Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Conan Unconquered (Petroglyph/Funcom)

Jeg har nok en annen tolkning enn mange av dere.

Jeg tolker det dithen at Funcom børsmelder salg som signifikant påvirker forventninger til kvartalsresultatet.

Det vil si at hvis inntektene flyttes fra ca 8 millioner til 7 eller 9 er det ikke så nøye, men hvis de flyttes fra 8 til 16 eller 4 er det signifikant :slight_smile:

Jeg mener at Conan Unconquered er en flopp og ikke vil dekke kostnadene, og jeg mener også at det ikke betyr spesielt mye for selskapet. At de lander en PS+ avtale for Conan Exiles, Microsoft Game Pass for MYZ, Humble Bundle på det meste, selger veldig bra og trender veldig bra for DLC på Conan Exiles (free weekend og ps+ er tilnærmet en tredje lansering av spillet) er en smule viktigere.

Men hvis man ser på spillet helt isolert? Conan Unconquered er en flopp så langt.

7 Likes

Dette gikk nok ikke helt som forventet nei. Men det er av sine feil man drar lærdom. Heldigvis var det ikke en spesielt dyr feil.

Og det kan fremdeles bli en lang hale.

1 Like

Hva estimerer du kostnadene til ?

Jeg estimerte dem til $2.5 - $3 basert på “ca halvparten av MYZ” prinsippet. Dvs veldig grovt at det så ut som en relativt liten satsing, men også at de faktisk nok betalte kostnadene for Petroglyph i ca ett år (MYZ tok 18 måneder). RedEye har jo mer peiling enn meg, så man kan heller gå for deres estimat (rett over $2 mener jeg det var).

1 Like

Dette er dessverre enda vanskeligere å estimere enn inntektene. :stuck_out_tongue:

Jeg gjetter på endel lavere enn @anon80503862 så rundt 2 MUSD, det er vesentlig mindre innhold i CU og store deler av motoren var klar fra før av. De har også gått absolutt billigste vei med ting som lyder osv. F.eks. edderkoppene bruker samme lyd som i AoC :smiley:

2 Likes

Jeg har også tenkt på ca 2MUSD og tror ikke det er utenkelig at de klarer å få dekket det på sikt. Blir veldig intereressant å se hvordan dette selger når det kommer på salg.

2 Likes

Ja, det er jo klart at 30€ er en smule dyrt :stuck_out_tongue:

Funcom kom “unna” med det for MYZ, men det fikk jo svært gode reviews, og utfra hvor bra det solgte på salg, så er det jo klart at prisen nok var litt høy. Det fungerte alt i alt veldig bra da.

Ja, oceanien ser ut att utmärka sig som en speciellt dålig världsdel för CU.

1 Like

Om 17 mill NOK er kost. Hvor mange kopier må CU selge for å gå break even? Steam skal ha sitt, er det noen fler som skal ha %er?

Jeg synes det er mildt interessant å bruke begreper som «flopp» og trekke frem GTS-plasseringer fra Australia-tid.

Hva legger man i begrepet? Dersom man tjener inn investeringen på sikt og får merinntekter deretter - er dét en flopp?

CU har solgt ~25-30k pluss minus (Deluxe kommer i tillegg) første uke, og tracker omtrentlig eller litt lavere enn forventninger.

Spillet har en investeringskostnad på 1,5 - 2,5 MUSD. Gjennom salg og andre tiltak vil spillet gå break-even, spørsmålet er når det blir i 2020 (eller innen nyttår hvis de får gjort noe som slår an med prising og paywall).

6 Likes

Å si at CU blir en flopp etter 6 dager med salg er jo tullete.

Det får vi ikke svar på, på lenge.

Funcom 2.0 har ikke feilet fordi om kursen er under 16 i dag.

Gi det tid🙂, så blir nok både kursen og salgstall bra nok etterhvert.

5 Likes

Jeg synes ikke det men spillet har helt klart solgt mindre enn det jeg forventet da de annonserte det(Forventningene ble uansett skrudd en del hakk ned da det kom mer info om spillet) . Klarer Funcom å gå i pluss på de fleste investeringene sine så må vi vel uansett være fornøyd ? Hadde Funcom satset 8MUSD(f.eks som SB på RAID) på CU så kunne vi sagt det var en flopp :wink:

6 Likes

Det er jo CE som skal stå for majoriteten av inntekten i 2019…

Ja, dessverre! Mest synd synes jeg det har vært med en litt for høy prising og paywall som skaper en del støy og motstand.

Det er det siste en liten indie-tittel som CU trenger, og det påvirker salget direkte negativt.

Her håper og tror jeg Funcom vil ta grep riktignok, men de burde (hvis mulig) allerede vært tatt. Det ville skapt mye goodwill og mersalg.

Smalt vindu.

2 Likes

I følge TA så skal spillerantallet snart gi signal om retning videre, brudd opp vil bety kjøp, brudd ned vil bety salg

(poenget er at spillerantall er nå 7x etter early access August 2017 - CE selger fremdeles bra og det er her inntektene kommer fra i 2019)

3 Likes

Jeg vil nesten heller si at det blir MYZ DLZ + Switch, samt MoM til Halloween som kommer på samtlige plattformer.

Hva gjelder MoM er det faktisk litt antydning til hype (i alle fall sammenlignet med CU), og det kan slå bra an. Ikke minst fordi det er TSW-lore i bunnen som alene vil friste mange fans av TSW spesielt og Lovecraft generelt.

Men ja, hører hjemme i annen tråd.

7 Likes

Nei de fleste har nok faktisk aksjer. Går an å kalle CU flopp og eie aksjer faktisk.

Diskuter sak i stedet for slike forsøk på å tillegge folk agendaer. Laveste nivå på hersketeknikkskalaen det der.

12 Likes

CE er over CU på GTS. :hushed:

Hvilket spill tjener de mest penger på?

De som selger mest :slightly_smiling_face: