Har jo vært en del utbrudd i forbindelse med treningssenter i Norge. Er jo aktivitet som fort fører til smittespredning så er litt forståelig at de holder igjen på den fronten selv om fysisk aktivitet er positivt.
Vil anbefale fysisk aktivitet ute da. Det fungerer minst like godt mot depresjon og er nå enda bedre forbyggende mot Covid-19 (får jo litt sol nå også).
Hva er grunnen til at du føler deg så mye sikrere på at det ikke er fare for at sykdommen kan gi verre langtidsvirkninger enn vaksinen?
Du lager en litt falsk problemstilling her. Det er jo ikke slik at man velger å bli smittet med covid eller å bli vaksinert.
Man velger å risikere å bli smittet med covid og å dermed risikere å bli alvorlig syk med langtidsvirkninger.
Så denne delen av problemstillingen inneholder to faktorer, og begge deler er det statistisk sett veldig liten sjanse for.
Når man tar vaksine så utsetter man seg 100 % sikkert for bivirkninger og langtidsvirkninger. Denne delen av problemstillingen inneholder kun én faktor, som så klart også har en statistisk sett veldig liten sjanse for å skje.
Poenget er at dersom samfunnet hadde fulgt den strategi som dere har ment, så ville de aller fleste av oss blitt smittet.
Det er nok flest eldre som har blitt lagt inn, så i @holmes sin aldersgruppe så er det kanskje 1:3000?
Samma her like over nyttår. Mistenkte lite d-vitamin, har fått det påvisst før. Kjøpte pillerpå apoteket og følte meg bedre etter 2 dager. Blodprøvesvar gav meg rett i min mistanke.
Selv om det er litt sol nå så er ikke det nok. D-Vitamin!
D-vitamin er med meget stor sannsynlighet også en veldig viktig faktor for å unngå å bli syk av covid.
Det er mye d-vitaminmangel i india visstnok, vises på dårlig beinbygning hos mange.
Er nok en grunn til at de landene som ikke har hatt et grunnleggende vaksinasjonsprogram for BCG og ikke tilsetter D-vitamin i mat er hardest rammet.
Ungarn er det landet som er hardest rammet (teller ikke Gibraltar med sine 33k innbyggere) og de innførte BCG-vaksine i 1953 og har det fortsatt. Neste land på listen Tsjekkia hadde det obligatorisk fra 1953–2010.
Jeg stiller meg litt tvilende til at BCG-vaksinering har så mye å si.
Innføring av BCG i 1953 vil si at alle over 80 ikke er vaksinert.
Edit: Man kan jo sammenligne med Japan som innførte på 1920-tallet.
Vet ikke hvor gammel Holmes er men under førti utgjør 10,8% av de innlagte så 1:1157 i tilfelle
Under 50 er 20,1% så 1:622 i tilfelle.
Endrer selvsagt en del på sannsynligheten for å kjenne noen ja.
Selv om indere har mørkere hud enn oss, og dermed tar opp mindre D-vitamin, lever de jo i et land med mye og sterk sol?
I Europa var vel Sverige og Latvia først ut i 1940 tror jeg.
Når det gjelder Tsjekkia så ble den introdusert for alle under 18 år i 1953 i følge det jeg finner så burde dekke de opp til 86 år i tilfelle.
https://www.researchgate.net/publication/236947520_Tuberculosis_in_the_Czech_Republic_Current_status_Diagnosis_treatment_and_prevention
Du setter deg ikke i sola når det er over 40 grader
Man må jo eksponere huden for solen. Ser ikke for meg Indere som det mest lettkledde folkeslaget og sterk sol betyr jo ofte at man beskytter seg mot den i stedet for å eksponere seg for den.
Sett i lys av dette, så er det da ikke rart at de med mørk hud som flytter til oss får et kraftig underskudd på D-vitamin. Spesielt muslimske kvinner som jo også dekker seg til og ofte holder seg mye innendørs. Det kan i tilfelle forklare statistikken over Covid-19 ofre.
At det likevel ikke synes å være større andel med syke i Nord-Norge på vinteren, må enten skyldes at de spiser mer fisk enn gjennomsnittet eller at bosetning er så pass spredd.