Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Covid-19 Småprat

Du ser virkelig ingen betenkeligheter med det? Da vil jeg anbefale å begynne her:

3 Likes

Midlertidige ordninger som gir myndighetene mer makt/kontroll og som de avskaffer frivillig?

Joda, helt sikkert.

8 Likes

Fra Dagbladet
15:56

[

EMA: Mulig kobling mellom AstraZeneca og bivirkninger:

](Nyhetsstudio - EMA: Mulig kobling mellom AstraZeneca og bivirkninger)

Det europeiske legemiddelbyrået EMA skriver i en pressemelding at de mener det er en mulig sammenheng mellom AstraZeneca-vaksinen og det sjeldne sykdomsbildet enkelte har fått etter vaksinering: Lavt antall blodplater, blodpropp og blødninger.

• EMAs bivirningskomite, PRAC, har i dag konkludert med at disse sjeldne tilfellene med blodpropper og lavt antall blodplater bør listes som veldig sjeldne bivirkninger av Vaxzevria (tidligere kjet som AstraZeneca), skriver EMA.

EMA mener fortsatt at fordelene overgår ulempene.

Fra NRK

Stanser bruk av AstraZeneca på unge

PUBLISERT KLOKKEN16:51 IKORONAVAKSINE

Storbritannia stanser AstraZeneca-vaksinering av personer under 30 år. Denne gruppa vil inntil videre bli tilbudt andre koronavaksiner mens en mulig blodpropp-forbindelse granskes, opplyser det britiske legemiddeltilsynet. Stansen kommer etter at det europeiske legemiddelbyrået (EMA) i dag sa at tilfellene med blodpropp og lave blodplater bør listes som en mulig sjelden bivirkning av AstraZeneca-vaksinen.

Jeg setter nytteverdien langt høyere enn overdreven frykt for mulig fremtidig misbruk.
Og så har jeg faktisk tro på at det går an å innføre midlertidige løsninger. Når ordningen går over fra å være nyttig til å være unødvendig vil det populære være å avskaffe den.

1 Like

Du synes sikkert jeg er i overkant mistroisk og skeptisk. Men jeg må si du virker historieløs, og på grensen til naiv. Vil anbefale deg å lese denne fra Omdal:

Den som tenker at det ikke kan være så farlig med litt ekstra overvåking eller litt portforbud nå som selv fruktbygdene i Hardanger jager muterte virus, husker antakelig ikke hvordan det var å reise før 11. september 2001. 20 år senere får vi fremdeles ikke ta med oss en flaske Farris eller en boks sardiner gjennom sikkerhetskontrollen. Vi går frivillig inn i glassbur og strekker armene i været mens vi lar oss skanne ned til minste kroppsåpning på jakt etter Nokas vet hva.

Les gjerne resten av artikkelen også.

5 Likes

Så du mener vi skal tillate store flasker med ukjent materiale på fly? og kniver med inntil 10 cm lange blader?

Du skjønner at Allright har et ekstremt spenningsbehov i hverdagen sin nå. Etter å ha nektet vaksine og brukt all ledig tid på å slikke dørhåndtak og brukte sprøytespisser ønsker han nå å ha flylotto. Kommer jeg helskinnet frem til grandca denne gangen også?

2 Likes

Akkurat hvilke ting man skal få lov å ta med på flyet eller ikke skal jeg ikke synse så mye om. Poenget er at reguleringer knyttet til “sikkerhet” som blir innført som følge av et eller annet sjokk, har en tendens til å bli værende.

Vil anbefale deg å lese hele artikkelen, der dukker det også opp flere eksempler.

Edit: Vil også anbefale deg å lese mer om “sikkerhetisering” som er kjernen i argumentet til Omdahl.

1 Like

Ja, tenk tilbake på da man kunne ta med seg en flaske brus eller vann gjennom sikkerhetskontrollen.

Det var helt ville tilstander. Syke greier.

Akkurat slik som du argumenterer nå kommer folk til å argumentere om vaksinepassene om et par år.

«Jasså du vil at folk bare skal gå rundt og smitte hverandre med dødelige sykdommer du?»

Nøyaktig slik blir det.

11 Likes

Veldig enkelt å spå. Folk argumenterer jo slik allerede.

6 Likes

Kaster bare ballen tilbake med like fattig unyttig pjatt

1 Like

Å medbringe flasker over en viss størrelse eller gjenstander egnet til å kapre fly kan etter min forståelse ikke sammenlignes med situasjonen vi har i dag.

Man kan ikke vaksinere seg mot flykapring.

Forstår likevel at mange ikke liker at andre tar valg på vegne av seg selv. Fair enough.

Men man må snart vaksinere seg for å kunne kapre et fly :laughing:

Alt er en kost nytte vurdering. For meg er nytten høyere enn kostnaden. Det er selvsagt forskjellig syn på dette og det er greit.
Men hvis man alltid skal si nei til ting fordi det muligens kan misbrukes en gang i fremtiden så vil man potensielt gå glipp av mange gode løsninger som man på annet vis får svi for ikke å innføre.

1 Like

Ser ut til å få en vanskelig jobb foran meg dersom jeg ønsker coronapass uten å ta vaksinen :joy:

2 Likes

Du som er så glade i disse politikerne våre, hva mener du om at de slipper unna corona-bøter som Ola Nordmann må betale, og at Erna inviterer familie og venner i bursdagsfest og sier hun ikke kjenner til corona-tiltakene?

3 Likes

Du som er så livredd politikerne våre, jeg mener alle skal behandles likt når det gjelder brudd på disse reglene. Hvis man skal forskjellsbehandle de så bør det vel være i skjerpende retning synes jeg.

Kan du ikke bare spørre som folk i stedet for å innlede spørsmålet med så unødvendig og dum setning?

2 Likes

Snart slutt på masker? Neppe…
Snart slutt på overvåking? Neppe…
Snart slutt på misbruk av makta? Neppe…
Kan Biden si slik, så kan jeg: Jeg skulle likt å ta med Schwab bak gymsalen på skolen og gitt han bank.

Jeg er spent på 21 april. Håper verden endres fra da.

2 Likes

Jeg skal innrømme innledningen til spørsmålet var påvirket av min frustrasjon til hva vi er vitne til, men så ville vi ikke hatt noen restriksjoner uten disse politikerne. Jeg befinner meg nok i totalt motsatt hjørne av deg hva gjelder politikk og er totalt imot en stat på den størrelsen vi har. Er du for coronatiltak så er man også for politikere og all den maktmisbruk det medbringer. Man kan ikke velge politikere og velge bort det man ikke liker med dem for å si det slik.

Feil.

2 Likes