i et spill som nesten ingen har hørt om hehe.
Dette synspunktet har jeg hatt siden før CE lansering. Jeg vektla det ikke da, ikke under Myz og ikke nå. Tror ikke du kan finne mange poster der jeg kommenterer google trends og angir det som en slags legitimering av mitt kjøp for å si det sånn.
Vel, er ingen som har giddet å manipulere opp CU enda i hvert fall
Nei det er et godt tegn på at vi foreløpig er velsignet med aksjonærer som er veldig ærlige og redelige
Dere må bare bruke det om dere vil, men man bør se dette i sammenheng med hvor mye spillselskapet hyper spillet. Vi har nettopp sett at det minst hypete spillet på lenge ble en gigantsuksess omtrent over natten i Apex L. Vi har sett hva Conan genererer av salg før. Så får folk velge sine strategier. Jeg er glad for at alle ikke tenker likt som meg. For meg har det alltid vært viktigst hvordan spillet ser ut. Og jeg syns gameplayet ser enormt bra ut. Med coop topper det kransekaka. Tipper spillet glir inn på rundt 50 plass på Twitch når de store gir seg etter et par dager. Men det er ikke så farlig så lenge spillet blir solgt. Dette er ikke et typisk Twitch spill, som er mer multiplayerfokusert. Så antall Twitch seere er også noe jeg ikke tar hensyn til. Og aldri gjort. Det er også lett å manipulere
Vi burde ta et veddemål på antall solgte, 100 spenn på over/under 100k solgte første 30. juni 2019? Går da ut i fra steam purchase reviews med 75:1 som faktor?
Nå pleier jeg ikke å inngå veddemål for å understreke mine poeng, men for morro skyld så tar jeg det veddemålet. Bare helt for morro. Men du får huske på det
Jeg skjønte jo da at du vedder på under. Så håper jeg du får refinansiert huskjøpet etter oppussing frem til juni og er med når google trends eksploderer (av uviss grunn)
PS: Ser ut som jeg vant diskusjonen for Funcom kursen har økt med 50 øre fra 17.30 til 17.80 mens vi hadde diskusjonen
Er enig i det @anon91440261 sier angående Apex Legends. Hype pre-launch kan jo hjelpe å gi en pekepinn på hvor mange som har fått vite om spillet, men sier ingenting om kvaliteten om spillet eller potensialet på spillet.
Dersom man launcher et spill med god kvalitet og gameplay med ikke-eksisterende hype i forkant handler det i mine øyne om å få spillet vist frem på twitch. Dersom man får en stor streamer til å spille CU, så vil dette snowballe til å få mindre streamere til å spillet det som resulterer i enda mer PR og salg.
Personlig syntes jeg spillet ser veldig bra ut, men om det selger 50k eller 500k avhenger fullstendig av om spillet blir tatt opp av større streamere og youtubere. Jeg mener derfor at det viktigste Funcom kan gjøre er å sponse et par streamere. Det kan høres ut som at alt jeg tenker på er Twitch, men i et marked med så mange spill, uten mulighet for å kunne kjøre en langsiktig og tung PR kampanje avhenger mange spill som dette av en jumpstart på Twitch. Det tror jeg gjelder spesielt for CU, samt at det også kun er på PC.
Dere mener altså at ett spill som Apex Legends, som hadde markedsføringsbudsjett til å betale alle store streamere til å spille det på lanseringsdagen, og skape noe av den største hypen innen spillmarkedet på lengre tid, er det mest logiske sammenligningsgrunnlaget?
Ok.
Funcom kan betale ninja en million dollars for å spille CU, bra investering