Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Covid-19 Småprat

2 Likes

Det er jo ganske latterlig at det nå er tiltak i Viken pga utbrudd i Oslo, Bærum, Drammen og kommunene mot svenskegrensen i sør. Tenker de som driver butikk osv i de mindre kommunene er skikkelig imponert :stuck_out_tongue:

Jeg synes det hadde vært mer naturlig å sette strenge begrensninger på antall personer i en butikk (utfra størrelse osv) og latt det være med det.

5 Likes

Har vaksinepass et reelt formål? I følge helsemyndighetene skal alle over 18 år få tilbud om vaksine i løpet av sommeren, og vi vil vi oppnå flokkimmunitet. Da vil det ikke være nødvendig å identifisere hvem som er vaksinert og ikke.

3 Likes

Her er et lite tankekors i forhold til alle de som klager over mangel på frihet og menneskeretter i Norge:

1 Like

Merkelig rapport, land som har jobbet med portforbud som feks NZ på 7. plass og Danmark med vaksinepass på 1. plass er ikke det jeg forbinder med rettssikkerhet

3 Likes

Jeg er i utgangspunktet mot vaksinepass, men alternativet må jo være større grad av andre tiltak. Kan forestille meg at sutringa fra vaksinerte som må holde ut like lenge som oss andre blir rimelig uutholdelig.

Det går fint for nå har vi tydeligvis en versjon som gir beng i om du er vaksinert :neutral_face:

Kompis av meg fikk nettopp tlf fra kona i polen. Hadde fått politiet på besøk pga covid… bare heilt random gestapo kontroll…

Wtf…

3 Likes

Har dette i Norge også

3 Likes

Har at politiet kontrollerer at påleggene etterfølges? Er det egentlig helt horribelt?
Man har kontroller for om bilister har førerkort også.
Ikke noe av det truer rettsikkerheten slik jeg ser det.

2 Likes

Ifølge Aavitsland i FHI må vi regne med at vaksinasjon er litt mindre beskyttende hos de «eldre og skrøpelige».

Vi må altså leve med en liten risiko. Nesten alle landets 40.000 sykehjemsbeboere er vaksinert, så risikoen her er altså veldig lav, svarer han.

2 Likes

Et par store svakheter:

1. Denne er basert på undersøkelser gjort i 2019, altså før regjeringer over hele verden innførte totalitære smitteverns-diktatur.

2. Den andre svakheten er at den i stor grad baserer seg på hva befolkningen selv tror om sin rettssikkerhet. Ingen bombe at den mest myndighetstro befolkningen i verden har stor tro på sin egen rettssikkerhet.

4 Likes

Når politiet kommer hjem til deg på den måten, eller på din fritids/arbeidsplass, uprovosert.

En var uheldig å bare fikk et virus og nå MÅ EN OVERVÅKES OG BEHANDLES SOM NOEN SOM HAR BEGÅTT ET STRAFFBART FORHOLD.

Men du ser ikkje problemet med det?

Du sammenligner trafikk kontroll med smittevern. Ehh… det du sier her er synonymt med å straffe alle passasjerene i samme slengen. Og sjåføren selv om det var et åpenlagt uhell uten lovbrudd.

Nei du må i avhør hos politiet fordi vi vil bare spørre deg litt om hvor fort du kjører. 2 timers avhør… bare fordi du har lappen… vi må forresten snakke med barna dine også…

Kjenner at å betale over halve lønna mi for å få det sånn er jævlig uaktuelt.

Edit: det værste er kanskje at barna våre som opplever det vil se dette som mer normalt siden.

3 Likes

Nå handlet politiet på vegene av et tips. Og ja jeg mener de skal ha lov til å sjekke det ut da ja.

Hvis sjåføren ikke har gyldig førerkort så forventer jeg at han ikke får kjøre videre og at det går ut over passasjerene ja. Men at de skal straffes er det da slettes ikke det samme som.

En kontroll er ikke å behandle noen som om man har begått noe straffbart.
Mye av det andre du skrev blir bare total overdrivelse og dumt.

Det er vanskelig å la være når du jibb jabber alvorlige rettigheter og friheter som folk før oss har ofret livet sitt for.

Nå ble også deltakere spurt om personlige helseopplysninger i plenum. Det er vel ikke helt bra?

Han forteller at han forsøkte å si at politiet kunne ta med seg medlemmene inn på et eget rom, og heller snakke med dem én og én, men da var politibetjentene allerede i gang med utspørringen i lokalet

1 Like

Behovet for intensivsenger er antatt å øke betydelig i takt med en økende andel eldre (5). At vi i tillegg er nødt til å ha en langt bedre beredskap for intensivplasser, visste man allerede etter svineinfluensaen i 2009, men likevel var intensivkapasiteten ti år senere på samme nivå (1). Siden koronapandemien startet for ett år siden har ikke antall intensivplasser økt – men blitt ytterligere redusert (7).

Det er jo ikke rart det oppstår bekymringer med kapasiteten. Når ikke regjeringen gjør jobben sin, så lar de i praksis restauranteiere og unge arbeidsledige ta regningen.

2 Likes

Nei det var noe forbedringspotensiale ja.

FHI den 24. mars:

FHI i dag:

Slik går no dagan.

10 Likes