Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Conan Unconquered (Petroglyph/Funcom)

Vi alle håper nok at CU tar en Mordhau, som viser hvorfor man ikke kun skal basere seg på google trends. Men akkurat nå kjøper jeg ikke FUN pga CU. Men fordi selskapet er solid og kan levere veldig mye på oppsiden over tid de neste årene.

Begge paserte nok 500k salg første uken, men Mordhau vil nå 1 mill salg ganske raskt.
Imperator release 26 april + pre order med byggende trend mot release. Mordhau release 29 april.

3 Likes

@anon91440261 Litt om trends, skal være en viss beskyttelse mot slik manipulasjon

https://support.google.com/trends/answer/4365533?hl=en

Når interessen og antall søk er lavt nok så kan man få laget topper med bare noen få personer som gjennomfører ett søk hver så lenge man ikke drar inn noe som helst å sammenligne med.

@anon91440261 slike topper blir rimelig intetsigende når du ikke sammenligner med noe relevant.

1 Like

Jepp, jo lengre vekk fra release man kommer, jo mindre sikker blir google trends som indikator. Det var først uka før release-uken at Mordhau begynte å “gå” på google trends. Dead By Daylight gikk vel først i launchuken.

Morsomt med Mordhau:

I threw a sword at a guy I was dueling and it stuck in his arm. The dude then took my sword out of his arm and proceeded to kill me with it.

10/10 Gameplay

:smiley:

5 Likes

Video starter på 54 min. Oppsummering, og litt snakk om evt prising av spillet

1 Like

Det er vel ingen som sier at google trends gir noen som helst fasit. Det er bare den beste indikatoren man har før lansering fordi den måler interessen i markedet før lansering.

Lansering endrer jo alt.

Andre indikatorer er steam global top sellers (hvor høyt kommer preorder), wish list, youtube views, community, osv. Men de betyr generelt mindre enn google trends.

2 Likes

Det viser seg at det der er noe sprøyt. Akkurat den dagen jeg utførte eksperimentet så tegnet jeg en tydelig topp som har fått stå slik siden. Søket ble utført med 5 personer i forsøket.

Blir egentlig intetsigende uansett spør du meg. Men jeg respekterer at andre har motsatt syn. Jeg står uansett på mitt :slight_smile: Dette er totalt ubrukelig til å måle salgstall på samme måte som en klokke som ikke går viser korrekt “bilde” to ganger i døgnet.

Hvis du ikke ser verdien av å benytte flere søkeparametre og sammenligne de i Googole Trends så skjønner jeg jo at du synes dette er intetsigende :slight_smile:

For meg er det sammenligninger som er det vesentlige. En trend er fint det men hvis man ikke vet noe om nivået på det man ser på så er jeg enig i at ting blir rimelig meningsløst ja.

Det du har bevist er at det er svært få som søker etter Conan Unconquered, som når jeg sjekket med data fra Google Analytics på hvor mange søk de estimerte i måneden stemte bra. :slight_smile:

Det går jo ikke an å fake søkemengden nedover :stuck_out_tongue:

Dere to troller nå.

Jeg har ALDRI sagt at det viser noe annet enn at interessen som fremkommer ut av google søk er lave.

Det er bevist at søkene er lette å manipulere oppover. Så dersom antall søk skulle plutselig ta av bør folk ignorere det. Det er det jeg sier. Jeg beskytter de tekinvestorene som ikke forstår seg på dette og plutselig kan finne på å kjøpe aksjer fordi en av dere (f.eks.) plutselig skulle kjøpe aksjer fordi en pil plutselig skulle peke oppover. Jeg avslører den taktikken før den blir brukt, kan man si.

Det har jeg aldri sagt. Troller du? Jeg ser ikke verdien av å bruke google trends til å vurdere kjøpe eller salg av aksjer i Funcom. Det er det jeg har sagt HELE TIDEN.

Og skal man sammenligne så er det greit å være klar over at ulike spill har ulike mengder søk, men kan like gjerne ha likt antall solgte spill etter en uke. Totalt ubrukelig fordi det varierer så veldig hvor stor sammenhengen er mellom søk og antall solgte.

Jeg holder etikk høyt. Derfor har jeg avslørt en teknikk som hadde potensiale til å lure folk til å kjøpe aksjer i funcom basert på at en graf plutselig tar av. Når den grafen er veldig lett å manipulere. Hadde jeg vært slik som enkelte jeg ikke skal nevne navn på så hadde jeg bare kjørt det eksperimentet fullt ut og cashet inn på folk som tror at google trends har noe som helst å si for hvor mange salg de får om 3 uker.

Slik dere to holder på og hauser Google Trends tall nå så kan dere selv gi folk inntrykk av at det er akkurat det dere holder på med. Uten at jeg skal påstå noe som helst. Jeg tror jo ikke det selv. Men det er det dere gir inntrykk av nå, spør du meg.

1 Like

Vel, jeg ser verdien av å sjekke google trends, for hvis den er for lav, opp mot konkurrende spill, så er sannsynligheten for at spillet selger godt lav. Selvfølgelig mulig, men den er lav. Det har vært poenget mitt hele veien her.

Jeg har vel dratt det opp siden du har kongetro på at CU kommer til å selge som hakka møkk :slight_smile:

1 Like

kongetro på at CU kommer til å selge som hakka møkk :slight_smile:

Det der er helt feil. Jeg ligger bittelitt over snittet på målingene her på forumet.

