Så enkelt var det for Allright å bortforklare…
I stedet for å se på det som en bortforklaring, bør du ta det med inn som en brikke i helhetsbilde ditt.
Ganske utrolig å tenke på at 44 personer blir sendt til sykehus og 14 legges på isolat med reelle symptomer: pusteproblemer, sviende hals, rød hud og kløe på grunn av mel.
Det sier noe om hvor mye forventninger påvirker oss, og hvordan de er med å skape symptomer.
Nå tror jeg vel stressnivået er langt høyere ved en slik hendelse enn ved litt symptomer på noe som kan være Covid-19. Men at mange nok kan føle seg sykere enn de er og bli litt bekymret er det jo liten tvil om. Dog gjør ikke slik frykt seg utslag i en positiv Covid-19 prøve. Så man får jo ganske fort avklart om Covid-19 faktisk er problemet.
Nettopp, men her var det først og fremst snakk om de mye omtalte “langtidseffektene”.
Som legene skriver:
Vi kan komme inn i selvforsterkende onde sirkler der symptomer, diagnoser og funksjonstap først skaper angst, og der forventning om alvorlig sykdom og symptomfokus dernest skaper flere symptomer, mer kroppslige reaksjoner og funksjonstap.Hvis hjernen – eller vi som aktører – stadig blir fortalt at et symptom indikerer fare, vil symptomene vedvare.
Tror du ikke forskere og leger, som stod bak studien jeg viste til, er i stand til å skille mellom placebo og reelle problemer?
Leste du artikkelen eller? Det finnes i prinsippet ikke “fysiske” eller “psyikiske”, “reelle” eller “innbilte” symptomer. Det finnes bare symptomer.
Var symptomene til medarbeiderne på postterminalen ekte? Absolutt! Vi vet i dag mye om dette. Hjernen er kroppens overordnede organ. Det er den som lager symptomer (vår subjektive oppfattelse av kroppen), og den skrur symptomene opp og ned basert på hvor truende og viktig den tolker at et kroppslig fenomen er. I så måte finnes egentlig ikke «fysiske» eller «psykiske», «reelle» eller «innbilte» symptomer. Det finnes bare «symptomer».
Alle er reelle, men ikke alle reflekterer like reell fare.
Da kan vi slutte å gi placebo i kliniske studier
Nå er det litt problematisk da, fordi du kan fort få bivirkninger av behandlingen også. Spesielt kombinasjonsbehandlinger som ikke er testet for langvarige bivirkninger tidligere. Det er vel mange som får langvarig behandling på respirator (snittet er over 2 uker?), og det har så vidt jeg har forstått potensielt alvorlige bivirkninger i seg selv.
Det er heller ikke slik at man har mange studier som har forsket på langvarig effekt av den medisinske behandlingen man får i kombinasjon. Det forskes generelt på om de blir friske nok til å bli skrevet ut (færre dager før utskriving/på intensiv behandling) og hvor mange som dør. Men hvor mange studier har sjekket den langvarige effekten av kombinasjonene av medisiner som brukes nå?
Det bør vi absolutt slutte med hvis det er slik som @anon39067724 hevder at placebo er årsaken til at tidligere innlagte Covid-pasienter blir innlagt på nytt med organskader som en del av dem dør av.
For det er faktisk det som blir beskrevet i studien som han besvarer med et innlegg om placebo.
Har ikke sagt at det er årsaken. Men forventninger er et viktig element å ha med i helhetsbilde hva gjelder langtidseffekter om covid-19. Vil anbefale deg å lese artikkelen til forskerne, og angripe den - eller ev. konkrete ting jeg har skrevet - i stedet for å ilegge meg påstander jeg ikke har kommet med.
Stråmannsargumentasjon skjer når man forvrenger, overdriver, karikerer eller rett og slett finner på posisjonen til en motpart, for så å angripe denne posisjonen.
Etter mitt skjønn har du begått det som er uthevet i fet skrift.
Langtidseffekter er at man blir så redd av å ha hatt covid at man blir akutt syk og dør av organsvikter?
Da blir det vel egentlig enda viktigere med tiltak utover normalt smittevern?
Nei, det blir upresist. Vil anbefale deg også å lese artikkelen.
Dette er altså kilder som kan være litt gamle, og ikke nødvendigvis går direkte på covid-19.
Men for min del er jeg litt skeptisk til å tenke at når man bruker respirator på ekstremt mange pasienter samtidig, og over lang tid, og i kombinasjon med mange forskjellige medikamenter, at det ikke er en sammenheng mellom respiratorbruk og bivirkninger av “covid-19” når mange av dem matcher hva man vet om bivirkninger av langvarig respiratorbruk - i hvert fall før i tiden.
Men så er det jo logisk at mange bivirkninger er felles på tvers av indikasjoner når man blir skikkelig jævlig dårlig i lungene også.
For min del er jeg dog av den mening at blir man virkelig dårlig, så får man bare stole på legene.
