Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Covid-19 Småprat

Fra VG

19:06Henrik Røyne

SØR-AFRIKA SETTER VAKSINERINGEN MED JOHNSON & JOHNSON PÅ PAUSE

Det sier landets helseminister Zweli Lawrence Mkhize, ifølge nyhetsbyrået Reuters.

Han opplyser samtidig at landet har sikret seg ytterligere 10 millioner doser av Pfizer-vaksinen.

Ifølge Mkhize er det ikke oppdaget noen tilfeller av sjelden blodpropp hos personer som er vaksinert med Johnson & Johnson-vaksinen i Sør-Afrika.

Gjennom det internasjonale COVAX-samarbeidet, skal Sør-Afrika få ni millioner doser av Johnson & Johnson-vaksinen.

Siden midten av februar er i underkant av 290.000 helsearbeidere vaksinert med Johnson & Johnson-vaksinen i landet, som del av en pågående studie med vaksinen. 1. april ble vaksinen godkjent for bruk.

I februar valgte myndighetene i Sør-Afrika også å stanse vaksineringen med AstraZeneca. Dette var før mistankene om blodpropp i forbindelse med vaksinen hadde begynt å dukke opp, og på dette tidspunktet begrunnet helseministeren stansingen med at vaksinen ikke var effektiv mot den Sør-Afrikanske virusvarianten.[quote=“holmes, post:1, topic:25660, full:true”]
Nytt år, og ny tråd for seriøs diskusjon om Covid-19
[/quote]

Å ha som målsetting å vaksinere omtrent hele verdens befolkning med en eksperimentell vaksine utviklet på rekordtid tror jeg trygt vi kan kalle tidenes største helseeksperiment.

Helt uavhengig av hvilket syn du ellers måtte ha.

5 Likes

Jeg er veldig glad for at jeg tok feil og du har rett.

Men hvorfor ble det slik?

Hvorfor slipper en opp tiltak over hele landet på fredag, med unntak av Oslo og Viken?

“En slik dobbeltstat, med en lukket krets av byråkrater og politikere i førersetet, var det få som forestilte seg var en realistisk mulighet for Norge. Nå må de av oss som ikke trodde på det, erkjenne at vi tok feil.”

5 Likes
7 Likes

Når våre nye statsledere Guldvog og Nakstad ikke baserer seg på råd og anbefalinger fra FHI, hvem er det da de baserer seg på instrukser fra?

4 Likes

J&J blir nok tatt i bruk igjen etter at CDC går ut med en anbefaling på behandling der man mistenker komplikasjoner ved vaksinering. Dette er bare en bump in the road, ikke en avsporing.

Ok om det er det, så kommer sommeren nå ! : )

Fra NRK

Tyskland endrer vaksinepraksis

PUBLISERT KLOKKEN01:52 IKORONAVIRUSET

Tyske helsemyndigheter har bestemt at personer under 60 år, som har fått sin første dose av AstraZeneca-vaksinen, vil få en annen vaksine som sin andre dose. Grunnen er faren for alvorlige bivirkninger. Personer under 60 år, vil få den andre dosen med enten BioNTech-Pfizer, eller Moderna-vaksinen.

2 Likes

Min utheving

Det kanskje mest inngripende tiltaket under hele pandemien var å stenge barnehager og skoler i inntil to måneder i fjor vår.

Utdanningsdirektør Hege Nilssen sa til Aftenposten tirsdag at de ikke ville stengt skolene med den kunnskapen de sitter med i dag.

Statsminister Erna Solberg har tidligere sagt det samme, mens Bjørn Guldvog har innrømmet at de kunne åpnet før.

Folkehelseinstituttet mente det var usikkert om stengte skoler og barnehager ville ha noen effekt, men støttet beslutningen.

