Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Covid-19 Småprat

Ble det ikke nevnt at vaksineringen kunne gå raskere uten Astrazeneza da?

Dette er noe jeg absolutt ikke har funnet opp. : )

Er det noe jeg har lært fra å være biotek-investor så er det at ting vanligvis tar lenger tid enn man tror. :slight_smile: La oss håpe FFI fortsetter å ta feil i sine analyser og at vi kan åpne opp for mer normalt liv til sommeren. Det kommer til å tvinge seg fram stadig mer misnøye etterhvert som flere blir vaksinerte.

1 Like

Er det flere enn meg som irriterer seg over bruken av ordet “kohort”? Etter at dette begrepet kom frem i lyset under pandemien, har folk stort sett glemt at vi har ord som f.eks. “gruppe” og “avdeling”. Men så høres jo “kohort” litt mer avansert ut da…
Jeg blir i alle fall irritert over at “alle” nå bruker det ordet. Kanskje det er et symptom på at jeg begynner å bli sliten av hele greia…?

7 Likes

Det er også en ny måte å bruke ordet på:

Kohort i epidemiologien

I epidemiologien brukes ordet om en gruppe med et felles kjennetegn, for eksempel alder. Her gjennomføres kohortstudier, der kohorter følges over tid for å finne ut hvem som utvikler sykdom.

I praktisk smittevern har ordet også fått en noe annen betydning, der det blir brukt om isolerte grupper pasienter med samme smittsomme sykdom.

I forbindelse med koronavirus-pandemien ble begrepet kohort tatt i bruk om små, faste grupper med 5–20 personer som særlig barnehagebarn og skoleelever ble delt inn i. Ordet ble videre brukt på arbeidsplasser og i sosiale og familiære sammenhenger om faste små grupper mennesker som omgås tettere, men holder avstand fra andre for slik å begrense eventuell smitte.

3 Likes

Joda, FHI vil nok fremdeles ta feil fremover og for all del; det er kompliserte avveininger politikerne må ta. Samtidig er det tiltak de har hatt lang tid på å fikse som enda ikke er gjort, og tiltak og restriksjoner som treffer helt feil. Syns Arne Hjeltnes beskrev det godt i artikkelen i dag

Det handler vel om å benytte ett ord som man kan “legge bort” når man anser seg som ferdig med pandemien. Hadde vært synd å assosiere ordene gruppe eller avdeling etter endt pandemi om de ordene ble benyttet i Covid-sammenheng. - så forstår prinsippet.

For å gi mat til mange her inne; pre covid var dette forståelsen av ordet “kohort” : " En kohort er en gruppe personer som er delt inn fra et felles kjennetegn for forsknings- eller analyseformål."

1 Like
1 Like

Onsdag passerte Brasil den dystre grensen på 300 000 coronadødsfall. I flere delstater rapporteres det nå om sprengte sykehus og mangel på respiratorer. Landets overleger sier de skulle åpnet opp lenge før.

“Hadde vi holdt samfunnet åpent hele veien og ikke forsøkt å advare folk, ville antakelig dette viruset mutert til en ufarlig versjon og dette ville aldri skjedd”, sier Gonzalo de Higuin de Braseiro.

“Det vi venter på nå, er at det skal mutere seg like ufarlig som en influensa, slik eksperter hevder vil skje nå som det har løpt løpsk.”

1 Like

18:22Johannes Theodor Fjeld

[

Drammen sykehus: Alarm om unge innlagte:

](Nyhetsstudio - Drammen sykehus: Alarm om unge innlagte)

Det legges inn mange flere pasienter uten underliggende sykdom, advarer Drammen sykehus. En overlege mener vi nå må snakke om «covid-20».

• Vi har å gjøre med et helt annet virus enn det forrige. Dette burde egentlig kalles covid-20, sier seksjonsoverlege Jørn Einar Rasmussen, som leder akuttmottaket ved Drammen sykehus, til Drammens Tidende.

