Ja, men hadde de kjørt beta 1 mnd før release kunne spillet fått et bedre utgangspunkt. Greit nok at spillet blir bedre etterhvert, men jeg tror mye av skaden allerede er gjort på release dagen. Spesielt når man konkurrerer med they are billions som nylig release’a campaign mode så faller man fort bak. Vet ikke hvorfor Fun ikke kjørte beta ala MYZ? Kanskje strategien på billigere spill er å ikke gjøre det? Hva er i såfall det evt negative med å kjøre beta pre release?
Fordi de ble lansert omtrent samtidig, og det er greit å sammenligne hvordan spillere oppfører seg “nå” opp mot framtidige lanseringer (konkurranse i markedet) i stedet for å kun sammenligne med andre Funcomspill.
Det vil si før lansering at jeg målte hvordan spillene gjorde det på forhåndssalg på steam, hvordan de lå på steam wish list, hvordan de gjorde det på community, og hvordan de gjorde det målt opp mot hverandre på google trends.
Dette gir meg da en indikasjon på hvordan spillene vil selge i forhold til hverandre, og når Funcom lanserte sitt spill så var flere av de andre allerede ute. Med andre ord så kunne jeg se at “denne forhåndsinteressen noen uker før resulterte i dette resultatet.”
Så etter lansering så har jeg bare sammenlignet med de samme spillene for å se om det traff noenlunde. Og det traff noenlunde. En ting er at Conan Unconquered har gjort det dårlig, men faktisk bedre enn trenden tilsa (men review score er også høyere enn for de spillene som gjorde det relativt dårligere). En annen ting er at CCU trenden nok bør brukes til å nedjustere antall solgte eksemplarer per review når man har en tydelig “gi review på steam knapp” ved spillets oppstart (så tydelig spikes i reviews når den ble lagt inn). Og andre ting man kan legge merke til er at forskjellen i interesse på google trends var høyere enn forskjellen i salget etter lansering.
Det mest interessante for min del i dette tilfellet var hvilket salg som er nødvendig for å gjøre lansering av ett spill til en positiv triggerhendelse som tilsier at man bør laste opp i aksjer. Det vil jo være forskjellig fra spill til spill, men for min del så antok jeg at ett salg første måned på 100 000 eksemplarer (omtrent som MYZ kun til PC er da antagelsen) ville være kursdrivende oppover, og at ett salg vesentlig under 50 000 eksemplarer første måned ville være kursdrivende nedover. De tallene endres jo fra spill til spill, og har både med antatt budsjett og forventninger å gjøre.
Conan Chop Chop er da ett spill som jeg tror nesten kun kan overraske positivt for min del, så der er nedsiden veldig begrenset tror jeg. Men samme øvelse blir interessant å gjøre ca 1 måned før lansering av moons of madness (og selvsagt coop shooter).
Jeg mistenker at de ikke ønsket å kjøre en omfattende beta fordi de ikke trodde at det ville generere positiv oppmerksomhet i markedet (i motsetning til MYZ).
Det ville også tatt ekstra utviklingstid, og krevd ekstra ressurser.
Etter at det kompå 33% salg har det hatt et par gjesteopptredner på GTS topp 1000 med 820. plass som beste. Rimelig triste greier egentlig.
Testlive synes jeg er et godt system da det gir verdifull testing av patcher/funksjonalitet før det rulles ut til “massene” (som jo er ganske fraværende her da). Så at Funcom har et system på plass for dette er en styrke synes jeg.
Hvorfor er ikke cu på petroglyphs sine sider?
http://www.petroglyphgames.com/games
Tenker at det er vanlig praksis innen publishing eller at de har hoppet av skuta og ser fremover😅 spillet utvikles videre av ett lite team hos funcom?
Ser det ut som de har oppdatert den siden det siste året?
Nei, men det burde de gjort.
Många ändringar på gång.
Nytt scoring system och nu kan du spara dina battles.
NEW ADDITION: Co-Op Multiplayer Save/Load
Players can now save their progress in longer co-op battles and resume again at a later time.
Save file is stored on the host player’s system.
Host can resume a co-op match with anyone, not just the original player they were paired with.
Flott at Funcom jobber videre med spillet! Det har bra potensiale og de har nå fikset mye av det som har blitt klaget på. Selv om endringene ikke er blitt patchet i spillet, er de 17 Steam-anmeldelsene som har kommet den siste uken 100 % positive!
Kommentarene under patchene er også nesten utelukkende positive.
CU brukes nok som en slags blueprint for Dune RTS tipper jeg.
Håper virkelig de har større ambisjoner og budsjett for Dune RTS. Uansett veldig god erfaring å ta med seg videre
Hvis de skal lage en Dune RTS, så håper jeg de lager det som Dune 2, med en stor campagn og story. Det må mye mer til for å slå an enn det de gjorde med CU. Og så må de lære av de feilene de gjorde med CU, ikke gjøre det for vanskelig, ha en god tutorial, bedre grafikk, bedre AI+++
rewamp av scoring system och co-op multiplayer save/load och massa annat.
Bedre animasjoner og advance/delay knapper for waves også
Sikker på at alle 25 som spiller det nå setter stor pris på dette
Tror ikke det spiller så stor rolle hva de gjør med CU. Tror ikke det blir noen ny vår for CU dessverre. Forsåvidt greit at de polerer med lite innsats for å ikke erte på seg de som har kjøpt spillets vrede men innsatsen bør være minimum.
Bare hiv ut CU på en free weekend med rabatt…Et par hundre spillere som skriker høyt høres ikke.
Husk at man skal ikke selge skinnet før bjørnen er skutt. CU er et bra spill med stort potensiale, og Funcom har gjort alt rett og sørget for at Petroglyph for en gangs skyld har oppdatert et av spillene sine. Spillet har også på 83% positive de siste 30 dager.
De kan plukke med seg gode erfaringer om det skal lages et liknende spill for Dune.
Det blir nok mange føringer fra Rui ift. Dune, så det er jeg ikke bekymret for. Han er hardcore Dune-fan så det ordner seg, det blir kvalitet.
Det er det heller ingen som vet. Hvorfor lage konkurrent til eget spill såpass nylansert. CU blir cash positivt etter hvert og Funcom gjør helt rett i å oppdatere og forbedre spillet. 2 slike spill i sjangeren bare. Liker man TAB kjøper man CU før eller senere.