Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Conan Unconquered (Petroglyph/Funcom)

Altså. Det er ikke et allerede utgitt spill som C&C, men preprod var allerede godt på vei/ferdig når funcom kom inn i bildet. Og så har de produsert grafikken etter franchisen de bruker. Det tenker iværtfall jeg.

Jeg er absolutt med på at spillet var i hvert gjennom pre-production og kanskje, muligens, production (men jeg har mine tvil), men full produksjon tror jeg ikke var startet før.

Grunnen til det er at Petroglyph jobbet med Forged Battalion (https://store.steampowered.com/app/686260/Forged_Battalion/) i 2017-2018, og spillet kom i early access i januar 2018. Det virker ikke som om dette spillet solgte så mye som det var håpet på, og spillet ble fullt lansert i august, og de har fått mye negativ feedback om at spillet var langt fra ferdig, osv, forlot spillet for å jobbe med Conan Unconquered, osv.

Jeg tolker dette som at planen til Petroglyph var å jobbe med Forged Battalion i 1H 2018 mens de levde av inntektene fra Early Access, men at inntektene var såpass dårlige at de så seg nødt til å droppe prosjektet å få seg noe nytt å gjøre.

Jeg baserer det på at Funcom også betaler alt for Conan Unconquered, så jeg lurer rett og slett på om studioet nærmet seg konkurs på det tidspunktet.

Men vi vet jo og at det ble gjort noe arbeid på dette før kontrakten ble signert (ref Q1 2018 rapporten):

Profit (loss) before tax for 1Q18 was USD -1,172 thousand vs USD 6,129 thousand
in 1Q17. Significant investments into future launches have been made, primarily
Conan Exiles that was launched on 8 May 2018, but also new content for Secret
World Legends that was released on 4 April 2018, and ongoing work to prepare for
Mutant launch in 2H18, Petroglyph in 1H19 and the game being developed in North
Carolina. The initial work on the game in North Carolina and Petroglyph were fully
expensed in line with company policy.

Akkurat hvor mye som ble gjort før kontrakten ble underskrevet er jo umulig å vite, men jeg har sterke tvil om at de begynte arbeidet mange måneder før kontrakten ble underskrevet (2-3 måneder kan jeg kjøpe, for konsept/pre-production/kanskje noe mer).

2 Likes

Du har kanskje helt rett. Her står det at arbeidet er konstandsført, noe som betyr at det var konsept/preprod arbeid som ble gjort. Ihht IFRS kostnadfører du prosjektkostnader frem til det punkt man finner det rimelig at investeringen vil føre til fremtidige kontantstrømmer, som vanligvis er da de går fra preprod til full prod.

2 Likes

Takk for informasjonen, det var nytt for meg.

IAS 38 :slight_smile:

Initial recognition: computer software

  • Purchased: capitalise
  • Operating system for hardware: include in hardware cost
  • Internally developed (whether for use or sale): charge to expense until technological feasibility, probable future benefits, intent and ability to use or sell the software, resources to complete the software, and ability to measure cost.
  • Amortisation: over useful life, based on pattern of benefits (straight-line is the default).
1 Like

860k visningar :sunglasses::sunglasses::sunglasses:

24 Likes

Er denne ny?

Nope, fra 8 desember

1 Like

Ser det er singleplayer her, men kommer det til å være noen form for story med cutscenes etc.?? Noe som folk har mast om lenge nå på ett Conan spill.

Spennende att dem prøver seg på RTS!

Det er coop da :wink:

Ja det greit nok :stuck_out_tongue: Men har det kommet noen informasjon ang. story i spillet?

Kan det bety at 2 kan spille mot to andre over Internet, eller er det bare spilling mot AI?

Kun mot AI er hva jeg forventer basert på informasjonen som er gitt hittil. Det er ingenting som tilsier at du kan spille mot hverandre.

Det er alltids mulig å tenke seg en situasjon hvor en person styrer angriperne, og en annen forsvarerne, men det er ikke noe som tyder på det enda.

1 Like

Det vil i så fall redusere spillbarheten. Twitch vil heller ikke tenne veldig på det vil jeg tro…

Helt klart, det er ikke sånn at They Are Billions var blant de mest streamede spill på Twitch julen 2017 med peak på 95 000 som så på.

Litt mer seriøst, så er det ett ganske stort RTS marked på PC, men mange av disse er eldre spillere som er mer interessert i kvalitet. De gidder ikke kaste bort masse tid på dårlige spill. Kvalitet blir nok veldig viktig for at dette spillet skal selge bra.

5 Likes

Det vet vi ikke noe om enda, står coop.

They are billions manglet jo bare coop,

De manglet jo også kampanje, men greia er at de gradvis utvider og spillet var fortsatt i Early Access sist jeg sjekka. Men kvaliteten er bra.

Vil tro at Funcom prøver å redusere risikoen litt i publisher-spillene. Dersom Petroglyph ikke har koden klar, kan jeg se for meg at det kan være problematisk å synkronisere tusenvis av enheter over netter. Om det ikke funker får de fort lav rating. Mulig samme problemet oppstår for Standard Coop også, da må de jo løse det uansett…

Varför förutsätta att spelet kommer gå dåligt?

Petroglyph spel på Steam:
8-bit hordes 81 % positiva
8-bit invaders 80 % positiva
8-bit armies 80 % positiva
Forged Battalion 72 % positiva
Mytheon 61 % (väldigt få reviews)

Mer än ok för min del. Nu jobbar man även med ett känt IP och förläggare som har högre krav.

3 Likes