Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Conan Unconquered (Petroglyph/Funcom)

Stemmer nok det du sier, men uenig at det utelukkende er possitivt✌

Det har gått en måned, og nå kan man vel felle en dom over Conan Unconquered så langt. Selvsagt kan ting skje framover, men nesten uansett hva som skjer med spillet så tviler jeg på at det blir kursdrivende for Funcom som selskap.

Det kan noen ganger være greit å sjekke fasit også, og se om gjetninger før lansering har relevans for hva som skjedde angående salg / reviews.

Jeg kutter data søndag 23. juni for å ikke få med rot rundt steam sommersalg. For å få “reviews på en måned” der hvor tidsperioden er for kort (eller kommer inn i steam summer sale) har jeg rett sagt at denne måneden er veldig kort - kun 3 uker :slight_smile:

SteamDB CCU Peak:

• Rage 2: 13 673
  • Plague Tale: 3 821
  • Warhammer: Chaosbane: 4 603
  • Conan Unconquered: 1 001

Du kan da også sammenligne disse spillene opp mot hverandre og se hvor “bra” de gjør det målt mot Rage 2 (som dominerte salget med den fantastiske kvaliteten 54 på steam score tilsier).

Så totalt så blir konklusjonen at … selv om Conan Unconquered på steam har en score som er midt på treet (langt under plague tale, godt over de to andre), så solgte det desidert dårligst og engasjerte færrest folk. Og spill som blir slaktet helt som Rage 2 kan fortsatt selge en del kopier rett og slett pga merkevaren og selskapet.

Jeg gjetter på at Conan Unconquered har solgt kanskje 25 000 - 30 000 eksemplarer så langt etter en måned, og jeg antar at spillets kostnader skrives ned over 6 kvartaler. Det vil si at jeg i praksis antar at spillet vil bidra negativt på Funcoms kvartalstall helt til det er ferdig avskrevet, og deretter ikke ha noen nevneverdig positiv effekt på noen kvartalstall i etterkant.

I mine øyne er det en flopp, akkurat som forventet.

11 Likes

Hvor får du tall fra reviews, er det totalt antall reviews inkl. 3. part og non-english?

Uansett synes jeg du burde ha med titler som Layers of Fear 2 og Draugen, da disse er interessante å sammenligne med. Skjønner ikke helt hvor du har tallene dine fra, har du kun tatt med Steam reviews? I tilfelle gir det et dårlig sammenligningsgrunnlag all den tid CU har solgt mye utenom Steam.

1 Like

Som alltid, jeg sammenligner de beste tallene etter min mening det vil si verifiserte kjøp på steam. Så får andre sammenligne andre tall hvis de vil det. Ja, kun steam kjøp.

Og jeg sammenligner selvsagt med de samme spillene som jeg sammenlignet med før de ble lansert. Ref posten jeg siterer.

Vår definisjon på “mye” er nok helt forskjellig. Men prosentmessig så er det selvsagt stor forskjell på spill. Så må man vektlegge ting som man vil. Hovedpoenget er at Conan Unconquered har solgt svært dårlig, og at man kunne forutse dette helt fint.

1 Like

Hva i allverden . Salg er rot . ???

[quote=“Jcp, post:1715, topic:12302”]
Jeg kutter data søndag 23. juni for å ikke få med rot rundt steam sommersalg. For å få “reviews på en måned” der hvor tidsperioden er for kort (eller kommer inn i steam summer sale) har jeg rett sagt at denne måneden er veldig kort - kun 3 uker :slight_smile:

Samma med MYZ det. Kan konkluderes etter første måned. med dårlig salg.

Se på det nå. Eller det bør kanskje ikke nevnes. Hvor jævli bra det selger nå???

Vi må jo få tak i billige aksjer som vi kan hive i dass etter noen uker.

Det var for å sammenligne 4 spill som ble lansert rundt Conan Unconquered og som jeg brukte for å vurdere markedsinteressen, og noen av dem hadde vært i salg over en måned før sommersalget, andre ikke. For å sammenligne likere data er det greit å hoppe over sommersalget. Formålet er todelt: hvor bra gjør Conan Unconquered det isolert sett, og om dette var noe man kunne til en viss grad forutse. Enten før lansering, eller på lanseringsdag. I mine øyne er svarene dårlig, og ja (CCU og review etter dag 1 var en grei indikator etter lansering hvis man ikke tror på verdien av indikatorer før en lansering).

Ellers er årsaken til denne posten nå ikke at jeg skal kjøpe, men at enkelte ikke ønsket å konkludere rett etter lansering. Nå har det gått en måned, så da bør man kunne konkludere. Jeg har uansett vondt for å tro at litt fokus på Conan Unconquered nå i helgen er kursdrivende, markedet bør ha absorbert den fundamentale hendelsen nå.

