Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Conan Unconquered (Petroglyph/Funcom)

Du har rett i at innlegget over ikke gir fullstendig mening, det mangler litt forklaring på sammenligningen.

A Plage Tale har 1921 reviews på 2 uker, så estimert rundt 120k solgte, kanskje 180-200k første måned? For at CU skal selge like bra, så burde vel google trenden for det spillet vært f.eks. 25% for å selge 45-50k? Og da snakker jeg om pre-launch vs pre-launch google trend, ikke launchpeaken.

Google trends før launch er langt fra noen fasit, det er relativt stor varians i hvordan et spill selger utfra pre-launch trenden.

@Christian Går att jämföra med Petroglyph tidigare titlar och specifikt Forged Battalion. det spelet har 500 reviews lifetime och CU har inte nått den söktoppen ännu… så det är inte jätte massivt tryck direkt…

2 Likes

Pre-launch hypen til CU ligger jo da faktisk 3-4x over Forge Batallion sin pre-launch trend da? Hadde CU fått 1500-2000 reviews i løpet 9 mnd, så hadde jeg vært superhappy. :slight_smile:

Spørsmålet er hvordan CU sin pris påvirker salget her med tanke på søketrend. CU koster mer enn 2x så mye…

1 Like

Plats 314 för Deluxe edition :wink:

Fordelen til Funcom her på samme måte som ved CE, er ta de kan få en boost både fra de som har fulgt Funcom i lang tid og de som kjenner CE. Mange av disse liker sikkert typen spill CU er. Ville denne gruppen vært aktiv i å søke ifht Google trend, eller kommer de inn fra sidelinjen og booster salget slik sett. Blir spennende første dager fra onsdag

Ja, det kan fort snu seg hvis noen litt større streamere spiller CU og digger spillet. Jeg er såpass negativ nå på forhånd at jeg tror jeg nesten bare kan bli positivt overrasket. :smiley:

1 Like

Forventer en meget kraftig spike i Google Trends på lanseringsdagen.
Virker som hele markedsføringsplanen til Funcom rundt denne lanseringen er bruk av influencere (Youtubere og Twitchere) som skal skape et stort trykk rundt CU. Håpet er vel at Conan + “Stor influenser” skal skape nok blest til at mange får lyst til å kjøpe spillet.

Antar også at de finner en måte å henvende seg til TAB-spillere og tidligere kjøpere av AoC og CE uten at de behøver å bruke nevneverdig med markedsføringskroner på det. Tror det blir bedre å bruke de historiske grafene en uke etter lansering for å beregne antall solgte kopier ved hjelp av Google Trends. Gjør det selvfølgelig vanskelig å estimere salg før lansering om dette stemmer, men kan kanskje fungere fint i tiden etter lansering.

4 Likes

Reviews dag 1: MYZ: 257, Plague Tale: 389 (+51%)
Reviews dag 2: MYZ: 388, Plague Tale: 635 (+63%)
Reviews dag 3: MYZ: 506, Plague Tale: 810 (+60%)
Reviews dag 7: MYZ: 825, Plague Tale: 1434 (+73%)
Reviews 1 måned: MYZ: 1456. 5.6 ganger dag 1 reviews (mot normalt ca 4.5).

A plague tale har 94% positive reviews, det er derfor interessant å sammenligne prelaunch og dag 1 (kurven til plague tale er sterkere enn MYZ ved lansering, og kurven til MYZ er sterkere enn den normale kurven jeg har - også pga kvalitet som er høyere enn normalen for spill som lanseres).

Skulle Conan Unconquered ha ca 25% av launch hypen til a plague tale, så vil det tilsi ca 97 reviews første døgnet. Deretter vil kvaliteten bestemme utviklingen. Normalen vil være ca 450 reviews første måned, som med en faktor på 90 er 40 500 solgte eksemplarer. Ikke nok til å forsvare videre satsing på DLC osv, og derfor 60k-75k første året. Det er da basis scenarioet mitt før lansering.