Dere lirer av dere påstander som gjør at jeg bare mister totalt respekten jeg hadde for dere. Tidligere syns jeg dere begge var kjekke og saklige. Nå fremstår dere bare som totalt usaklige og uten evne til å forstå det som blir skrevet på godt norsk. Jeg gleder meg ikke til å se hvordan dere endrer innhold i postene deres når dere har kjøpt igjen. For jeg blir dårlig i magen av å se det skje foran øynene mine.

At sannsynligheten er lav for at et spill selger greit helt uten søk på Google trends er bare helt feil og avslører deres intensjoner og manglende evne til kritisk tenking uten korrelasjon med mengder aksjer på konto. Ingen med en minimumsinnsikt i gamingsverdenen kan si noe slikt. Har dere faket kunnskapsnivået om dette her hele tiden? Jeg trodde dere kunne litt om saker og ting jeg.

CU kan selge dårlig, helt ok eller kjempebra. Helt uavhengig av Google Trends søk. Det er ca 30/30/30 spør du meg.

Hvis søket hadde vist mange søk på CU nå så hadde jeg endret prosentvis deling til 10/45/45, hvis jeg trodde det var vanskelig å manipulere tallene oppover. Det er det ikke. Da er tallene ubrukelige uansett. Med mindre man kan måle, på andre måter, at den interessen som Google Trends gir inntrykk av kan stemme.

2 Likes

Tenker folk får vekte variabler slik de selv ønsker. Personlig ser jeg liten verdi i Google Trends før noe som minner om relevant PR begynner.

Den desidert viktigste variabelen hittil er pressedekningen og omtalen av spillet som robust og morsomt (særlig i Co-Op). Dét er nok til å utløse salg i nisjen Funcom sikter seg inn på.

Å se på veldig mye annet på dette tidspunktet mener jeg er et godt eksempel på å ikke se :evergreen_tree::evergreen_tree::evergreen_tree: for bare :evergreen_tree:.

For øvrig er det fint at forventningene er lave.

3 Likes

Steam global best seller:
Rage 2: 14.
A plague tale: innocence: 69.
Warhammer: Chaosbane: 636 (men peaker i det siste langt høyere).
Conan Unconquered: 862 (ingen vesentlig høyere peaks).

(kilde: gamevizz, og endrer seg kontinuerlig men du kan se trenden - tar her med de to nederste for å illustrere)
image
(de rette linjene skyldes at i store perioder - nesten hele tiden - så er conan unconquered utenfor topp 1 000).

image

Steam wish list:
https://store.steampowered.com/search/?filter=popularwishlist
Rage 2: 5
A plague tale: innocence: 8
Warhammer: Chaosbane: 15
Conan Unconquered: 89

Steam Community:
Rage 2: 43 954
A plague tale: innocence: 30 735
Warhammer: Chaosbane: 24 226
Conan Unconquered: 5 813

Dere har helt rett i at alt dette betyr absolutt null og niks i det øyeblikket spillet lanseres. I tillegg så må jeg legge til at jeg ikke tror wish list, eller preorder, eller steam community betyr så veldig mye - men de bekrefter likevel inntrykket fra google trends i dette tilfellet.

Per i dag er interessen for spillet bortimot helt død. Det er ikke en situasjon som trenger å vare, men det er virkeligheten per dags dato. Og så endrer den seg kontinuerlig når data endres.

Jeg påstår ikke at Conan Unconquered skal eller vil eller må selge dårlig. Jeg påstår at det er på vei til å selge dårlig, og jeg baserer den påstanden på beviselig lav til ikke-eksisterende interesse i markedet.

Alt nullstilles uansett i det øyeblikket spillet lanseres, for da har man mye mer fornuftige data å forholde seg til (som CCU og reviews). Det er alltid veldig stor usikkerhet rundt det å gjette på salg før en lansering, men det går faktisk an å prøve å gjøre seg opp en objektiv mening om hvor stor eller liten interessen er for øyeblikket.

8 Likes

Det jeg synest er litt spennende er “conan game” trenden.
https://trends.google.com/trends/explore?q=conan%20game

Ikke direkte CU relatert men men…

2 Likes

Google trends har alltid vært et bra verktøy for å sammenligne med, og det tror jeg det vil være her også. Etter hvert vil søkevolumet bli såpass stort at det ikke lar seg manipulere så lett.

Kan ikke se at noen har sammenlignet They Are Billions. På trenden til TAB kan man se at det ikke akkurat tok helt av på trenden det heller, før det hadde gått en stund. Riktignok hadde det en større peak enn CU akkurat nå en måned før release, men det har sikkert sin naturlige forklaring uten at jeg har giddet å sjekke opp i det enda. Uansett er poenget med det hele at det ikke starter med en voldsom peak ved utgivelse, som det vanligvis gjør…peaken til TAB kom drøye tre uker etter release. Det samme tenker jeg fort kan skje med CU.

image

3 Likes

Jeg har jo sett på det.

Men det viser viktigheten av å ikke lenger bruke google trends eller annet etter lansering. Da er det andre ting som betyr noe.

Som dette (they are billions på steamdb):

Så ja, det er ikke sånn at håpet er ute. Det er bare det at de beste indikatorene før lansering er negative - og så må man huske på at alt nullstilles ved lansering (eller hvis ting endrer seg).

1 Like

…presseomtale og previews? Det er nå den variabelen jeg tillegger desidert mest vekt - helt uavhengig av hvordan andre variabler ligger an (i positiv eller negativ forstand).

2 Likes