Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

CoVid-19: Sårbare selskaper. Et hjertesukk.

Nå er det jo veldig trendy å gå ut i avisene og klage på at tilskudd og ordninger ikke er gode nok. Jeg synes det begynner å bli vel mye klaging. Er det virkelig samfunnets oppgave å redde selskaper som ikke tåler 2-3 ukers produksjonsstans? Rett nok var dette en svart svane, og ingen kunne forutse at i mars 2020 så skulle et virus slå ut hele verden, men er det ikke lengre ansett som økonomisk godt håndverk å ha en buffer slik at organisasjonen tåler å ligge brakk noen uker uten at det betyr kroken på døra?

[med påtatt Arendalsdialekt] Kjør debatt!

Edit: Her er det forskjell på å barbere seg og kappe av hele hodet. Jeg skjønner jo selvsagt at de fleste selskaper sliter etter 2-3 måneders inaktivitet.

2 Likes

Når myndighetene tvinger bedrifter til å stenge ned, har de et moralsk og økonomisk ansvar overfor disse bedriftene.

Er mitt syn på ting. Hvordan det løses i praksis er kinkig, og mange vil gå konk uansett.

3 Likes

Det er ikke noe annet og si at dette er en total tragedie.Men når det er sagt så syntes jeg synd på de som ser livsverket sitt går oppløsning.Men konkursryttere og de som bruker penger som fulle sjøfolk kan bør ikke få tillskudd.De er de som har levd nøktere og tatt ut bærekraftig utbytte som bør få hjelp til og klare seg over krisen.

6 Likes

På en måte enig, men samtidig blir det ikke mye pensjon igjen om man skal sponse alle bedriftene som trenger det i 18 måneder til vi får en vaksine. Det vil koste ekstremt mange milliarder.

3 Likes

Ja, jeg tenker rent prinsippielt.

Virkeligheten er så meget, meget vanskeligere…

1 Like

En annen ting er jo om det nå ville være rett å selektivt gi tilskudd til “snille” bransjer, som f.eks. fornybar og miljø, mens bransjer som har et politisk vanskeligere image måtte klare seg selv?

1 Like

Tja her må vel staten «kjøpe når det er billig» og gjøre det som er lurt for landet på sikt. Men enkelte selskaper fortjener ikke velvillighet her nå. Man bør kunne forvente en viss risikokontroll

1 Like

Synes han hadde noen gode poeng, men jeg kommer da til å støtte de lokale butikkene, kaféene og spisestedene selv om jeg også handler på nett? Synes ikke det er enten eller.

1 Like

Ser poenget dersom butikken lager varene i Norge, men dersom butikkene handler fra utlandet som mange gjør ? :stuck_out_tongue: Nei legger heller pengene i kafen/restauranten /puben

1 Like

Kul graf, lett å kjenne seg igjen i. Er på siste steg :joy:

1 Like

Jeg var innom en lokal urmaker(kjøpte en winder for å støtte de) i sist uke og vi snakket litt om situasjonen vi er i. Han sa han hadde snakket med en kamerat som hadde sagt at han vurderte å kjøpe en klokke til sommeren. Svaret hans var da at hvis du vurderer å kjøpe klokke så kjøp nå. Det er nå vi trenger støtte.

Jeg tenker det er et godt råd. Har man penger og har tenkt å kjøpe noe så kjøp nå og ikke om 2 måneder. Sannsynligvis får man også en pris som er OK.

4 Likes

Her i Sogn og Fjordane ser vi ganske brei oppslutting for å støtte opp om lokale bedrifter. Dette trur eg vi dreg med oss vidare i stor grad etter at coronatida er over. Dei som overlever vil komme styrka ut.

5 Likes