Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Conan Unconquered (Petroglyph/Funcom)

Du må huske på at steam listene er omsetningsbaserte.

Et spill til 299 selger mange flere kopier på en gitt plassering en et spill til 399🙂.

Vi får sikkert ikke noe fasit, så da bruker vi reviews til å annslå, som vi alltid gjør? Vi bør ikke bare se bort i fra vår beste metode bare for det at det ikke passer oss?

2 Likes

Skal lete opp veksten i Steam-omsetning de siste par-tre år årene. Tror det dreier seg om opptil 20+ prosent.

Edit:

2014: ~1,5 mrd USD
2015: ~3,5 mrd USD
2016: ~3,5 mrd USD
2017: ~4,3 mrd USD
2018: ~???

Disse tallene inkluderer såvidt jeg kan forstå ikke DLCs.

2 Likes

Så det du sier er at 3 uker rundt #80 selger mer enn det har gjort i releaseuken ?

Nå har ikke alle reviews fra release uken kommet enda🙂. Det er lagg på det. Jeg skriver sjelden reviews, og aldri før jeg har spilt endel.

De reviewsene som kommer i dag er for salg gjort i forige uke.

Det jeg sier er at jeg tror det er en fair sjanse for at vi ser 700 reviews på en måned. Der har du et statement vi kan få en fasit på. Tipper du et tall og?

1 Like

#CUminuttforminutt

3 Likes

Når eg plotter inn reviews for disse dagene med myz sin normalfordeling for resterende dager så ligger vi desverre i nedre sjiktet av TI sine forventninger for salg av CU.

Skal det bli noe hausing rundt spillet så bør noe mer en feilrettinger og balansejusteringer til :sleepy:

Eg sitter på henda og ser på triggere fremover :money_mouth_face:

3 Likes

400 ( men håper at jeg bommer og at du treffer :wink: ).

1 Like

70 nå! #minuttforminutt

Og 2 nye reviews siden vi starta diskusjonen!

Edit: #63

5 Likes

Fra utsiden kan spillet virke som en “flopp” salgs messig , men snakker vi business og iforhold til sjangeren RTS som er liten iforhold til andre. Syns jeg det selger helt OK sålangt.

Hva har Fun puttet i CU, 1-2 mill dollar?, 50% ROI + innen 2 år er vel ganske bra om de selger 100-200k ?
Tror Rui vet dette og så på prosjektet som en trygg liten langsiktig hale :slightly_smiling_face:

1 Like

Jeg tror ikke CU når 60K ut Juni, men jeg skal ikke være bastant! Jeg sikter meg inn på et sted rundt 30-40K (ut Juni) og sier med det-igjen at CU skuffer meg litt. Når det er sagt så bekymrer det meg overhode ikke. CE og MYZ, kompenserer MER enn nok for å veie opp for den skuffelsen. Og CU utgjør kanskje i dag 1% av grunnen for at jeg er investert i Funcom. Hadde jo selvsagt vært koselig med en skikkelig bonus utbetaling her nå, men det hadde ikke betydd all verden for meg. Jeg tviler på at når vi om et par år ser oss tilbake, tenker - fan! -Hvis bare CU hadde solgt 60K første Mnd. Mine forventninger av Funcom har aldri vært og kommer aldri til å bli at alt de tar i blir til gull. Sånn har ikke livet mitt utartet seg i hvert fall… ,men (nogenlunde) rett strategi og hardt arbeid lønner seg alltid over tid. Og her har Rui og Co. imponert meg skikkelig når jeg zoomer ut og oppsummerer de siste par-3 årene. Jeg håper og tror at CU kommer til å bli B/E ila. året, men det blir synsing. Til slutt ikke undervurder hva CU betyr erfaringsmessig og hvilken dører det har åpnet for Funcom :wink:

19 Likes

Jeg tror CU selger en del utenom Steam også… Folk må ikke se seg helt blinde på Steam.

3 Likes

Man kan jo regne med utenfor steam salget også, men faktorene vi har brukt har tatt antall solgte (fra børsmeldinger eller nyheter) og delt på antall steam purchase reviews. Det har vært en grei andel salg utenfor steam de siste årene. Mao, man må da bruke en lavere faktor.

Hvis man ser på MYZ, så var nok antall salg pr review kanskje 75-90 før de la inn link. Nå er det kanskje 50-60. Guesstimering utfra hva jeg bruke som faktor når jeg estimerte Q4 tallene og hvor mye jeg bommet med. Det er mange faktorer i det estimatet som var gjetting, men bommet bare med 0,8 MUSD.

1 Like

Void Bastards, som har ligget på top 5 har 517 reviews, kun 75 reviews mindre enn CU. Må selge ganske dårlig på en 3-5 plass da? Stoler ikke på disse beregningene på reviews, pr. nå er det rene gjetninger, feilmarginen er stor. Det var noe helt annet på CE, hvor vi jevnlig fikk tall.

Hvis man først skal ta en sånn analyse bør man sammenligne med flere spill innenfor samme sjanger. Da først kan man kanskje finne en faktor. Samtidig må man se på om det har vært free weekend involvert eller annet.

Void Bastards har for øvrig kun 11% av reviewsene sine fra salg utenfor Steam. CU derimot, har hele 35% utenfor Steam. Dersom dette i stor grad er salg direkte fra hjemmesiden deres, har de en stor andel spill hvor de tjener mer enn de gjør på Steam. Og hadde denne andelen kommet med på Steam GTS ville listeplasseringen blitt noe helt annet.

1 Like

Void bastards har 459 reviews, CU 283. Jeg teller da bare reviews som påvirker steam gts. Hvis VB ikke har review link i spillet, så er nok faktoren der en god del høyere også.

Andre ting om at VB selger er

Litt mer info, Vb først :

Så, ca 3x høyere CCU peak, samsvarer bra med Google trend, men ikke med reviews. Jeg antar det er review linken i spillet som er årsaken. Så jo hvordan rett steam purchase reviews rant inn for MYZ mens spillet lå utenfor topp 100 steam gts. Mao, det var reviews fra folk som hadde kjøpt spillet tidligere.

1 Like

Hvorfor teller du bare reviews som påvirker Steam GTS? Det blir jo ikke riktig da det så klart teller mye inn hvis de selger mye via andre salgssteder. Man må ta høyde for andel fra andre salgssteder enn Steam. Det må man jo spesielt gjøre når f.eks. Humble kjører salg og ikke minst når de inkluderer eller andre inkluderer spillet sitt i sin abb. pakke.

At du sier “Void bastards har 459 reviews, CU 283.” bekrefter jo bare det jeg sier - CU burde vært høyere opp på listen og de tjener mer på spillet sitt siden de selger mer fra sin hjemmeside.

Hvor mange spill tror dere “It Lurks Below” har solgt? Hvor mye har “Void Bastards” solgt?

Jeg tror void bastards har solgt rundt 3x CU og selger kanskje 10x mer pr dags dato. Utfra CCU og google trends og at steam purchase reviews ikke matcher steam gts, så antar jeg at CU har mye færre salg pr steam purchase review enn man skulle tro.

Ref posten to hakk opp.

Btw, salgstall pollen ble utformet for å dekke et større antall utfall enn jeg trodde pga tilbakemelding fra deg rundt Q1 pollen. Morsomt å se at du var en av de 8% som traff best der. :ok_hand:

1 Like

Hah, selvfølgelig gjør du det. Jaja. Det er rene gjetninger det er det som er problemet.

http://greyaliengames.com/blog/using-steam-reviews-to-estimate-sales/

There’s also a pretty wide range from 30x to 150x. So if you use the median of 77x, you might have overestimated or underestimated by about 2x. I think it’s still useful though as you can say 1000 reviews could mean 30,000 to 150,000 sales but it’s more likely to be in the middle somewhere.

Vel, jeg bruker jo tre forskjellige faktorer for å komme til den sluttningen da. Hadde jeg kun sett på en kunne det blitt litt bingo. :see_no_evil:

Jeg har heller ikke estimert det faktiske salget, bare forholdet til void bastards. Blir litt vanskelig når forumet her inne fort kan være 100 reviews og 100 salg. :stuck_out_tongue_winking_eye:

3 Likes

Vel, jeg skal ikke gå så mye inn på det men du har flere ganger poengtert at “x har så så mange reviews så har solgt så så mange spill”. Men det er på ingen måte fasit.

Hadde vært fint om Funcom kom med en eller annen melding siden det er så usikkert hvor mye det har solgt. Hvis det har solgt mindre enn de hadde sett for seg så burde de informert om det.

Men det skjer nok ikke.

1 Like

Nei, det er på ingen måte fasit. Det hadde hjulpet bra hvis Funcom kom med noe tall pr prosjekt de jobber med. Trenger jo egentlig ikke salgstall, inntektene pr kvartal hadde holdt i massevis. :slight_smile:

Anyway, takk for diskusjonen, setter pris på informasjonen og tankene du kommer med, selv om vi nok ikke er helt enige om hvilken vei det peker. Hadde ikke dobbeltsjekket mot google trends eller CCU på forhånd, så da fikk jeg dobbeltsjekket min egen teori også. :slight_smile:

EDIT Hvis jeg skal si en ting om CU, så er det at 70% positive reviews er bedre enn jeg hadde trodd. Noen mindre quality of life forbedringer som ikke koster så mye, litt bugfiksing og en lavere pris, og det kan hende de får CU til å selge bra nok til å dekke inn mesteparten av kostnadene i løpet av 2-3 år.

3 Likes