Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Conan Unconquered (Petroglyph/Funcom)

Så kan man altid blive positivt overrasket :wink:

1 Like

Tror faktisk at de mest pessimistiske traff bedre enn de mest optimistiske på MYZ…

1 Like

Ja, men nå drar de ned estimatene like mye selv etter å ha justert estimatene etter MYZ salget fra før.

Er nok en liten kognitiv bias ute å går :wink::joy:

4 Likes

En ting er jo at det er mulig å manipulere seg til tilsynelatende høyere interesse på Google Trends men å manipulere seg til totalt fravær av interesse må du vel være enig i at er vanskelig :laughing:

Jeg tror egentlig ikke spillselskaper gidder å legge ned tid og ressurser på å manipulere Goggle Trends da jeg ikke tror det å manipulere denne opp gir noe økt salg. Interesse er positivt men forholdet mellom interesse vist i Google Trends og salgstall tror jeg spriker veldig så at man kan bruke det veldig presist tror jeg ikke.
Men det er jo et lite faresignal hvis man ikke greier å skape noe interesse å snakke om.

Ja, men uansett bruker jeg ikke den metoden for å stimulere antall solgte. Hvis man derfor vil ignorere Google trends, gjør man det uansett om interessen er høye eller lav. Man legger rett og slett ikke Google Trends til grunn for salgsestimat uansett.

1 Like

Disse tallene blir muligens litt feil, kanskje med unntak av Forged Batallion.

Mytheon ble først gitt ut som et F2P-spill i 2011, og var da ikke på Steam i det hele tatt. Petroglyph var i klinsj med utgiver True Games Interactive, og klarte ikke levere til avtalt tid, og mente prosjektet kostet mer enn planlagt - og ba om mer penger og tid for å bli ferdig. Ja ikke noe imponerende, men det er altså 8 år siden det ble gitt ut.

8-bit Armies ble også utgitt på gog.com, som er en helt uavhengig plattform. Man får ikke en steamnøkkel når man kjøper spillet. Alle salg derfra er med andre ord ikke med i regnestykket. Kan også sies at Petroglyph kom med 8-bit Hordes i august og 8-bit Invaders i desember. Totalt solgte disse 200k på Steam alene, viser de lekkede tallene . Men da er altså ikke tall fra GOG.com tatt med i beregningen.

Grey Goo blir i samme lekkasje fra Steam estimert til å ha 364k “spillere”.

Mens Petroglyph er en utvikler som ser ut til å gå for old school gameplay, har kanskje ikke spillene deres skilt seg spesielt ut fra det vanlige. Med CU er det vel bare They Are Billions som ligner, og med coop og en kjent IP ser det jo ut som en grei oppgradering. Og They Are Billions solgte 500k på under to måneder - bare på Steam.

Det skal sies at Funcom med dette spillet virkelig kan bevise at de duger som publisher. På 8 Bit Armies var Petroglyph både utgiver og utvikler, mens de på Forged Batallion hadde Team 17 som utgiver. Jeg tror Funcom kommer til å fungere bedre.

14 Likes

Takk for info, flere ting som var nytt for meg der. Grey Goo spesielt har åpenbart solgt mer enn jeg trodde.

8 bit spillene er vel mest som en serie med expansions å regne, så jeg føler det er ganske rettferdig å behandle det originale som ett spill, i stedet for å legge sammen. Det blir vel mest som å legge sammen dlc salgstall til salg av hovedspillet ?

Joda, tok det med da jeg føler spillet totalt sett er ansett som en grei suksess. De har jo også sluppet det til konsoller nå, jeg kjøpte selv en samlerutgave til PS4. De ville neppe utviklet det videre på konsoller hvis det ikke solgte bra nok på PC.

Men er CU originalt nok til at de som har spist hamburger i flere måneder går på en ny runde med burger bare fordi det er litt mer bacon og dressing?

Jeg tenker at når det dukker opp et nytt spisested hvor du kan ta med en venn for å spise, og slipper å spise alene, gjør dette det mer attraktivt å gå dit.

23 Likes

Enig, det er ganske trist å spise burger alene :weary:

Når folk skal kjøpe spill på Steam sorterer de etter kategori og mest solgte eller beste nye. Her er eksempler på hvor gamere etter min mening vil finne CU nær toppen av lista kort tid etter lansering:

Kategorier:
RPG
Sanntidsstrategi
Tower defence
RTS
Coop
Multiplayer
Flerspiller
Action
Vanskelig
city building
Basebygging
Overlevelse
Gjenspillingsverdi
med flere

Så kan vi alltids håpe på denne, Masterpiece.

