Kanskje fordi vi, i motsetning til mange andre land, har en stat som fortjener en stor grad av tillit? Det er vel i utgangspunktet ikke noe negativt at det er et godt forhold mellom folk og statsmyndigheter i et land?
Det er ingenting negativt med et godt forhold mellom folk og stat. Men det er heller ikke nødvendigvis noe positivt. Du finner mange eksempler i historien hvor et utmerket tillitsforhold mellom stat og folk har ført til katastrofale utfall, på samme måte som du kan finne positive eksempler.
Problemet oppstår når den velfortjente eller ufortjente tilliten får en slags religionsfunksjon, eller der folket blir naive i sin tro på staten, ref. at nettopp “naive” står i spørsmålet.
Man kan også bli naiv i sin mistro til staten, ved å sluke alt som setter staten i et mistenkelig lys.
Jeg ser på forholdet mellom myndigheter og folk i Norge som et stort demokratisk pluss. Det betyr samtidig ikke at jeg ikke innser at det finnes brudne kar også her.
Absolutt. Jeg tror for øvrig at det er en stor korrelasjon mellom hvor mye en har lest samfunnshistorie (la oss si fra år 1000 til i dag) og hvor kritisk man er til statlige tiltak som går langt inn i privatlivet, på bekostning av grunnlov og grunnleggende friheter. Historien gir oss utallige eksempler på misbruk av makt. Jeg tror mange har et altfor naivt forhold til sannsynligheten for at det vil skje igjen.
Går litt på hvor naive nordmenn er på generelt basis.
Nordmenn er “blåøyd” når det kommer til å møte verden på utsiden av den lille boblen her hjemme.
Tror du skal lete lenge og godt for å finne et milliard konsern som operer på internasjonalt nivå, uten å finne noe å sette fingen på.
Har selv erfart når jeg har vært i utlandet for et av norges største selskap, hvor vi påpekte at måten ting ble gjort på hadde aldri blitt akseptert hjemme i Norge. Det var også stikk i strid med konsernets offisielle retningslinjer. Beskjeden tilbake fra den lokale ledelsen?? “Dette er ikke Norge, du er her frivelig, du kan reise hjem når du vil”…
Og Nrk. meldte nå at det er 165 000 døde av korona i India.
Dette høres jo mye ut, store tall er store tall.
Men det er 1,3 milliarder innbyggere i India.
Sammenliknet med døde i Norge, i et vanlig influensaår (900 døde), ville det være naturlig at det døde 250 000 influensa/virus/covid i India.( Iforhold til i Norge 20017/18, 1400 døde av influensa, burde det dødd 400 000 I India. )
Det fattig og tettbefolkede India er jo ikke mulig å stenge ned, som nedstengte Norge, med sine nå 600 døde av årets influensa/Covid.
Opplyses det om at antall døde i Norge og India har en sammenfallende redusering av antall døde, nedstengt eller ikke?
Altså sammenfallende redusering av dødstall!
Nei, da fokuserer Nrk/myndighetene altså på antall smittede.
Det jeg synes er fascinerende er hvor kort hukommelse folk flest har.
Det er derfor jeg liker å dra opp ting som er blitt sagt tidligere av f.eks. FHI.
Hadde media gjort jobben sin så hadde de sørget for at diverse helsetopper hadde mistet all troverdighet for lengst basert på sine tidligere utsagn. Men for hver uke så er det akkurat som om man begynner helt på blanke ark, og alt som tidligere er sagt ikke gjelder lenger.
En annen ting er hvor enkelt det er å gjennomskue media sin agenda. Når det faktisk var dødsfall (som jo er stoppet opp for lengst) så fokuserte media på det.
Når det er økende smittetall så fokuserer media på det (uten å sammenligne med antall tester). Når dette synker blir det stille.
Når det er økende sykehusinnleggelser så fokuserer media på det. Når dette synker så blir det stille.
Hvis begge deler synker så finner man et annet land og lager en skremselsreportasje derfra (HELSEVESENET I LAND XXX ER I FARE FOR Å KOLLAPSE).
Alt handler om å holde frykten i live.
Ja, enten det, eller det at det første man ser er det som gjelder evig, uansett hvor mye kunnskap man tilegner seg etterhvert.
Folk falt om å døde som fluer, var scenarioet fra Kina.
Som han her, januar ifjor.
Eller han her husker jeg godt.
Jeg var på som få ifjor jeg, handlet inn og klargjorde for isolering.
Ahh, så ung jeg var den gang. Så naiv
Disse åpenbart falske videoene var del av det som sannsynligvis var en meget godt koordinert propagandakampanje.
No shit. Poenget mitt var at det er fortsatt mange (de fleste?) som henger igjen på det stadiet mentalt.
Dette er ganske drøyt ja. Dette i seg selv er vel et ganske entydig bevis på at media har spredt informasjon som ikke står i samsvar med faren til viruset.
Med tanke på alle med tinnfoliehatt, så er det nok tryggest sånn.
Den skjønte jeg ikke. På hvilken måte er det tryggest at media overdriver farene og sprer frykt i befolkningen?
Usedvanlig godt innlegg!
“- Dødeligheten økte under pandemiens andre bølge. Vi har ikke helt klart å finne årsaken til denne beklagelige utviklingen, sa Thomas Lindén fra Socialstyrelsen på pressekonferansen. Han sa at hypotesen er den høye belastning på sykehusvesenet påvirker kvaliteten.”
En annen tendens som er litt skremmende er hvordan media finner de mest marginale konspirasjonsteoriene og sammenligner all kritikk med dette.
Type: “Jeg synes det er virker som en del av myndighetenes tiltak er svakt begrunnet” blir til “Å JASSÅ DU TROR VEL AT 5G ER INSTALLERT AV ROMVESENER SOM VIL OVERTA JORDEN OGSÅ DU”.
Nå var det ikke de disse fjerne konspirasjonsteoriene jeg fokuserte på da.
Den polariseringen går vel begge veier.
Type: “Jasså du mener tiltakene er fornuftige. Hjernevasket av media, tenker ikke selv og vil godta absolutt alt du altså.”