Hvordan ser du for deg at coronatiltak skulle blitt innført uten politikere?
Jeg gjør ikke det. Hvis du puster litt med magen og roer deg ned så du kan tenke klart igjen så er jeg sikker på at du greier å finne ut hvilken del av påstanden jeg mener er feil.
Har ikke noe problem med at folk etter en vurdering ender på et annet standpunkt. Men er jo greit at man gjør en vurdering i stedet for å defaulte til samme svar uansett nytteverdi. Føler noen gjør det.
– Vi er etter snart 13 måneder med pandemi ikke kjent med at det har forekommet smittespredning i norske butikker og varehus. Varehandelen er svært gode på smittevern, sier Andersen og legger til:
– Den smittevernmessige effekten av stengte butikker er svært, svært liten samtidig som de samfunnsmessige konsekvensene i form av mange permitterte ansatte og bedrifter som får svekket sin økonomiske ryggrad, er svært store.
Virke-direktøren forteller at det har vært noen smittede butikkansatte, men at smitten i disse tilfellene har blitt sporet til hjemmet.
Det som er så rart er at det legges ikke skjul på det engang, men likevel nekter folk å innse det.
Hvis man gjengir det som kommer fra WEF/EU/FN etc. så kaller folk deg en konspirasjonsteoretiker. Offentlig og fullt tilgjengelig informasjon som ligger helt åpent!
Tiltakene er visstnok til for at man skal beskytte de eldre som har stor risiko for å dø av sykdommen og for å hindre overbelastning av helsevesenet. Dersom alle som ønsker vaksine tar det vil begge disse overnevnte grunnene falle bort og vi kan droppe vaksinepass (indirekte vaksinetvang), og andre tiltak. Men man finner jo stadig på nye grunner til at man skal gå lenger og lenger i å begrense individets frihet og selvbestemmelsesrett.
Har du ikke hørt om de forferdelige ettervirkningene som rammer unge?
Klart man ikke kan åpne opp samfunnet selv om ingen dør og ingen ligger på sykehus! Ettervirkninger! Noen kan få ettervirkninger!
Røyking og alkohol har fryktelig skadevirkning på helsen så tenker vi kanskje burde forby dette samtidig?
Egentlig rart at det er tillatt fremdeles.
Vi er vel egentlig ved sakens kjerne her ja.
Hovedårsaken til at det virker helt ute av proporsjoner er vel at vi har hatt meget effektive tiltak her i Norge. Jeg tror konklusjonen når dette er over blir at Norge i store trekk valgte en fornuftig linje.
Hele covidsirkuset kan oppsummeres slik;
«Folk må gjerne dø, men ikke av covid19-sykdom»
Hvem skulle trodd at man fant ukjente bivirkninger mindre en 6 måneder etter man ruller ut en vaksine som er utviklet på under 1 år…
Spent å se om det dukker opp andre på litt lengre sikt.
Jeg reagerer litt på ordlyden i disse artiklene.
Når man snakker om mutasjoner så holder det liksom ikke bare å si brasiliansk versjon, utgave, type, eller lignende. Man skal liksom kline til med MUTANTVIRUS!! Alle virus i omløp nå er mutasjoner av det opprinnelige.
Journalistene skulle fått støt hver gang de følte for å skrive “klickbait” overskrifter…
Når flesteparten er vaksinert kommer det til å bli få som protesterer mot innføring av vaksinepass.
- Først tok de…
Så tok de…
Når til slutt vi ble tatt, var det for få igjen til å protestere…*
Investor Galtung-Døsvig
Se fra ca. 02:20
Strategivalget i starten var nok mye basert på frykt da man så horrible tall fra Kina og delvis Italia vil jeg tro. I kombinasjon med manglende testkapasitet og veldig lite kunnskap om behandling ble det nok en litt panikkartet start.
Jeg var også overrasket over at man valgte slå ned taktikken tidlig. Med manglende testkapasitet og derav veldig vanskelig å kontrollere smittespredningen/beskytte de sårbare var det nok et ganske greit valg. Tror nok en del av valgene i starten ikke var optimale men så var det jo mye usikkerhet også så kanskje ikke så rart.
Taktikkvalget for store deler av verden har jo vært en gambling på at vaksineutviklingen ville gå i rekordfart. Men det viste det seg jo heldigvis at den faktisk gjorde. mRNA vaksinene var vel i praksis utviklet allerede 3 uker etter de fikk tilgang på informasjon om viruset. Virker jo som en fantastisk ny teknologi egentlig.
Der jeg mener Norge har vært flinke er på å få på plass en grei smittetestingskapasitet og et veldig bra smittesporingsopplegg. Så har man så fort man ser at man har fått for mye villsmitte raskt innført tiltak og dermed gjenopprettet kontroll på smitten. Slik har man i stor grad unngått de uheldigste tiltakene som mange land har måttet ty til siden de har havnet på etterskudd og smitten har fått komme for mye ut av kontroll.
Takket være dette har man også greid å begrense trykket på sykehusene som dermed har kunnet operere langt nærmere normalen enn i veldig mange andre land. Og det er egentlig i denne fasen jeg mener Norge har vært flinke.
Hadde vaksineutviklingen gått tregere hadde man nok kunnet stilt langt flere spørsmål ved taktikken. Uten noen vaksine i sikte hadde nok noe i nærheten av den svenske taktikken vært bedre. Men nå er jo vaksineringen en realitet så den gamblingen viste seg riktig.
Personlig er eg meir irritert over at vi som bur i “smittefrie” småkommunar må forholde oss til til enkelte latterlige nasjonale tiltak, når dei aller fleste kommunane i landet klarar fint å spore/isolere smitte.
Livet som enkel bygdetulling <3