Ikke så hot å få https://sml.snl.no/lungefibrose etter å ha måttet bruke respirator for å overleve. Nei, tror bivirkningene ved å ta vaksine er litt mindre gitt.
Jeg er vel egentlig mindre skeptisk til vaksinen nå enn jeg var tidligere. Har lest meg opp om vaksinen og det ser ikke ut som man kan unngå å bli smittet av Covid-19 hvis ikke 80%+ vaksinerer seg.
Problemet er vel at respirator er helt nødvendig for å hjelpe de sykeste til å få pustet/få oksygen. Jeg håper og tror jo at de ikke har folk liggende på respirator lenger enn nødvendig.
Vet ikke helt hvor man nå står på medisinering og hva som egentlig fungerer bra. Noe har de vel lært men kan vel virke som det ikke akkurat er noen vidunderkur som er funnet enda. Hadde de funnet en medisin som fungerte veldig godt ville jo det lettet mye på situasjonen også.
Ser det er registrert 268 dødsfall siden fredag i Sverige. Vet ikke hvor mye som er etterslep men synes det er veldig høye tall i Sverige fortsatt.
De vet mye mer nå enn når det begynte.
For min del så mener jeg at det viktige er at alle tar sine egne mer eller mindre informerte valg og så får man leve med at det er stor usikkerhet og potensiell fare med det meste. Jeg vil bare finne meg i å gjøre det legene anbefaler hvis jeg blir dårlig.
Jeg har tenkt å ta vaksine sent på sommeren eller høsten med den antagelsen at da varer beskyttelsen gjennom de to neste vintre og at samfunnet nok er mer eller mindre stengt ned til våren i år nesten uansett. Da vet vi sannsynligvis også mer om hvilke vaksiner som er mest fornuftig å ta.
Så får andre som vil være ferdig med det så raskt som mulig gå foran i køen, og skeptikerne holde seg unna for godt
De vet selvsagt mye mer enn i starten men virker ikke som de har funnet noen behandling som virker veldig bra enda.
Enig i valget om å la legene gjøre jobben ja.
Når det gjelder vaksine får vel ikke vi noe tilbud om det før sommeren heller vil jeg tro.
At vi må leve med tiltak til våren kommer og sikkert en stund ut i den også tyder vel alt på ja. Nå får vi bare håpe man greier å holde smitten nede helt frem til da. Tiltaksnivået man er på vei over i nå er jo fult levelig synes jeg.
Nei, når noen poster en link til informasjon som viser at et antall utskrevne pasienter kommer tilbake med organskader og at 1/8-del av disse igjen dør av skadene, og du besvarer dette innlegget med et innlegg om placebo, så er ikke min kommentar stråmannsargumentasjon.
Om du misliker / ikke greier å forholde deg til det disse forskerene har funnet så får du heller la være å svare, det er jo en anerkjent taktikk her på forumet. Når du velger å svare direkte på det innlegget med placeboargumentasjon så har jeg lov til å kommentere det.
Jeg tenker at artikkelen fra forskerne som jeg linket til er et veldig relevant element å få med i diskusjonen rundt langtidsvirkninger.
At jeg viste til den betyr ikke at jeg avviser funnene fra den enkeltstudien, slik som du antyder.
Hvis du er uenig med innholdet i artikkelen, eller noe jeg har skrevet, er du velkommen til å bringe opp noe rundt det. Da kan vi ha en diskusjon.
1: Hovedessensen i artikkelen @rockpus linker til er at folk kommer tilbake med fysiske skader (ikke innbilte) og noen av dem dør.
2: Din eneste kommentar rundt dette er at placeboeffekten finnes. Ingen som benekter placeboeffekten, det er ikke et ukjent fenomen som vi andre er for ulærde til å ha hørt om.
Jeg synes det er absurd at du velger å svare på det innlegget på den måten du gjør, så det berettiger faktisk en kommentar, det betyr ikke at jeg skal pålegges å studere alle linker du poster for å lese mellom linjene alt du mener som du ikke skrev i det innlegget.
Prøvde å ha en diskusjon med deg for noen uker siden angående ubegrunnede påstander om at Covid-19 hadde mutert til en mildere variant. Jeg ba deg henvise til kilde, du postet linker til en studie som du mente støttet det du sa og ba meg lese den. jeg brukte tid på å lese dem og det viste seg at den studien ikke sa noe om mutasjoner, forskerene foreslo tvert i mot lavere initiell virusbelastning som årsak til lavere dødelighet etter mars, pga maskebruk og soial distansering. Dvs at du hadde faktisk ikke lest ditt eget kildemateriale før du linket det og ba meg lese det for å se at jeg tok feil.
Etter jeg poengterte dette ble det helt tyst fra deg, ikke mer diskusjon. Så det er ikke rart at vi andre ikke bruker tiden vår på å finlese alt du poster, jeg arbeider ikke her slik som mange andre tydeligvis gjør.