Høyere smittetrykk går helt fint om vi har sykehuskapasiteten til å takle det. Det har jo vært hele poenget med tiltakene også, unngå overbelastet helsevesen.
Fordi det er dugnad.
Ikke vær en egoist.
Vil du drepe de eldre?
Oslo viderefører tiltakene helt til influensasesongen er over. Gjett hva de kommer til å begrunne den 100 % forutsigbare nedgangen i smittetallene med i ettertid?
Her bør du lese hva Tvedt sier om Høie sitt svar:
Bent Høie svarte på min kronikk: «Skal vi øke kapasiteten i helsetjenesten og la smitten spre seg? Nei, det lar seg ikke gjøre.» Svaret er talende på flere måter.
Han skrev at regjeringen hadde gjort mye for å øke kapasiteten (som altså viste seg ikke å stemme). Men mer oppsiktsvekkende var det at han skrev at regjeringen ikke ville gjøre noe: «Å hindre at mennesker blir syke, er mer bærekraftig enn å la dem bli syke og bruke store ressurser på å bygge opp kapasitet til å behandle dem. Ikke minst når vi vet at kapasiteten aldri vil bli stor nok.»
Høie slo altså fast at «det lar seg ikke gjøre» å øke kapasiteten i helsevesenet i Norge, som om landet plutselig var blitt et idealtilfelle av et overbefolket, fattig utviklingsland. Slik gjorde han det ekstra tydelig hvor forskjellig regjeringens nye strategi var fra tidligere tenkning om pandemihåndtering.
Ja dette er helt feil. Det er ikke det Høie skriver at ikke lar seg gjøre.
Jeg tror ikke det. Jeg tror at høyere smittetrykk vil fort føre til at man mister kontrollen på smittespredningen og hvis man da ikke innfører enda strengere tiltak så vil antallet bli for høyt selv med økt kapasitet. Jeg tror man er tjent med å heller legge grensen for tiltak på et smittetrykk/utvikling som gjør at man heller ikke tøyer dagens kapasitet.
Altså, et av hovedargumentene i lang tid for strenge koronatiltak har jo vært bekymringer til at helsevesenet kollapser.
Jo større kapasitet helsevesenet har jo større smitte kan et samfunn håndtere.
Benekter du den enkle lignelsen?
Dilemmaet nå er: skal man nekte å ta 2 vaksiner som kan ta livet av ekstremt få eller utsette vaksinering og ta livet av mange? Eller skal vi bare skylde på pfizer som ikke ønsker å dele oppskriften med andre produsenter fortid de vil tjene mest og tross alt har copyright?
Hvis disse vaksinene er så utrolig viktige for menneskeheten, hvorfor tvinger man ikke bare Pfizer til å dele oppskriften?
Polio-vaksinen kunne f.eks. hvem som helst produsere.
Nei du, dette er bare follow the money.
Nei jeg benekter bare forenklede ligninger som ikke tar inn over seg eksponentiell vekst når ting kommer ut av kontroll.
Dette stemmer dårlig med mye av det som har blitt påstått i denne tråden:
I usa var det dobling i selvmord blant afro-amerikanere, men nedgang blant hvite blant annet.
Kan vel tyde på at tiltakene går hardest utover de som allerede har det vanskeligst i samfunnet.
Afro-amerikanere er vel også den gruppen med de høyeste dødstall fra Covid-19…
Jeg tror nok dette er noe man må se på litt lengre sikt enn som så…
Det er ikke slik at folk bare hopper utfor en bygning på dagen fordi samfunnet stenger (selv om enkelte har fremstilt det slik). Det er et resultat av måneder og år med depresjon. Så vi kan heller snakkes om et år.
Man ser jo allerede at fødselstall har begynt å synke dramatisk.
Kommer med jevne mellomrom innom her for å få meg en god latter. Men blir like ofte bare nedtrykt av å se så mange ensporede og korka idioter… unntaksvis er det noen gode diskusjoner.
PS: Når saken din blir frontet av charter-svein ville jeg tatt et steg tilbake og revurdert mitt ståsted.
Du bidrar ikke akkurat til noe positivt med slike innlegg.
Neivel? Da har jeg nok fått feil inntrykk av alle innleggene deres…
Hvilken “sak” er det som blir frontet av Charter-Svein?
Jeg kan også finne en random livets harde skole-idiot som ønsker å stenge ned samfunnet for alltid og påstå at din sak blir frontet av ham.
Er det slik det fungerer?
Ja, det har du nok. Men det er ikke første gang.