Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Covid-19 Småprat

Lockdown fungerer spesielt dårlig i fattige land

3 Likes
2 Likes

Har ikke henvisninger på dette, men antar av ren logikk at tidspunkt for lockdown har relevanse. Mange land har nok iverksatt tiltak/lockdown på tidspunkter hvor smittetrykket allerede har vært for høyt. Dermed har de uansett vært på ett stadiet hvor ting må rase fra seg.

Land med lavt smittetrykk pga tidligere og treffsikre tiltak, har ikke hatt behov for lockdown.

Aner ikke hvordan disse pro-cons studiene er satt opp, men antar de egentlig er ganske ubrukelige. (?)

1 Like

Om Sverige sammenligner seg med sine naboland i Norden, kan det synes som om det er en del tusen som har betalt en pris med sitt eget liv for denne frihetsstrategien…

En gang i tiden så var frihet noe som folk faktisk var villig til å dø for.

6 Likes

Tror du alle de som døde i Sverige ble spurt om de var villige til å dø for strategien?

Ble alle som er døde i Storbritannia spurt om de var villige til å dø for strategien?

Det er ingen befolkning i noe land som er blitt spurt om noe som helst når det gjelder tiltakene som er iverksatt.

5 Likes

Jeg nevnte kun at det er en del som har betalt en høy pris for Sverige sin strategi, sammenlignet med resten av Norden.

Eldre er ikke mer for tiltak enn andre:

Hvis jeg var en 85 år gammel pensjonist på sykehjem ville jeg ikke ønsket å bli isolert og jeg ville heller ikke ønsket at de unge måtte ofre et år av sitt liv for min skyld.

6 Likes

Vel, det var vel en smule overdrevet å fremlegge det som at en ofrer er år av sitt liv.
Jeg synes ihvertfall det.

2 Likes

Grillsesongen er i gang

Hva med de bostedsløse? Jeg tenker de har det litt verre enn studentene som bor på 20 kvadratmeter.
Mener du at det er det samme som å ofte et år av sitt liv?

Noen har det verre så da skal man tolerere hva som helst?

Rusavhengige er forøvrig enn gruppe som også har blitt rammet hardt av nedstengningen - da mange ble skrevet ut fra rusklinikkene og hjelpeaparatet falt bort.

3 Likes

Snodige regler

Du skal heller ikke ta for gitt at alle unge gladelig ville ofret sine besteforeldre for å slippe de begrensninger de har blitt pålagt det siste året.

2 Likes

Nettopp, derfor regulerer dette seg greit selv. Folk finner riktig nivå selv i stedet for å la seg styre fra øverste hold. Så kan man heller jobbe med frivillige råd og anbefalinger for de som trenger støtte til å ta riktige valg.

5 Likes

Vi hadde neppe oppnådd tilstrekkelig smittebegrensning dersom alt var basert på frivillighet. Til det er det nok for mange som deler ditt syn.

2 Likes

Media kjører samme løpet som under toppen i New York. Der viste de bilder fra en massegrav på en øy. Det er verdt å nevne at det er standard prosedyre å gravlegge folk som ikke har midler til egen begravelse der. De kunne fått samme dronebildene før korona.

6 Likes

Fra VG
22:15Selma Heiberg Hellstrand

2000 I KARANTENE ETTER UTBRUDD I ASKIM

23 personer ble registrert smittet i Askim lørdag. Søndag kom åtte nye tilfeller.

Totalt er det ca. 2 000 personer som er, eller har vært, berørt av karantene eller ventekarantene på grunn av smitteutbruddet på Korsgård skole.