Det var helt forståelig at de stengte ned, det var kommet mer smitte enn ventet og de visste ikke hvordan dette ville gå. Men at de holdt skolene stengt fra 12. mars til 27. april? Jeg tenkte de kanskje kom til å holde stengt et par uker i utgangspunktet…

1 Like

Hvis man deler opp i fasene før, starten og resten så vil jeg vel trekke frem følgende ting som ikke har vært bra nok:

Før: Smitteberedskap. Burde hatt større lagre og må se på det å ha egen produksjon. Pandemier rammer sjelden bare lokalt :thinking:

Starten: For lang varighet på de mest inngripende tiltakene.

Resten: Svak håndtering av importsmitte. Burde nok ha innført strengere testregime og karanteneregime tidligere.
Kan vel legge til at styrkingen av psykisk helsetilbud burde vært satset mer på.

Ellers er det veldig bra at det kommer en diskusjon rundt dette.

5 Likes

Med tanke på hvor fuckings dyrt det er å kjøre shutdowns, så kunne de godt ha jobbet med å øke akuttkapasiteten også. Der har det jo faktisk skjedd absolutt ingenting. Det er det samme antall plasser nå som før pandemien. Dette kommer vel neppe til å bli siste pandemi? Den økte kapasiteten burde i normale tider kunne brukes til å kutte ned køer til sykehusene.

8 Likes

De kunne godt gjort litt mer for å øke akuttberedskapen. De har vel forsøkt å forberede for flere midlertidige plasser. Men må ses på hvordan man skal kunne øke denne kapasiteten på en fornuftig måte som gjør at plassene kan utnyttes godt også når det ikke er pandemi.
En økning hadde nok ikke endret på så mye i denne pandemien. Strategien er jo å holde smitten nede så den ikke kommer ut av kontroll og dermed også holde behovet for innleggelser og akutt nede. Lar man smitten øke utover de nivåene man har hatt så kommer det bare fort ut av kontroll og man får en økning som ikke ville vært dekket av økt antall plasser uansett. Så hadde man også fått strengere tiltak.
Men på lang sikt må man helt klart se på hvordan man kan få til større fleksibilitet i helsevesenet slik at man kan øke akuttberedskapen lettere ved behov. Men en ren økning av akuttplasser som blir stående tomme blir bare en salderingspost som forvitrer over tid.
Utdanning av nok personell er selvsagt et must.

2 Likes

Feil, det er blitt mindre. Høyre-politikk i praksis.

2 Likes
1 Like

Høie har vel uttalt noe sånt som at økning i intensivplasser er uønsket, fordi det ville gitt mulighet til å ha høyere smittetrykk og død. At det derfor er feil strategi…?

Jeg tenker flere akuttplasser hadde gjort at de f.eks. ikke trengte å stenge ned hele Viken, evt kunne hatt butikker åpne osv. Ikke full åpning, men litt mer rom.

1 Like

Da har jeg skutt en dose Moderna rett i armen. Jeg lever fremdeles :rofl:

5 Likes

Det er vel ikke helt slik jeg tolker det Høie skriver. Tvedt hadde noen tolkninger av det Høie hadde skrevet som ikke stemte helt han også.

Poenget er jo at å legge seg på et høyere smittetrykk og høyere antall innleggelser ikke er en god strategi. Det å bygge opp en kapasitet som tillater et lavere tiltaksnivå over tid er ikke mulig på en forsvarlig måte. Økningen vil etter hvert bli for stor.

@Christian jeg tror det er veldig veldig lite av tiltakene som har hatt intensivkapasiteten som avgjørende faktor. Man har jo satt inn tiltakene i større grad på trendene i utviklingen og når man er i ferd med å miste/har mistet kontrollen på smitteveiene. Altså denne villsmitten.

@Hakon gratulerer med et steg i retning av et mer avslappet liv da :slight_smile: Synd du fikk den typen som tar knekken på potensen da :laughing:

3 Likes

Я действительно получил спутник

2 Likes

Et kort spørsmål som kanskje noen på dette fora har svaret på:
Dersom man kommer fra verdens største land , utlandet , og er fullvaksinert , med NEG Coronatest nylig tatt, så må man på karantenehotell uansett. ( ved unødvendig reise) .

Hva er evt rasjonale bak dette?

Dette er ikke kritikk, bare et ønske om å forstå.