Fant det👌
Og hva forventer du når de eldste er i ferd med å vaksineres og smitten er 4 ganger høyere?
Smitten 4 ganger høyere enn hva?
Det er jo bare tull.
Tok rapporten fra uke 1 som er til og med 10.januar og siste rapport.
Registrerte smittede har gått fra 55438 til 93150 i perioden som er en økning på 68%. Så vet man at mørketallene nok er desidert start i starten av pandemien slik at den reelle økningen er en del lavere.
Innleggelser har i perioden økt med litt over 78%. Den største økningen finner man i aldersgruppen 30-39 med 99,4% og den minste økningen som forventet blant de vaksinerte i aldersgruppen 80-89 med 54%.
I gruppen 30-39 så er antallet registrerte smittede økt med 67,5% i perioden. Som jo da sannsynligvis er lavere på grunn av manglende testing i starten av perioden.
Så man ser at andelen som blir syke i forhold til registrert smitte er langt høyere nå. Trolig rundt en dobling.
De andre grupperingene som har økt mest i innleggelser i denne perioden er gruppen 20-29 med 94,5% og 40-49 med 86%.
Vi har dessverre laget et miljø der det er de mer dødelige og smittsomme virustypene / mutasjonene som overlever og sprer seg videre. Spørsmålet er om dette kunne vært unngått om man hadde fulgt The Great Barrington Declaration og latt de mindre farlige mutasjonene spre seg fritt blant den yngre befolkningen.
Hvordan var situasjonen i Brasil da det som refereres til som den Brasilianske mutasjonene da den oppstod og til dels tok over der?
Den er nesten 4 ganger høyere en smitten som var registrert på topp ifjor.
Jeg er enig i at mest sannsynlig var mye skjult smitte den gang. Det som er det ironiske her, er at på den tida i fjor når dette ble diskutert, ble dette argumentet om mye skjult smitte ignorert fra dem som var for de mest ekstreme tiltakene. Man synset med dødeligheter på opp mot 5%…
Vi har nå fått en artikkel fra NRK der dem slår fast at man har hatt lite skjult smitte. Basert på blodprøver hvor man kikker etter antistoffer.
– Dette betyr at norske myndigheters strategi har fungert veldig godt. Også de som har sporet smitten, har gjort en god jobb. Det finnes nesten ikke mørketall. Man har klart å fange opp nesten alle som har hatt covid-19 i Norge, supplerer Sandanger.
Både jeg og du tror det har vært store mørketall. FHI sier det motsatte
Når du henviser til prosenter så kan det være greit å se på tallene bak dem før man går i full krisemodus.
Du viser f.eks til 20-29 som har økt med 94%.
94% i forhold til hva? 1-2 eller 20stk?
Ser man på tallene fra januar hadde man på det meste 6stk innlagte på en uke.
Samtidig hadde man bare 1 uke hvor man hadde over 1000stk registrerte smittede.
Nå har man 3 uker på rad godt over 1000stk registrerte smittede, og maks antall innlagte i en uke er 18stk.
Ser man på 30-39 som du sier er den med størst økning prosentvis er det ganske likt.
I uke 3 ble det innlagt 12 stk. Nå var det innlagt 21stk på det høyeste på en uke. Samtidig som man har en markant høyere smitte en i Januar.
Man må jo se på tallene i forhold til hverandre.
Samme med måten du henviser til % økning i registrerte tilfeller. Du nevner 68% økning i smittede, men 78% økning i innleggelser. I forhold til hva?
På 3-4 mnd har man da registert 37000 smittede, mot 55000 som man hadde i hele fjor. Med andre ord. Man har allerede hatt nesten 70% av antall smittede på 3 mnd i forhold til hva man hadde registrert i hele fjor.
En annen ting man må huske på er at smitten er flyttet nedover i aldersgruppene. Dem som ble alvorlig syke tidligere som allerede lå på sykehjem/aldershjem ble ikke lagt inn på sykehus. De fikk pleie der dem allerede lå. Så disse var ikke på statistikkene for innlagte på sykehus tidligere, og heller ikke på statistikkene nå. Korriger meg hvis jeg tar feil her.
Det blir litt som dem som tror % lønnsøkning er en rettferdig måte å kjøre lønnsforhandlinger.
3% lønnsøkning er ganske så forkjellig for en som har 300 000 i lønn mot en som har 3 000 000 i lønn. Den ene får 9000kr mens den andre får 90000kr. Og avviket vil bare øke i det uendelige.
Tjohei hvor det går. Håper helsepersonellet har nektet å vaksinere seg så vi får frigjort disse akuttpostene fort. Alle ønsker vel å dø av sakte kvelning…
Nå som smittetallene faller som en stein i tråd med at sesongen er over, så vil også antall innleggelser falle som en stein etterhvert.
