Lurer på om de kjører samme opplegget for dem som kommer hjem fra Pakistan og Somalia…
Men covid-19 har de strengeste smittevernstiltak av noen pandemi gjennom historien i det minste
Fra Dagbladet
13:06Brage Lie Jor
[
Ni dødsfall etter AstraZeneca-vaksine i Tyskland:
](Nyhetsstudio - Ni dødsfall etter AstraZeneca-vaksine i Tyskland)
Et tysk institutt har funnet 31 tilfeller av blodpropp hos personer som har fått AstraZenecas vaksine, ifølge Der Spiegel.
Ni av pasientene døde. I så godt som alle sakene – 29 av 31 – er det kvinner i alderen 20 til 63 år som er rammet, skriver Der Spiegel. De to siste pasientene er menn.
(©NTB)
Men tenk på alle 89åringene de har reddet
Hvorfor strammer man bare mer og mer til desto flere som blir vaksinert, jo færre smittetilfeller det er og jo færre dødsfall det er?
Anyone?
Sverige kan dette med stats:
Hva tror du selv årsaken er? (Spørsmålet er stilt oppriktig)
Kan være greit å lese gjennom denne historien før man takker ja eller nei til J&J-vaksinen som visstnok snart blir tilgjengelig i Norge
Får håpe vi er kommet lengre i dag med kontroller/sikkerhet osv enn den gang
Godt spørsmål. Det er sikkert mange mulige svar her. Mange vil sikkert hevde at det skyldes de muterte virusvariantene som angivelig er så og så mye mer smittsomme og dødelige.
Jeg klarer imidlertid ikke helt å legge fra meg tanken på at hysteriet nå på tampen av coronaepidimien kan ha sammenheng med de interessene som ønsker at flest mulig skal ta vaksinen. Holder man frykten opp nå på innspurten, vil jo det trolig føre til at flere vaksinerer seg. Dersom alt bare hadde dabbet av nå og fokuset ble stadig mindre tror jeg langt færre ville sett behov for å ta vaksinen.
NB. Før folk dømmer meg til å være konspirasjonsteoretiker (som jeg har inntrykk av ofte skjer over en lav sko nå til dags), les “sammenheng”. Jeg tror ikke dette alene er årsaken. Verden pleier å være mer kompleks enn man antar.
Fra VG
23:20 i gårOline Birgitte Nave
RB: OPP MOT 30 PERSONER HAR STUKKET FRA KARANTENEHOTELL I ULLENSAKER
De siste dagene har mellom 20 og 30 personer ulovlig forlatt karantenehotellene i Ullensaker, melder Romerikes Blad.
– Vi har ingen analyse av hvem de er, men litt av utfordringen vår har vært at veldig mange av de som har kommet til våre hoteller ikke ønsker å være der. De er ikke enig i karantenehotell-ordningen. Noen velger derfor å forlate hotellet før karantenetiden er ute, sier kommunaldirektør i Ullensaker kommune, Gunnhild Grimstad-Kirkeby, til avisen.
Kommunaldirektøren forteller til RB at de ikke har mulighet til å stoppe eller hindre personer fra å forlate hotellene.
– Det er ikke noe tvangsregelverk, slik at vi ikke kan holde de tilbake, men vi anmelder alle som forlater hotellene til politiet. Det eneste vi kan gjøre er å informere om konsekvensene av å bryte karantenen, sier hun.
Til NTB opplyste Øst politidistrikt mandag at de ikke vil stanse personer som forlater karantenehotellene før tiden.
– Vi pågriper ikke folk for å forlate hotellene, men nøyer oss med anmeldelse, sa operasjonsleder Terje Skaftnes.
Ifølge bøtedirektivet skal boten for karantenebrudd ligge på rundt 20.000 kroner, skriver NTB.
Ikkje kun voksne i Norge som får problemer med Covid.
"
Minst ni koronasmittede personer under 19 år har fått intensivbehandling på norske sykehus, skriver Bergens Tidende.
Rundt en firedel av alle intensivinnlagte i aldersgruppen 0–20 år har hatt underliggende sykdommer. Det er langt færre enn blant det totale antallet intensivinnlagte.
Det er ofte litt andre grunner til at barn med korona havner på intensiven. Mange av dem som har blitt innlagt, har hatt mild covid-19-sykdom, men noen uker senere fått en kraftig immunreaksjon. Da har de blitt overvåket og behandlet med immundempende på intensiven, sier overlege Reidar Kvåle
"
"
– Alt i alt ser vi en beskyttelseseffekt på rundt 10 prosent, men ser man på visse undergrupper, er beskyttelsen så stor som 40 prosent, sier lege og forsker Peter Bergman ved Karolinska Institutet til TV 4.
"
40% !! Vaksine blir godkjent ved ca 50%. Når skal myndighetene gå ut og anbefale D vitaminer???
Billig og trygt !!!
Jeg tror årsåken først og fremst er politisk styrt. Flertallet av folk støtter alle tiltak 100 % og vil helst ha mer. Da leverer politikerne på det.
Og så blir det en selvforsterkende effekt når nå smittetallene synker på grunn av at våren kommer og sesongen er over.
I stedet for å koble sammen sol + varme med synkende smittetall, så kobler man sammen de strenge tiltakene med synkende smittetall. Det betyr at de strenge tiltakene har virket, og da må man selvsagt ha ENDA strengere tiltak for det vil virke ENNÅ bedre.
Ser ikke bort fra at vi kommer til å se dette i Norge også. Smitteutviklingen går stikk i strid med FHI sine modeller (hvordan kunne jeg forstå dette bedre enn FHI?) fordi sesongen er på hell - dette kommer de til å si skyldes de strenge tiltakene.
Min forståelse og er at helsetjenestene allerede i dag er mer eller mindre fulle og at vi i dag ikke har noe valg. Så kan man diskutere om det kunne vært større lokal differensiering.
Jeg tror ikke det er tilfellet, og det er heldigvis ikke et problem i Norge så langt at folk ikke vil vaksineres.
Da er det naturlig å spørre: Hvorfor tror DU at man ønsker at flest mulig skal vaksinere seg?
Jeg tror de fleste som ønsker at “flest mulig skal vaksinere seg” sier det av gode intensjoner og for at det vil hjelpe å få den såkalte flokkimmuniteten osv. Og vaksinene har jo i stort vist seg å være effektive.
Mens noen snakker om at 60% av befolkningen bør vaksinere seg snakker andre om 90-100%. Jeg tror det finnes interessegrupper som har veldig lyst på at det blir tilnærmet 100% selv om kanskje f.eks 40% ville vært helt nok.
Årsakene til dette? Tja, tjene penger er jo en mulighet, vaksinene gir jo penger i kassen til de som selger dem? Innføre vaksinepass kanskje? Få gjennomslag for digital ID? osv osv. Det er mange muligheter. Jeg har ikke svaret.
Det er også litt bekymringsfullt synes jeg med en person som f.eks Bill Gates som sitter på alle sidene av bordet.
Han står bak www.id2020.org, han er en av de største giverne til WHO og har samtidig stor innflytelse gjennom eierskap o.l. på flere av vaksineselskapene. Sier ikke at fyren har skjulte motiver, men potensielt kan han ha det. Uten checks and balances vet man ikke.
I Norge har vi tredeling av makten ved den lovgivende makt, utøvende makt og dømmende makt nettopp, som en kontrollmekanisme, og ikke nødvendigvis fordi vi har beviser for at noen ville misbrukt makten.