Hva betyr dette? Svært lite. PR er ikke ordentlig igang enda, og kvaliteten får man ikke sett før man spiller det selv tenker jeg. Funcom promoterer selvsagt overfor Conan Exiles spillere, og mange andre som kjenner Funcom og kjenner Conan IP. Hvis spillet er morsomt kan det med andre ord selge svært godt selv om det per dags dato er ukjent i markedet.

Det som er hevet over enhver tvil er at per dags dato har ikke gamere gjort seg opp en mening om Conan Unconquered. Gamere kjenner rett og slett ikke til spillet. Da vil lansering og kvalitet bestemme salgstall, og det er tvilsomt at man får ekstremt store salgstall dag 1 med mindre noen av de største streamerne plukker det opp. Over første uken vil nok derimot kvaliteten bety mye for mottagelse i markedet.

Jeg tror spillet kommer til å selge dårlig per dags dato. Men jeg kommer ikke til å konkludere om at jeg har rett hvis det ser dårlig ut første dagen. Siden interessen er så liten i markedet i dag, så tror jeg at man bør gi spillet over første helgen i hvert fall før man kommer med en midlertidig konklusjon om hvor bra/dårlig spillet gjør det. Rett og slett fordi ingen kjenner til spillet før lansering, og da kan man ikke forvente at enorme mengder spillere plukker det opp dag 1.

For meg er det en grunn til at jeg har estimater før lansering, og så nullstiller alle forventninger ved lansering. Det er rett og slett så mange usikkerhetsmomenter at hvis man forelsker seg i en teori om at det skal gå veldig bra eller veldig dårlig så vil man ikke se det raskt nok når det kommer fram hvor feil man har tatt.

12 Likes

Helt riktig.

Helt riktig. Men så skriver du:

Det skurrer litt, gitt hva gamerne og pressefolk som faktisk har spilt spillet sier om CU:

1. Spillet er morsomt
  2. Spillet fremstår robust, samt
  3. Co-Op er det morsomtste

Men dette ser ikke ut til å bry nevneverdig mange her inne. For meg er dette den desidert viktigste variabelen som indikerer at CU vil gjøre det (minst) helt alright.

Unconquered is derivative, but it’s clearly a competent survival RTS, and it’s built to support co-op right from the start. That, to me, makes it worth playing. Turtling’s simply more fun with a friend.

It’s always potentially deceiving to sit down and play a game briefly at a convention with a colleague as the enjoyment of co-op tends to overshadow any flaws in the game, particularly during a quick session, and so while we had a good time with Conan Unconquered, we would mainly like to have seen a cleaner user interface, and it may not be the most advanced RTS we’ve seen in recent years. That said, it seems to offer plenty of strategic depth and lots of tactical decisions, and the co-op fun factor is certainly powerful with this one.

What can be said for Conan Unconquered is that when it comes to the look and feel of the game, everything is top notch and ready for launch. It looks and plays great.

Personally, I’m excited to play more of Conan Unconquered . There’s such a satisfying rhythm to it as you alternate between fortifying your base and exploring the world, each round punctuated by an increasingly frantic invasion wave to fight off. Whether it holds up as a strategy title remains to be seen, but for now I know for sure that it’s a lot of fun.

https://www.eurogamer.net/articles/2019-05-08-conan-unconquered-copies-they-are-billions-and-unsurprisingly-its-fun

That’s the operative word here: fun. Petroglyph knows what it’s doing - it’s been making real-time strategy games for as long as I can remember - and with a strong template and an iconic licence, it was well away. But it’s a safe game. It’s not like playing They Are Billions for the first time, or Frostpunk for that matter - the survival city-builder where you fight the cold. It’s not fresh and exciting. But on the other hand there’s not a lot to object to. Unconquered is solid; it’s just, well, fun.

9 Likes

Hvis du leser konklusjonen min så er det ingenting som skurrer.

