MDG har funnet årsaken til pandemien, og gjett hva det er:
I Norge hadde de argumentene forsåvidt vært ok. Problemet i USA er at du har et annet publikum med folk som ikke vaksinerer barna sine mot noe, og det argumentasjonstreet han bruker, som ikke baserer seg på fakta, men på hans egen oppfatning av det han vet hittil, vil forsterke det problemet.
For øvrig vil ikke jeg uttale meg om covid er litt farlig eller veldig farlig før vi får oversikt over langtidseffektene av å bli smittet. Fra det lille jeg har hørt om det hittil virker det som at permanent skade på lunger osv. får liten oppmerksomhet sammenliknet med død/ikke død. Ville heller hatt død, alvorlige langtidsvirkninger, milde langtidsvirkninger, helt frisk som måle-parametre.
India har klart seg bra frem til nylig. Nå er jo det store spørsmålet hvor representative de offisielle tallene for både smitte og dødstall er. Jeg er litt redd for at det er grov underrapportering av både smitte og dødstall.
Det er først og fremst smittetallene som er grovt underrapportert, sikkert noe / en del på dødstallene også, men det er det jo også i mange vestlige land, selv om man ikke helt sikkert kan si hva som er skapt av viruset og hva som er forårsaket av lockdown eller andre faktorer.
Man kan se på det med 2 briller.
En hvor man tar på tabloidbriller og spiller på frykt:
Eller en hvor man tar høyde for folketall og setter ting i perspektiv med resten av verden…
Hva baserer du påstanden om at dødstallene ikke er grovt underrapportert på?
Nå vet man ikke hva man kan stole på men det er en del rapporter fra India som tyder på at det er grov underrapportering. Og personlig tror jeg nok det er sannsynlig at de offisielle dødstallene er alt for lave.
Når det kommer til Kina er det helt klart at de har underrapportert, for de fleste andre tror jeg de rapporterer så godt de kan, men noe unøyaktighet må man regne med.
Hvorfor bruker du ordet underrapportering? Det er ikke all smitte som oppdages det samme som vi slet med spesielt i første bølge.
Dette blir jo bare polemikk. Jeg bruker begrepet “grov underrapportering” i betydningen “de egentlige tallene er langt høyere enn de offisielle rapporterte”. Var det oppklarende for deg?
Ja vi har hatt tilsvarende problemstilling de fleste steder i starten av pandemien. Men de fleste plasser har nok sammsvaret økt betraktelig. Jeg tror India skiller seg kraftig ut akkurat nå i forhold til de landene @rosk82 sammenligner med for eksempel.
Nå er det nok bedre andre steder, men om man f.eks er på totalt døde over hele pandemien så må man ta med at det faktiske tallet er høyere også i mange land i vesten (noen land er det motsatt f.eks Sverige har lavere overdødelighet enn antallet covid relatert dødsfall, men det tilhører unntaket). Så er spørsmålet hvor mye høyere, media liker å blåse opp smittetallet (som jo også er reellt sett mye høyere) og så si uforpliktende at tallet på døde også er mye høyere. Men det er en voldsom forskjell på faktoren når det gjelder uoppdagede døde og uoppdagede smittede.
Liker ikke at vi dropper gode vaksiner samtidig det skal åpnes opp for “goder” for de som er vaksinert.
Hva mener du burde vært gjort?
At folk kunne valgt selv. Som meg. Jeg kunne valgt selv og fått tatt vaksinen.
– Nye virusvarianter vil fortsette med å oppstå og det meste som sirkulerer utenfor Norges grenser er andre utgaver av viruset enn det vi har her. I tillegg er det svært varierende hvor god oversikt landene har over hvilke varianter som sirkulerer. Dette må vi ta høyde for når vi gir råd om tiltakskjeden som skal forhindre videre spredning, sier overlege Trude Arnesen i FHI.
Her er det ikke snakk om å holde ut noen måneder til, dette opplegget må vi leve med i uoverskuelig fremtid. Det er så mange potensielt farlige virusmutanter som sirkulerer der ute.
Jepp, landet styres basert på worst case-scenarioer. Sånn har det jo vært lenge nå.
Velge selv? Hva er det for noe pre-pandemic snakk
Det blir spennende å se hva som skjer til høsten når alle som vil har blitt vaksinert. Forhåpentligvis sitter vi med nok immunitet i befolkningen til at eventuelle nye oppblomstringer med nye mutasjoner ikke tar fullstendig av. Så kan de som faktisk er i risikogrupper få tilbud om booster-vaksiner, i stedet for at hele befolkningen skal påtvinges en vaksine #3 og 4.
Jeg har sett hvordan de brenner likene på åpne bål i India, så det kan du glemme