Det som er så fint er at man også umiddelbart blir trigget av at det kjente merkevarenavnet Conan i den sjangeren man da søker etter :wink:

1 Like

Ser på videoene at CU har minimum 9 forskjellige krigertyper. Jeg sier minimum fordi man ikke vet om man har låst opp alle på det tidspunktet i spillet som blir filmet. TAB har 6 end game.

Det virker som man kan bygge healere (eventuelt hvis jeg misforstår så er de religiøse, men et kryss pleier å bety healing), både crossbow men og bueskyttere, spydkastere, sverdmen, noen som bruker halbeard (lange økelignende polearms), en type som muligens setter fyr på ting og to typer jeg ikke skjønner hva betyr.

Jeg antar at det er dette Petroglyph har gjort over hele linja. Antar helt likt gameplay. Conan og de andre lederene man kan velge har en passiv og en aktiv skill som man kan researche. Jeg antar man etterhvert får 2 aktive skills siden både x og y knappen er dedikert til dette. Disse kan trolig byttes ut og tilpasses din spillestil. Så har de forbedret alle sider ved TAB. Man øker antall krigere, hvilke bygninger man kan bygge, legger til “skilltree” og bedre loot som rustninger, våpen, artifacts etc. I TAB får man bare basisressurser som wood, stein o.l.

Men Funcom stopper ikke der. I tillegg til å gjøre spillet mer komplekst på alle måter, lager de spillet i en mye bedre grafikk. Selvsagt. Så legger man på random genererte maps som gjør at spillet alltid er gøy å spille på nytt. Spillerne får her en progresjon på kontoen som gjør at det er lettere å overvinne neste nivå når man levler opp.

Coop som gjør at du kan spille sammen med en venn øker salget. En god grunn til at spillerne skaffer nye kjøpere til Funcom. De vil jo spille med vennene sine også.

MOBA-style bosses som gir skills til din hero om du dreper bossen.

Så det faktum at spillet er konkurransepreget. Man kan invitere venner og konkurrere om den beste scoren på samme map. Dette trigger meg og helt sikkert mange andre som også liker å konkurrere om scores.

It’s more of a score-based competition. You can then send this link to a friend or post it on your stream and challenge players to beat your score using your exact custom settings and map.Challenge Link creates a leaderboard to show how people do.
https://devtrackers.gg/conan-unconquered

Tenk, dette kan bli enten eller også. Det kan faktisk potensielt ta fullstendig fyr dette at streamerne på Twitch kan dele sitt map i en ChallangeLink med sine følgere, og så kan hele fansen konkurrere om hvem som får beste score på sin streamers map.

23 Likes

Da er stemmene inne fra TekInvestor på estimert antall solgte av Conan Unconquered (kun PC):

Første måneden: 61.000 - 86.000 :first_quarter_moon_with_face:

Første året: 237.000 - 337.000 :sun_with_face:

3 Likes

Er folk misfornøyd hvis CU selger 237k første år ?

1 Like

Isolert sett ja, men jeg ser nesten på det som viktigere at de forsvarer investeringen sin år 1 og klarer over 100.000 år 2, dvs at de klarer 100k for alle publisher titlene år 2. Mange bekker små som bidrar til stabile inntekter, så skal de CE tilsvarende spillene dra lasset :slight_smile:

3 Likes

Noen som har gjort seg noen formening om hvor mange salg som må til for å gå break even?

150k- 175k solgte antar jeg er break even.

2 Likes

Tenkte på en annen ting også. Hvis Streamere konkurrerer om å bli den beste i spillet, vil de kunne dele liken sin med andre streamere også. Så kan alle starte samtidig og konkurrere om å overleve det samme spillet så lenge som mulig. Dette hadde ikke vært like gøy dersom alle spilte de samme kartene. Men når det er snakk om random genererte maps så blir dette faktisk veldig kjekt. Man vet ingen har spilt det samme kartet før. Så her er det mulig å teste sine skills mot andre streamere.

Og enda bedre… Fansen kan velge å kikke på eller joine det samme kartet og se om de kan slå sin favoritt streamer eller andre kjente streamere.

Så får man jo navnet sitt på Scoreboard etterpå sammen med alle de kjente streamerne som også var med i utfordringen.

Dette kan bli knallgøy. Må jo selvsagt være et spill folk vil spille først og fremst da. Men er dette spillet bra kan det raskt bli populært, med eller uten forhånds hype.

8 Likes

Wishlist og Community:
image

15 Likes