Jeg har estimater før lansering basert på hva jeg mener er de beste indikatorer jeg finner som sier at spillet vil selge dårlig, og så nullstiller jeg ved lansering.

Og jeg vektlegger ikke pressedekning før lansering som ikke resulterer i oppmerksomhet i markedet som vi har diskutert før. Jeg kan ikke bruke enkeltartikler som vinkler noe positivt, men ikke resulterer i noe målbar interesse i markedet til noe. Det tyder på at gamere ikke bryr seg.

Jeg må teste spillet selv (MYZ demo var genialt sånn sett), eller se mottagelsen i markedet (steam review score).

4 Likes

Det forklarer jo saken.

Jeg har ikke veldig store forventninger til CU, men jeg har en ganske sterk følelse av at mange her undervurderer (signifikansen av) omtalen vi har fått av spillet hittil.

Men nå går jeg på repeat :wink:

2 Likes

Lilla Immortal Unchained peakade plats 142 två dagar innan release och peakade plats 28 på releasedagen enligt gamevizz… 245 spelare i CCU peak

CU deluxe edition ligger runt 350-400 atm

2 Likes

CU ligger litt lavere på google trende før launch også (9 vs 6)

Trender bedre enn Draugen da, som i alle fall jeg ser fram til.

4 Likes

Hadde immortal unchained noen kjente streamere på Twitch på releasedagen? Tror det har endel å si for relativt, på forhånd, ukjente titler.

Ellers så er det jo litt morsomt å se at de med minst tro på CU og som sitter delvis eller helt utenfor er de som viser mest interesse i tråden!:+1:

Så CU skaper iallefall engasjement blandt dere på en måte da.

3 Likes

Et jo helt greie anmeldelser men det er ikke helt halleluja. Selv om man i siste link konkluderer med Unconquered is solid; it’s just, well, fun. så har man i teksten med litt sånn lunkne formuleringer:
To be blunt, it’s a bit of a rip-off.

It works. Not quite as well, but it works.

Billions is a far more tense and brutal experience

I know the oversized and stylised look isn’t to everyone’s tastes, but when things get busy it helps keep the action coherent.

It’s not fresh and exciting.

Men nå får vi snart se mottagelsen av det ferdige produktet :blush: Er da det egentlig avgjøres.

3 Likes

haha där kom den igen… tragiskt.

Well… Innan MYZ släpptes så trodde merparten här på 1 miljon sales första halvåret. Vad hände med kursen efter släppet? Kanske bättre att ha sundare förväntningar? Du får jättegärna delge fakta som säger att CU kommer sälja bättre, jag hoppas på det med.

3 Likes

Hva er tragisk med det egentlig?
For meg er det ganske relevant iallefall.

Flesteparten her tror vel på ca 200k eller deromkring første år? Iallefall laaaangt unna 1 million🙂
Kom gjerne med noe fakta som backer opp?

Hva gjelder kursen så er den i stor grad frakoblet Funcoms prestasjoner etter min mening. CU kan selge 20k første mnd og vi kan fortsatt være rundt 17kr. CU kan selge 100k første mnd og vi kan fortsatt være rundt 17kr. Det har nødvendigvis ingenting å si nå.

Så du mener jeg poster anderledes nå enn jeg gjorde før MYZ? Det er et utsagn som jeg synes du burde backe opp med litt fakta. Jeg har brukt google trends som en viktig indikator siden TSW releasen i 2012 hvor jeg gikk på en kjempesmell fordi jeg ignorerte den. :stuck_out_tongue:

Hvis noen lurer, så er jeg inne med ca 50% av maksen jeg hadde før MYZ lanseringen. Jeg følger selvsagt svært nøye med på CU, for hvis den gjør det bedre enn ventet, så har jeg jo tenkt til å kjøpe. :stuck_out_tongue:

Jeg er forresten inne i Funcom hovedsakelig pga CE, MYZ og de to releasene planlagt i 2020. :stuck_out_tongue:

2 Likes