Jeg skal forøvrig - selvsagt - ikke kjøpe Funcom neste uke, med mindre noe helt fundamentalt endrer seg (ny storeier laster opp, annonsering av nytt spill er det eneste jeg kommer på som muligheter). Men dette er ett investorforum, ikke en støttegruppe, og det må være lov å diskutere de negative og positive sidene ved fundamentale hendelser, spesielt når det er opprettet en egen tråd for hendelsen.

10 Likes

At det er støtteforum. Absolutt ikke. Det er vel mer en et Trader forum.

Som investor som jeg kan si at jeg er. Har jeg aldri hatt noen store håp om CCU.

Spillet i mine øyne har gitt Funcom med høy sannsynlighet en Dune IP. Som de kan lage spill av. Ikke et . Men tre.

Du kan produsere rimelig mange CCU for den dealen.

Se og hvordan Funcom jobber med et spill som lanseres. De ser Ann tilbakemeldingene fra spillere . De kom nettopp ut med en patch som nesten ingen trodde ville komme for CCU. Gi spillet litt sjanse når det gjelder salg tenker jeg.

Kurs før Dune nyhet var øvre 15. Kurs burde vært på 30 Nå. MINST !!!

CCU i seg selv vil vel helt sikkert ikke være noe spesielt kursdrivende i deg selv.

Funcom med sin vekst når det gjelder omsetning/produksjon og fremtidig pipeline burde være kursdrivende. Og vi skraper Bunnen. Ikke gi den mannen billige aksjer for dere som er i tvil.

Vel de er allerede billige :crazy_face:

Ja, det kan man si … hvis man fullstendig ignorerer fundamentale forhold. Det er jo en interessant strategi for en investor. Du satser med andre ord på at avtalen er verdt så mye at før man vet noe som helst om prosjektene det jobbes med så skal selskapet øke 1 milliard i verdi fordi de har rett til å bruke merkevaren?

Minst 30 faktisk. Og ikke om ett par år, men sånn umiddelbart. Fordi … hype, liksom?

2 Likes

Hva med et oppkjøp lissom :stuck_out_tongue:??

Så du er investert i Funcom ikke pga hva selskapet presterer men fordi du tror noen kjøper selskapet pga denne avtalen?

Bare at vi har MYZ . Tilsier at vi er kraftig underpriset. ITs a NON brainer. De vil selge Mye i fremtiden.

Its a dam good base.:slight_smile:

1 Like

Jeg. Er hovedsakelig investert i Funcom. Ikke bare basert på Dune.

Men pga av den kvaliteten Funcom har på sine spill. AO/AOC og TSW.

Men de traff aldri helt massene. CE gjorde, men Fun kan lage bedre spill en CE. De hadde tydeligvis hastverk.
Men de traff massen. Neste blir massene.:stuck_out_tongue:

Jeg vet at Funcom med stor sannsynlighet kommer til å blåse hatten av markedet og Prima baissere når de kommer nå med sine egne produserte spill.

Til og med i Pre Production. :muscle::muscle::muscle:

1 Like

Varför jämför du med spel som har betydligt större budget?

I övrigt håller jag med om att CU i dagsläget inte kommer bidra med något väsentligt. Vill se features som story campaign men de tror jag inte FC vill lägga pengar på.

Alla spel Funcom släpper kommer inte bli en succé, bara att inse :slight_smile: . Ju fler spel som släpps dock kommer bidra till högre intäkter över tid

Størrelsen i budsjett på spillene har vel lite å si da JCP sin sammenligning går på indikatorer for å beregne salg og interesse, og ikke økonomien i prosjektet?

3 Likes

14 reviews igår är bra!

1 Like

Kjære deg det er salg. Og da blir det bare Rot

Jcp - Tror du skal være rimelig glad for at alle ikke tenker som deg og har en ren triggerstrategi, fint for deg personlig men ikke noe mer enn det. Investor? Tja… Tror heller vi kaller det triggerspekulant som nok er mer korrekt.

Kan jo tenke deg hvordan børsen hadde sett ut om alle drev på med dette i alle aksjer, med eiere som ikke tilfører en eneste ting. Børsnoterte selskaper er nok avhengig av litt mer solid eierskap enn som så for å overleve på sikt. :sweat_smile:

Første tilbakemelding fra Testlive viser hvorfor det er viktig at patch testes ut.

Hadde de kjørt beta testing 1 mnd før så hadde de kunne luket ut mye av dette. Håper de lærer til neste gang

1 Like

Dette er jo testlive… som er public beta test :wink: