Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Conan Unconquered (Petroglyph/Funcom)

Her er du inne på noe veldig viktig! Er ikke bare inntektene pr i dag som betyr noe, Funcom må gradvis bygge opp og bevare ryktet sitt som publisher og tenke langsiktig. Det virker som de har hatt bra fokus på dette i senere tid, så jeg tror de kommer til å ta bra tak her.

3 Likes

Må ikke glemme at det tross alt har gått en del arbeidstimer ned i dette prosjektet, og at de forhåpentligvis har en viss plan for videre utvikling. Tviler derfor veldig sterkt på at de kommer til å bare slippe dette prosjektet og sette det på kontoen for feilinvestering.

Sier ikke at man skal kaste gode penger etter dårlige, men tror det er litt tidlig å avskrive dette prosjektet en drøy uke etter lansering. Fortsatt gode muligheter til å tjene inn investeringen i løpet av livsløpet til CU. I hvert fall om man får gjort noen Quality of Life-forbedringer som gjør at flere spillere får taket på det innen fristen for å refundere spillet går ut.

2 Likes

Med en så liten spillerbase som spillet ser ut til å ha, så kan jeg ikke helt forstå hvordan de kan komme ut i pluss ved å bruke vesentlig med tid og ressurser på å få spillet opp til der det skal være. Kanskje hovedsakelig fordi det er motoren som er brukt som har formet spillet.

3 Likes

Etter å ha fulgt diskusjonen her inne om CU så må jeg si at enkelte av dere er ganske raske til å dømme dette prosjektet nord og ned.

Vil tro at Rui & co har en plan for videre fremdrift og at de tar de grepa de mener de er best tjent med både på lang og kort sikt. Som langsiktig investor i dette papiret er det hvertfall greit og kunne se forbi synspunkter holdninger mm som kommer frem til tider her inne :slightly_smiling_face:

Ha en fin dag :slightly_smiling_face:

17 Likes

CU kan tjene småpeng/mediumpeng i lang tid fremover…

La oss fokusere på E3 i stedet nå…

5 Likes

Samtidige spillere betyr mer for multiplayerspill. Jeg er mer opptatt av salg.

3 Likes

Jeg sliter voldsomt med å forstå hvorfor folk ikke ser at CU går break-even, senest ila. 2020.

Spillet var mer eller mindre ferdig når PG kom til Rui, og de endte opp med å slenge på Conan-skin. La oss da si at det kostet 1,5 MUSD å gjennomføre - noe mer anser jeg som usannsynlig.

Én uke etter launch har spillet altså 330/515 reviews, og en score på ~70 %. Salget er dermed i range ~25 - 35k. Dette er ikke medregnet Deluxe som lå en ukes tid på topp 25 - 250. I tillegg kommer salg fra egne domener.

Altså, CU er et bra spill, men lider under litt vel høy pris og misnøye med paywall. Spillet kan få lavere pris, det skal selges på salg, det kan gjøres andre tiltak.

Hvor mange kopier må selges for å dekke inn en investeringskostnad på ~1,5 MUSD? Ikke skremmende mange, og Funcom har full re-coup av inntekter inntil break-even - som vil finne sted innen spillets første 12 måneder.

Blir litt vel nihilistisk her til tider.

Edit:

Jeg mener det samme om det har seg slik at investeringskostnaden var nærmere 2,5 MUSD for den saks skyld.

13 Likes

Det morsomste med diskusjonen er at CU i SVÆRT liten grad påvirker Funcom sin økonomi. Mutant og CE har blåst alle estimater. Men hey la oss slå CU hesten enda mer!

Forsåvidt, har spilt litt CU i det siste, og må innrømme at det er ganske morro. Pr Nå liker jeg det bedre enn TAB fordi det har MP.

13 Likes

CU diskuteres siden det i stor grad så ut til å påvirke aksjekursen. Sannsynligvis en kombinasjon av uvitenhet og tradere som utnytter situasjonen. Man kan si at det ikke påvirker økonomien i stor grad, men det hjelper lite for investorene når det påvirker aksjekursen.

5 Likes

Hehe, litt morsomt når man ser en spillervekst på 2,9 millioner for CE på PS4 ila. 8 uker, uten at det har det spøtt å si for hverken kurs eller diskusjonene her inne. Det er tidvis et kronisk skjevt fokus.

Si at 5 % av de nye spillerne kjøper én av de mange DLC-ene:

2 900 000 x 0,05 x 10 USD = ~1,5 MUSD

Man kan gjøre samme regnestykke med at 1 av 100 nye spillere kjøper samtlige DLCs. Det blir veldig mye penger.

I tillegg kommer altså mersalg gjennom word-of-mouth, og så videre.

13 Likes

Det blir ikke diskutert så mye i CU tråden nei, men det er noe jeg har tatt opp i insider-tråden :slight_smile:

Det jeg ikke forstår er justering av hva CU har kostet etter release, jeg tror “alle” var enige om 2-3 MUSD før CU lanseringen. Det er jo umulig å si fordi Funcom ikke sier noe, men jeg synes det høres snaut ut at 1,5 MUSD minus markedsføring er alt Petroglyph har fått betalt siste 12 mnd…

@h3nk1 hvorfor tar du ikke opp dette der det hører hjemme? I Funcom eller CE trådene?

2 Likes

Fordi jeg tillater meg en digresjon én gang i skuddåret for å gjøre et overordnet poeng - tror vi tåler det når hensikten var å sette diskusjonen i et litt større perspektiv. Men ja - tar det selvfølgelig videre i rett tråd.

1 Like

Er bare snakk om at man ser på tilgjengelige data og gjør seg opp en formening om hva som er mest sannsynlig scenario. Synes det er helt naturlig at man diskuterere dette og synes også det er helt naturlig at det er forskjellige formeninger om dette.

Det som jeg synes er idiotisk er at det langt ifra er like akseptert å ha et pessimistisk syne som det er å ha et optimistisk syn. Når spillet har solgt et høyst beskjedent antall spill i perioden som jo er mest avgjørende og allerede nå er nede på 423. plass på GTS så greier ikke jeg å se at det skal være veldig kontroversielt å mene at sannsynligheten er stor for at dette spillet ikke kommer til selge store mengder. Så er jo jeg også åpen for en positiv overraskelse. Men må da være lov å være ærlig om hva man mener er det mest sannsynlige utfallet.

4 Likes

Når det gjelder hva de bør gjøre på veldig kort sikt så mener jeg de bør ta tak i de viktigste tilbakemeldingene og finpusse spillet litt. Så kan kjøre free weekend og rabatt så fort de mener de har tatt unna de mest åpenbare quick wins og så se om de greier å skape oppmerksomhet rundt spillet og få en brukbar spillerbase.

1 Like

At det er en viss overvekt av fokus på (nåværende eller fremtidige) positive variabler i tråder vedrørende aksjer folk faktisk eier er ikke rart. Det er uunngåelig. Det er jo en grunn til at folk eier aksjen.

Desto viktigere med kritiske røster og blikk. Takk for at du ofte er argumentert og kritisk. Her inne er det heldigvis fritt frem for å mene og argumentere for hva man vil - det er ikke tilfelle at det “ikke er lov” å mene det ene eller andre. Merker jeg er lei disse antydningene.

CU er et godt eksempel der forventningene har vært nøkterne, og ingen hauser spillet i kjølvannet av launch. Noen tror salget kan ta seg opp gjennom ulike grep, andre ikke. Noen mener spillet vil gå break-even innen 12 måneder, andre ikke.

Begge oppfatninger er vel og bra, og man må tåle litt meningsbrytning.

4 Likes

Det viktigaste är att CU-releasen inte automatiskt har använts som en dump-milepæl -och inte minst att det för en gångs skull inte satts likhetstecken mellan bolagets värdering och en förstaplats på Steam’s GTS-lista i (minst) ett par veckors tid.

Det jag försöker säga är att Funcom börjar få väldigt många ben att stå på och är inte längre enbart en slav under enskilda titlars “uforbeholdne suksess” (i brist på svensk översättning :wink: ). Detta är en styrkesignal som jag har väntat på ganska länge om jag ska vara ärlig :muscle:.

När detta är sagt så tror jag också att CU-projektet går upp på sikt. En lite annorlunda prisstrategi, free weekends, PR i rätt kanaler osv tror jag kan betala sig bra!

1 Like

Om Funcom skal opprette holde sitt etter vært ok rykte. Så bør de følge opp de som har kjøpt dette spillet, ikke bare la spillerne/kundene sitte igjen med skjegget i den berømte postkassa. Husker godt hvordan kineserne la inn masse dårlige tilbakemeldinger på CE. Det tar tid å snu en dårlig trend/rykte. Nå når skuta er snudd og går i full fart i riktig retning. For det som er bygget opp rives veldig raskt ned igjen. Da får man ikke bare gi opp om ting ikke går helt som forventet i starten. Ikke alle prosjekter en kan regne med å tjene inn i løpet av noen få mnd… Men at det her vil gå i 0 eller bedre i løpet av første året er jeg rimelig sikker på. Selv om det ikke selger all verden nå i starten. Så har Funcom helt sikkert gjort noen erfaringer på veien under utviklingen av CU, som de vil dra nytte av senere. Og ikke minst hvilke dører det har åpnet for Funcom.

Men jeg tror Rui har den holdningen at de også skal få til CU. Vil tro at de også har ansatte som er interessert i og vise sjefen sin at de kan få til noe, hvertfall de som har ambisjoner. De håper jeg de har mange av. Alt er mulig om du har troa og ønsker å få til noe. Har du derimot ikke troa, så har du tapt! Dette gjelder på alle områder i livet!

Når Funcom fikk til CE, som også ble gravlagt før jul av enkelte her inne. Så får de også til CU, om de vil å ønsker det.

9 Likes

Altså, CU er jo ikke preget av noe særlig tekniske problemer, så hvis de bare fikser det meste av det som finnes av problemer og gjør noen små fikses ellers, så tror jeg Funcom kommer helt ok unna med det.

Jeg tror Rui har den holdningen at de fokuserer på det som er bra og legger bak seg det som ikke fungerer. SWL gjorde det forsåvidt greit, men når de så at de ikke klarte å holde inntektene oppe, så kuttet de utviklerstaben der ganske så kontant og flyttet folk over på coop shooter spillet.

Funcom har nå økonomisk frihet til å prioritere de spillene som vil gi god inntjening på sikt, ikke de som gir inntekter neste kvartal, slik som tidligere.

Har skrevet det før, men jeg mener at når Funcom utsatte MYZ lanseringen nå, så var det ikke fordi spillet ikke kunne bli sluppet i slutten av juni, men fordi de mente at hvis de ventet en måned, så ville spillet være såpass mye bedre at det ga god avkastning. Det samme med Coop shooter som de enten skulle slippe i slutten av 2019 eller starten av 2020. Der falt de ned på 2020, jeg antar det er fordi de ser at det de har fått til nå ser veldig lovende ut og at det er regnsskapssvarende på sikt å investere mer.

Når jeg skriver at jeg ikke tror de satser noe særlig mer på CU, så mener jeg altså ikke at dette er negativt for Funcom, men en beinhard prioritering fra Funcom på de spillene som lykkes, eller ser ut til å lykkes. Det er en opportunity cost å satse på et spill som gjør det middelmådig, og Funcom er ikke interessert i å gå i den fellen. :slight_smile:

7 Likes

Yeeees :raised_hands:

12 Likes

Næmmen, har du sett du…
Er ikke CU død og begravet ennå likevel?

06/06-2019 13:30:16: (FUNCOM) Press release: Conan Unconquered Ultimate Challenge

In today’s press release, publisher Funcom and developer Petroglyph announce how
players now can test their skills against Petroglyph developers and some of the
best “Conan Unconquered” players in the world.

2 Likes