Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Covid-19 Småprat

Etter måneder med diskusjon postes fortsatt de samme type artikler med de samme type åpenbare feilaktige påstander. Tenker de aller fleste er litt over stadiet med å prøve å få til en konstruktiv diskusjon…

4 Likes

Har du noen eksempel?

Det er vel snarere at du har bestemt deg allerede for hva som er rett i ditt hode, og nekter å ta til deg ny informasjon. Min teori, mulig jeg tar feil.

2 Likes

Javel, ja. Da ville det nok kostet deg svært lite å gi et eksempel og lagt fram et argument på hvorfor det er åpenbart feilaktig. Ellers fremstår innlegget ditt svært useriøst.

2 Likes

To kjappe eksempler:

• Munnbind fungerer ikke og gjør vondt værre
  • Corona er ikke værre enn en vanlig sesong influensa.
3 Likes

Feil og feil… wtf

1 Like

Tja. Det er meget omdiskutert hvor effektivt munnbind er. Er du imot å diskutere det?

Kanskje du bør lese hva FHI skrev 9. April 2021 om det? Eller tar de bare åpenbart feil?

Noen har noen ganger sammenlignet det med sterk influensa. Du må gjerne henvise til sist noen sa at corona ikke er verre enn vanlig sesonginfluensa. Mitt inntrykk er at det er sjeldent påstått.

Innlegget ditt fremstår meget useriøst gitt at du ikke begrunner den krasse kritikken din bedre.

4 Likes

Vet ikke hvem som har påstått at covid ikke er verre enn en sesonginfluensa men jeg kan ikke huske å ha sett noe slikt i løpet av de par månedene jeg har vært her ihvertfall.

Munnbind-fetisjen som har kommet over samfunnet er det dog absolutt grunn til å stille spørsmålstegn ved.

2 Likes

Et perfekt eksempel på hvor alle som var skeptisk ble stemplet som “idioter” er vel rundt vaksinene.

Når disse ble rullet ut ble det postet memes på med budskapet:

What do we want?
Vaccines!!
They are here!
To soon!!

Og det ble postet opp og ned om hvor idioter alle som var skeptiske til vaksinene var. Og at dette var trygge vaksiner må skjønne. Dette var sjekket grundig…

Hva skjer nå?

Aztra sin er tatt ut av bruk i Danmark. På hold i flere land. Johnson sin er foreløpig stanset utrulling i påvente av konklusjonen fra funnene I USA…

Og dette er under 6 mnd etter vaksinene har entret markedet. Vi vet fremdeles ikke langtidsvirkningene på noen av disse.

Når argumentene da blir : “Å jasså, du er skeptisk til Covid vaksinene, du er vel en antivaxxer og da!!!” blir det for dumt.

At noen står først i køen og vil være forsøkskaniner så synes jeg det er kjempegreier. Da trenger ikke jeg å stresse angående bivirkninger, om og hvis det blir min tur :man_shrugging:

10 Likes

Kjapt søk viser at sjefsfornekteren startet allerede 15 januar

3 Likes

Pablo sa det flere ganger i fjor vår. Og den svenske overdødlighets statestikken og var vel lik for 2015 som 2020 0.92? … men eg støtter ikkje nødvendigvis det 100, siden hygiene tiltakene er relative.

Du måtte tilbake 3 mnd, altså. Hvorfor bringe opp en bisetning skrevet for 3 mnd siden? Har dere virkelig ikke noe bedre å argumenter å legge frem? Kritikken deres faller på sin egen urimelighet.

5 Likes

Hva folk sa for 1 år siden er vel litt utdatert.

Dette har jadda gjentatt i det uendelige. Som sagt tok et kjapt søk bare for å poengtere ovenfor Kitron at det har vært sagt jevnt og trutt hele veien

2 Likes

Hysj @Hakon , nå går du etter folk igjen :roll_eyes:

Ja veldig, men han sa det.

Å han gasset på og folka her ble rimelig oppglødd, men meningen hans var viktig. Husker eg sa det til han også… ikkje at han nødvendigvis har rett, men at det er viktig for debatten, og spesielt da, når det lå døde folk henslengt i gatene over hele verden :sweat_smile: jævlig spesiell situasjon dette… han hadde mye rett og…

Kan sies at eg tror ikkje kovid er oppspinn. Men hvordan politikere rir den bølga her for å nå høyere makt er jo helt ekkelt og ekstremt overdrevet.

Håper kidsa mine får en fin frihet i livet å ikkje bare blir til sau…

5 Likes
3 Likes

Jeg synes ihvertfall at nivået på debatten her inne er stort sett høy, i motsetning til de fleste andre steder.

Det deles mye artikler og linker som jeg ellers ikke ville fått med meg, og de fleste kan argumentere godt for sine synspunkt.

3 Likes

Bare sånn for å kommentere på dette (uten å påstå at dette er noe du hevder) så var det en del som ropte høyt om dette uten å ta hensyn til at man ikke hadde endelige tall for 2020. 0,92 tallet var vel basert på 95k døde mens det endelige tallet ble på over 98k døde.

1 Like

Takk :grinning_face_with_smiling_eyes:

Fra VG
14:37Martha Holmes

SVERIGES VAKSINESKORDINATOR: NORGE FÅR CA 550.000 EKSTRA PFIZER-DOSER I ANDRE KVARTAL

Pfizer fremskynder leveransen av 50 millioner vaksinedoser til EU i kvartal to. Det bekrefter Sveriges vaksinekoordinator Richard Bergström til VG - som skriver i en SMS at det innebærer omtrent 550.000 ekstra doser til Norge

3 Likes

Enda mer godbiter her…

Konklusjon:

Dataene antyder at både medisinske og ikke-medisinske ansiktsmasker er ineffektive for å blokkere overføring mellom mennesker til mennesker av viral og smittsom sykdom som SARS-CoV-2 og COVID-19, og taler mot bruk av ansiktsmasker. Bruk av ansiktsmasker har vist seg å ha betydelige ugunstige fysiologiske og psykologiske effekter.

Men denne fagfellevurderte artikkelen er vel det @cagey2 vil betegne som en type artikkel som inneholder “åpenbare feilaktige påstander over stadiet til å ha en konstruktiv diskusjon rundt”?

4 Likes