Han frykter at påskeferien vil ende med enda høyere smittetall. Den nye virusvarianten har endret spillereglene, mener han.

• Vi har sett folk i alderen 30 til 40 år som nå legges inn. Denne gruppen hadde vi ikke til innleggelse tidligere. Dette er folk som absolutt var friske før, og det er ikke noen grunn til å føle seg trygg i det hele tatt. Jeg mener ikke nå å skremme, men jeg mener folk nå må passe på hverandre, sier Rasmussen.
2 Likes

Det er nok mange gode grunner til at det nå er flere innlagt i yngre aldre, feks er det langt større spredning enn det var tidligere. Det var nok ikke så mange smittede i fjor. Samtidig tror jeg også det er slik at innvandrere som nå i mye større grad blir smittet har generelt dårligere helse enn de som ble smittet i fjor. Dvs skiturister o.l … spreke sunne 40-50 åringer.
Dødsrate er uansett svært lav fremdeles, samt grad av alvorlighet. Så mange som har blitt smittet i lang tid, og så er det fremdeles svært få på respirator?? Greit vi har nesten like mange innlagt som på toppen i fjor, men hvor syke er de? Langt færre på intensiv og enda mindre andel av de på intensiv er nå på respirator.
At Norge har elendig kapasitet betyr ikke at det faktisk er voldsomt mange som er skikkelig syke.
Har ikke mye troen på de nye versjonene er så mye verre, det blir nedgang i dødelighet og smittsomhet der samme som vi så med Covid i starten og alle andre nye sykdommer. Vi fanger opp de verste casene, de med symptomer først, dermed blåses tallene opp.
Har mer tro på mer smittsomt enn dødelig.

1 Like
2 Likes

Skal ikke mye til når noen kommer hjem med covid fra Pakistan. Både unge og voksne treffes med venner eller i religiøse/kulturelle sammenhenger og smitten sprer seg raskt. Segregering gjør det også vanskeligere å smitte like mange uten innvandrerbakgrunn.
Blant etniske nordmenn er det vanskeligere å smitte siden vi ikke har like mange som kommer inn med smitten, de som reiser bor nok oftere faktisk adskilt. Dvs karantene på egnet sted… det har tvilsomt alle fra Pakistan gjort. Norge har slacket når det gjelder å passe på at man faktisk har egnet sted. Nå håper jeg det blir strengere.
Smitten kommer jo hovedsakelig utenfra, inntil nå når det begynner bli mer spredt. Derfor er nok østeuropeere o.l også overrepresentert, de også tar med seg og smitter hverandre.

2 Likes

Jeg spør følgende om påsken og tiden etterpå.

Smitten kommer til å gå ned og antall innlagte kommer til å gå ned, jevnt og trutt. Kanskje med et lite hopp nå og da.

Stikk motsatt av modellene til helsemyndighetene.

Dette kommer man selvfølgelig til å si skyldes de strenge tiltakene, og dermed vil man fortsette med strenge tiltak.

3 Likes
3 Likes

Alternative forslag?

Alternativet til å ha strenge tiltak som kveler samfunnet er vel å ikke ha det?

4 Likes
1 Like

du har jo selvfølgelig rett i at skylden i smittenedgang vil knyttes mot de strenge tiltakene. (ja de er strenge. Enkeltmennesker er fornuftige, mens FOLK er ubrukelige :slight_smile: )

synes ikke tiltakene på noen som helst måte kveler samfunnet, men så er jeg trønder. hva mener du egentlig?

kapitalisering av servering av alkohol strupes, barn av ubrukelige foreldre sliter, bunnlinjen til opportunistene i reiselivet?

Hva er egentlig problemet. Er helsa til folk for dårlig stelt, og har vi å gjøre med ett virus som immunforsvaret til ett fåtall har erfaring å hanskes med.

Jeg tror ikke folk utenfor Oslo har noen anelse om hvor ille det står til her.

Immunforsvaret til de aller, aller fleste klarer helt fint å hanskes med dette viruset. Jeg snakker av erfaring.

3 Likes