Det vil forundre meg mye om dette ikke er toppen.
Håper det. Hadde vært hyggelig å kunne gå en forholdsvis normal sommer i møte. Også kunne vi gitt beng i å åpne grensene til høsten så er vi der
Normal sommer blir det nok ikke. Folk er altfor glad i tiltakene.
I så fall blir vel det spikeren i kista for mange små bedrifter som er avhengig av turisme rundt omkring i landet
Vis er jo slik jeg ser det ut til å være helt enige om at den første toppen ikke gir noe relevant sammenligningsgrunnlag da registrert smitte ikke viser den reelle situasjonen. Så ser ikke helt hvorfor du henviser til det.
Nå var det en relativt kort periode det var store mørketall. Man stengte jo raskt ned så ser ikke helt at den undersøkelsen spenner bein under noen konklusjon om at det var store mørketall i starten. Den viser vel i større grad at det kun var i starten det var store mørketall. Slike undersøkelser har jo noen svakheter også så resultatet må jo tas med en liten klype salt.
Det står jo i innlegget mitt at utgangspunktet mitt er siste ukerapport som da går frem til 28. mars og ukerapporten for uke 1 som går frem til 10. januar. Alle prosenter er jo da selvsagt i forhold til disse to datoene.
VG-oversikten og FHI er utgangspunktet.
Når det gjelder referansen til 20-29 så skulle den ha vært 0-29 og økningen var fra 109 til 212. Var først etter uke 1 man begynte å dele opp aldersgruppene 0-29 i 10-års intervaller.
Hvordan foreslår du egentlig at man skal se om sykelighet i de forskjellige aldersgruppene øker eller ikke om man ikke skal sammenligne tall og se på %-vise endringer? Er jo forholdstallene som er viktige. Er jo det som faktisk viser om sykeligheten øker eller ikke.
Kan for eksempel se på oversikten på VG. Men velge i forhold til 100k innbygger.
Du vil da få et tall som tar høyde for antall syke per 100k innbygger i det spesifikke aldersegmentet, samtidig som man gjør det samme med registrerte smittet.
Blir litt som når man ser på feilfrekvens på nye biler. Ikke overaskende hvis de mest populære bilene er på topp hvis man bare ser på rene tall. Justerer man for antall solgte biler får man plutselig et helt annet bilde.
I mine øyne vil det bli den mest riktige måten å se på både smitte og innlagte.
Ser man på tabellen på VG da, kan man se den nedre halvdel av aldersegmentet på antall smittede per 100k innbygger er er markant høyere i forhold til dem over. Men ser man antall innlagt ligger den øvre aldergruppen langt høyere i antall innlagte per 100k innbygger.
Nå er det vanskelig å få dette helt 100% synkronisert i forhold til smitte vs innleggelse. Men man kan da få et forholdstall på hvor mangen antall smittet per 100k er det i et spesifikkt aldersegmentet i forhold til innleggelser per 100k.
Men et annet problem er antall. Desto lavere tall man har, desto større utslag vil en person ha på statistikken. Og man kan få store % utslag. Det blir litt som hvis man hadde vist barn under 19 på innleggelser. Der er det så få innleggelser at det blir ikke tatt med pga. personvernhensyn. Men har man en økning fra 1 til 4 innlegglser. Så snakker man om 300% økning. Økningen hadde vært skyhøy på prosentvisning. Men i realiteten er antall innlagte såpass lav at det blir ikke tatt med i statistikken.
Fra NRK:
Ny virusvariant funnen i Danmark
I Danmark er det oppdaga to tilfelle av ein ny koronavirusvariant som er mindre følsam for antistoffar.
Det opplyser helseminister Magnus Heunicke.
Varianten er i utgangspunktet lik den britiske varianten, B117, men den har òg mutasjonen E484K, som finst i den sørafrikanske varianten og den brasilianske varianten.
Mutasjonen gjer at desse muterte virusa er mindre følsame for antistoffar.
At det var lavt var eg klar over men ikkje at det var så ekstremt lavt.
Hvert år smittes rundt 500 000 personer med influensa i Norge.
Så langt denne sesongen har det vært påvist totalt 13 smittetilfeller.
Nå blir spørsmålet hvorfor vi ikke skal fortsette med disse tiltakene i det uendelige.
Hvorfor ska vi godta at hundrevis av mennesker dør av influensa hvert år, nå vi kan stenge ned samfunnet og redde mange liv?
Må du ikkje gi folk ideer her!
Dette høres ut som et potensielt farlig eksperiment. Hvilke følger kan dette få for immuniteten mm. i befolkningen ved neste influensasesong? Vil vi se farlige mutasjoner der og nå som ikke influensaen sprer seg som vanlig? Ikke vet jeg:)