Zahid forteller at han antar han har blitt smittet på jobb, der han jobber med coronapasienter. Han har så langt hatt milde symptomer og beskriver forløpet som en mild forkjølelse.
Kommer sannsynligvis til å følges av underdødelighet i år, siden flertallet av de som dør uansett befinner seg helt i sluttfasen av sitt liv.
Grafen er nok på noe utdaterte tall. 2020 skal være noe høyere og er noe høyere enn 2015. Nå er jeg litt usikker på om antall døde er spikret for 2020 enda heller så mulig det kommer flere oppdateringer.
Og så vet man jo at dødligheten generelt er synkende slik at like høye tall som et tidligere år egentlig ikke er likt.
Synes denne er mer beskrivende for hvordan 2020 var:
Da får vi håpe de får kontroll på spredningen kjapt. Bare å holde seg hjemme for meg og mine i helgen da.
2 stk over 90 år dør. Vise seg det mest sannsynlig er ein mutert versjon. Førstesideoppslag, store overskrifter+++ Det er fremdeles ikke bekreftet eller avkreftet om dette viruset er mer dødelig. Ja, det smitter enklere.
23+ dør etter å ha satt vaksine. Veldig viktig å påpeke at dem var de svakeste og klarte ikke symptomene etter vaksinen. Og samtidig viktig å påpeke at 400 stk dør på eldrehjem hver uke.
Ingen andre som reagerer litt på vinklingen her?
Jo… Dør man er det covid. Dør man etter vaksine, nei da er det andre underliggende årsaker.
Javel…
At to gamle er døde er forsåvidt ikke det viktige her. Men gidder egentlig ikke å hisse meg opp over vinklingen.
“Den britiske varianten av koronaviruset er påvist.”
“Dette er det første eksemplet på at det er en spredning av dette viruset i Norge hvor vi ikke kjenner smitteveien”
poenget her er jo at hvis denne varianten kommer ut av kontroll så vil det kreve veldig strenge tiltak for å få kontrollen tilbake siden det virker å være langt mer smittsomt. Så at man her slår hardt ned lokalt nå synes jeg er greit (og jeg blir påvirket av tiltakene).
Jeg er helt enig i at det er ulik vinkling. Jeg tenker det bunner ut i at man ikke ønsker å gi vaksine-skrullene vann på vogna (eventuelt mølla… ). Myndigheter, helsepersonell og media gjør i disse tilfellene et samlet og for så vidt beundringsverdig forsøk på å roe ned hysteria rundt vaksineskepsis. De fleste oppegående mennesker skjønner at vi alle i dette tilfellet er i samme båt. Blir det for mye skepsis som sprer seg så har vi ingen sjangse til å komme ut av dette uføret…
Men hva tror du er årsaken da?
Heilt greit at de ikke gir vaksineskrullingene vann på mølla.
Men skulle ønsket en mer balansert vinkling når det kom til coronasmitte og dødstall.
All fokus ligger på Covid. Virker som verden glemmer helt andre saker som forårsaker mer dødsfall en dette viruset.
Jepp. Det er vanskelig å argumentere mot at corona får uproporsjonalt mye fokus.
Når det gjelder “vaksineskrullingene” og vann på mølla, så tror jeg faktisk at denne strategien virker helt mot sin hensikt. Når de ser at media er ubalanserte, så slutter de bare å lese media og finner alternative medier som kanskje til og med er enda mer ubalanserte, bare andre veien. Så det å skåne folk fra det som er sant eller balansert, tror jeg er en elendig strategi.
Vi må gjerne roe ned hysteri rundt vaksineskepsis. Men i så fall burde vi gjøre det samme med coronahysteriet - som det etter mitt skjønn er langt mer hysteri rundt enn vaksiner.
Herremin… what can possibly go wrong… har de aldri hørt om Cobra effekten
Igjen så er jeg helt enig i at dekningen av Corona i media likner hysteri. Men så er media gjerne like hysteriske med tanke på hvilken som helst katastrofe, skandale, kjendisnytt, sport osv…
Det som ikke er hysterisk, er reaksjonen på Corona fra myndigheter rundt om kring og tiltakene i denne sammenhengen. Her har det snarere vist seg tvert i mot, at man burde ha tatt i enda mer, strengere og lengre så hadde de aller fleste land vært i en bedre situasjon i dag dessverre.
Såe, er vi døde snart? Eller kommer vi til å overleve?
Glemte katastrofer rundt omkring i verden er jo dessverre noe man har uavhengig av Covid-19 eller ikke.
Men er jo naturlig at man fokuserer på COVID-19 da man jo blir direkte berørt av den. Man kan alltids lage grafer som kan få denne pandemien til å virke ufarlig. Noen liker jo å kalle dette en “litt kraftig influensa”, men sannheten er jo at på verdensbasis har det nå dødd like stor andel av befolkningen som det gjorde under Hong Kong Flu pandemien (1968-70). Tror ikke så mange vil kalle Hong Kong Flu en “litt kraftig influensa”.
Av de mest dødelige pandemiene verden har sett er det jo kun Asian Flu (1957-58) og Hiv/AIDS (1981-) som har vært mer dødelig og startet mindre enn 100 år siden. Så jeg synes ikke man skal bagatellisere Covid-19 heller.
For en tåpelig kommentar…
Åja, så det er ikke nok med at jeg må følge alle regler: være hjemme, bruke munnbind, ta vaksine, holde meg i kommunen, ingen håndhilsing eller bryte “meter’n”, jeg må også for all del ta dette med den nødvendige panikken og innlevelsen som kreves.
Beklager!
Du høres ut som min 8 år gamle datter når hun sutrer og trasser…