Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Covid-19 Småprat

Nå som de aller eldste er vaksinert er det få som dør i Sverige på tross av høy smitte Vaccineringen tycks ha större effekt i Sverige - DN.SE

holmes:

Nå sier det også at massevaksinering før smittebølgen er over er lite hensiktsmessig. - Og farlig , for det kan føre til farligere mutasjoner. (?)

Ellers:
UV-lys , mer enn D-vitamin, som årsaken til redusert Covid-19 om sommeren?

1 Like

Kreftpasient frisk etter å ha hatt Covid-19!

Det beste er vel å vaksinere de eldre og de i risikogruppen

Dessverre har fryktpropagandaen gått så langt at selv vaksinerte er redde for å leve som vanlig siden de frykter å treffe på noen uvaksinerte i samfunnet

Også skoleelever nekter å gå på skolen, selv om viruset er statistisk sett fullstendig ufarlig for dem. Mindre farlig enn influensa.

Det kan dog hende at det er på grunn av at man ikke orker karantenehysteriet som oppstår dersom en elev tilfeldigvis tester positivt på covid.

2 Likes

Hvor har du dette fra?
Gir da ingen mening slik jeg ser det.

Argumentet er vel at andre, vaksineresistene mutasjoner kan få bedre vilkår når andre mutasjoner hindres. Om disse vaksineresistente mutasjonene er farligere eller ikke, kan man ikke si.

Litt på samme måte som at å vaske alle overflater hjemme med klor hele tiden kan få det til å gro klor-resistene bakterier.

Eller tolker jeg deg feil, @Kreft

Man kan ende opp i en situasjon der man legger til rette for at de virusvariantene som muterer mest, er de som får spre seg. De milde enkle variantene blir stoppet av vaksinen, imens de tøffeste og mest muterte variantene blir en større del av total smitte siden de sniker seg unna vaksinene i større grad.

Siden rent evolusjonært vil virusene prøve å omgå vaksinene.

Så har man vel kommet frem til at det allikevel er hensiktsmessig med massevaksinering. I mitt hode ville noe annet vært galskap, men jeg er ikke epidemiolog.

Jeg tror du mener massevaksineringen er galskap?
Dette virker jo som en sannsynlig hypotese, men om dette skulle være tilfellet så havner nok dette for døve ører uansett.

Du må ha misforstått budskapet mitt, min gode mann:)

I mitt hode er det intet annet reellt alternativ enn massevaksinering. Selv om jeg syntes “teorien” sånn sett er logisk.

Jeg tror jeg skjønner deg nå. Du mener at å gå bort i fra massevaksinasjon basert på denne hypotesen alene ville vært galskap når de først har kommet til den konklusjonen basert på hvem vet hvor mange vitenskapelige tidsskrift og politiske oppveininger?

Riktig. For ikke å snakke om hvordan befolkningen generelt ville reagert på noe slikt. Fremstår jo som mye mer eksperimentelt enn massevaksinering, da vi ikke har reell erfaring med å “strategisk” utsette vaksinering av slike hensyn? Såvidt jeg vet.

1 Like

Da vil jeg bare legge til en liten fotnote helt til slutt her;
Politikerne har totalt glemt den menneskelige oppveiningen som underkjenner alt de har foretastt seg til nå. :slightly_smiling_face:

1 Like

Her er vi på linje. Absolutt.

Blir veldig teoretisk. Ved høy smitte vil man jo også få desto flere mutasjoner. Sannsynligheten for farligere mutasjoner øker jo også da. Så det er flere sider ved dette.
Bruke vaksinering for å unngå smittebølge tror jeg er riktigst.

Øker muligheten for farlige mutasjoner hvis man lar det smitte friere?

Det visste jeg ikke. Det er jo motsatt av logikken/hypotesen jeg nevnte:) Får håpendet stemmer.

1 Like

Antallet mutasjoner vil jo øke jo mer smitte man har. Og sannsynligheten for at en farlig mutasjon oppstår vil jo også da øke.
Er ikke helt motsatt logikk da det er litt forskjell på sannsynlighet for at de oppstår og sannsynlighet for at de får spre seg.

Er vel heller ikke nødvendigvis slik at et virus som gir mildere sykdomsforløp ikke kan være det som omgår vaksinen.

All teori og erfaring tilsier jo at slike luftbårne virus blir svakere når de får spre seg fritt.

Virus er jo interessert i å spre seg så mye som mulig, og det gjør de best ved å gi milde symptomer.

1 Like

Hvis man har mindre strenge restriksjoner pleier mindre farlige mutasjoner ta over etterhvert. Det er en evolusjonær fordel for viruset at verten bare blir passe syk og går rundt og smitter mange andre.

5 Likes